Režie:
Jan SvěrákKamera:
F. A. BrabecHrají:
Petr Forman, Edita Brychta, Zdeněk Svěrák, Bolek Polívka, Věra Křesadlová, Daniela Kolářová, Ivan Vyskočil, Marek Vašut, Ladislav Smoljak, Marián Labuda st. (více)Obsahy(1)
Jan Svěrák vás ve fantastické, žánrově těžko definovatelné podívané zve do světa za televizní obrazovkou, kde se to hemží lidskými obrazy žijícími z naší energie. Nesmělý outsider Olda je jednou z obětí. Celková ztráta energie se nedá léčit aspirinem, a tak Oldovi posílenému energií ze stromů a nečekanou první láskou nezbývá jiné východisko, než tasit ovladač, zavěšený proklatě nízko u boku. Po vzoru amerických Terminátorů, Likvidátorů a Predátorů se pouští do boje s neporazitelnou televizní hydrou. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (402)
Ve své době nedoceněný film, přeci jen tehdá hodně vybočoval z obecné představy o českém filmu. Méně známý herci v hlavních rolích, pastiš na zatím neprofláknutý Hollywood, sexuálně uvolněný, u nás čerstvé a ještě idealistické new age... Postupem času pro mě snad nejlepší Svěrák a v rámci 90. let českého filmu jeden z nejoriginálnějších počinů. ()
Nenadchlo mě to a neoslovilo mě to. Petr Forman nebyl špatný, ale mnoho věcí ve filmu vůbec nefungovalo. Svěrákova mírně arogantní režie zvysoka kašle na diváka a místo kloudného příběhu solí na diváka jednu samoúčelnou trikovou scénu za druhou, budící dojem, že se tvůrci chlubí a vzkazují americkým kolegům, že to, co dovedou oni, my dovedeme taky. V příběhu mně chybělo větší zaujetí pro diváka, protože na mě s každým obrazem prostupovala plytkost a nedokázal jsem se do příběhu ponořit. To je evidentní dramaturgické selhání. Film se totiž jen obtížně dá žánrově zařadit, ale ačkoliv si troufne míchat snad všechny filmové žánry včetně akčního, nedokáže je skloubit dohromady. A tohle mě nebavilo. Film mě fakt nebavil anebo jsem čekal, že bude koukatelný. ()
Tehdejší filmařská elita se sešla ve veskrze odvážném a i ve světovém měřítku unikátním snímku, který předešel trendy technických alternativních realit o pět let a nikdo o tom neví. Ale zatímco Matrix, 13. patro a všechny tyto tematicky podobné snímky jsou do sebe zapadající geniální mechanismus, Akumulátor 1 kašle na to, že má v rukách sci-fi budoucnost a naopak se vyžívá ve prapodivných scénách, surrealismu a vtipných detailech (nejen obligátní inspekce v lidském těle či šneci, ale například lapiduši, zakrývající si uši při nahazování srdce podobně jako vojáci u střelby z minometů nebo Svěrákova jízda skrze město). Právě způsob jakým se samozřejmostí propojuje Jan Svěrák skutečné s naprosto nereálným je unikátní a scény zpoza televize jsou naprosto geniální. Za zmínku stojí vynikající Brabcova kamera (v první polovině 90. let byl český film na vzestupu, takže se jeřábuje jako o život) či dramaticky gradující hudba, která snese srovnání s jakoukoli dnešní zámořskou produkcí. Akumulátor je jednoznačně nejlepší porevoluční český film u nějž nasere nejen jeho naprosté zapadnutí, ale i fakt, že svěrák po debaklu s Tmavomodrým světem točí balasty typu Vratné lahve. ()
Akumulátor bol filmom, ktorý množstvo divákov sklamal. Ale nie svojou nekvalitou, pretože kvalitný určite je, diváci jednoducho na takýto experiment neboli pripravení a nevedeli, čo si o ňom myslieť. Svěrákove publikum nie je ako to Cronenbergove, takže určité problémy pri jeho prijímaní Honza určite očakával. Mne to bolo jedno, pretože sa mi film hneď v svojom roku vzniku páčil, ale možno to bolo spôsobené tým, že už som na tom Cronenbergovi dosť fičal. ()
Akumulátor dua otec a syn je rozporuplný film - polovina lidí se nemůže nabažit jeho geniality a nadčasovosti, druhá polovina jej nechápe. Já se kloním spíš k té druhé půlce. Film má poměrně zajímavou ideu, nicméně její podání je podle mě takový nemastný a neslaný. Modelování obřích zubů, úst a já nevím čeho všeho mě taky moc nepřesvědčilo o kvalitách, i když přiznávám - u zubařky mě při drcení zubů obřím šídlem docela mrazilo. Bavil mě Bolek Polívka, který působil podobně svěže jako v Pelíškách, a navíc nám film nabízí hodně mladých kočiček - třeba Pergnerovou jsem vlastně nepoznal a je jen škoda, co za trosku z ní vyrostlo. A ještě se mi líbily kundičky, co dělaly Sněhurku a spol. To jsou však střípky, jako celek mě to nezaujalo a především úvod byl značně unylý. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (53)
- Režisér povedal, že film vznikol na základe jeho skúsenosti s bábkovým filmom, kde si hral s predstavou bábkového filmu, ktorý by sa odohrával vzadu v televízii. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
- Vo filme môžeme vidieť Mumlavský vodopád v Harrachove, priehradu Slapy či štátnu Operu. Natáčalo sa taktiež na slovenskej kolibe Strednica v Ždiari a na zámku Nová Louka v Bedřichove. Byt Oldu Soukupa (Petr Forman) sa nachádzal na adrese Praha - Nové Město, ulice Boženy Němcové 1882/3. (Raccoon.city)
- Petra Formanasi režisér vybral na základe toho, že sa mu páčil vo filme Vojtech, řečený sirotek (1989). Jeho partnerku Editu Brychtovú vybral na základe toho, že bola neznáma zahraničná herečka hovoriaca po česky a trošku sa podobala na jeho ženu. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
Reklama