Reklama

Reklama

V novém filmovém vyprávění autorského týmu Pelíšků a Musíme si pomáhat se opět přeneseme v čase, tentokrát těsně před orwellovský rok 1984. Do časů, kdy historie v Čechách odplývala pomalu jako kalná voda řeky Vltavy, která obtéká periferní pražský Libeňský ostrov. Do doby, kdy ovzduší lehce zavánělo zatuchlinou, podobně jako slepá ramena a zátočiny téhle středoevropské řeky. Ocitáme se v době, kdy generaci pražského jara 1968, pamatující záchvěv násilně přetržené svobody, protéká život mezi prsty jako líně plynoucí říční tok, který zanáší dávné iluze naplaveninami a bahnem... Hlavní postavou filmu Pupendo je akademický sochař Bedřich Mára, který žije se svojí rodinou, manželkou - keramičkou Alenou a dvěma syny - Matějem a Bobšem v malém činžovním bytě na pražském nábřeží. Před lety musel z politických důvodů opustit místo vedoucího ateliéru na pražské Akademii. Z týchž důvodů není veden ani v oficiálním Svazu výtvarných umělců. Má znemožněno vystavovat a je odsunut na periferii zájmu a lukrativních zakázek. K osamělému rozjímání u rybářského prutu... Antipodem Bedřichovy netypické rodiny je rodina ředitele základní školy Míly Břečky. Soudruh Míla a jeho ambiciózní žena Magda, spolužačka Bedřicha Máry z Výtvarné Akademie, již drahnou dobu plavou s hlavním proudem, středem řečiště. Pro svá počínání nacházejí ospravedlnění v tradičním postoji té doby: "Někdo musí plavat s "nimi", aby situaci změkčoval, někdo se musí obětovat!", případně: "Proč bych měl zrovna já stát a šlapat vodu, když jiní plavou kraulem?" Vedle generace rodičů, odsouzené ke každodennímu pachtění za kusem žvance, je zde i generace jejich dorůstajících dětí. Tahle generace teenagerů si o snahách a postojích rodičů myslí své. Nevěří ve změnu k lepšímu. Od snah rodičů nic moc neočekává. Poflakuje se bezcílně předměstím, chodí za školu a čas ubíjí sněním o společném úniku za hranice všedních dnů. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (636)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jan Hřebejk mě opět nezklamal (a z pohledu věcí, jež přišly poté, se ukázalo, že to bylo naposledy). Další výlet do naší národní minulosti přinesl zase jiný pohled než předchozí dva kousky. Dobře protřepaný mix zábavy a vážnějších témat zahraný osvědčenými herci a herečkami a opět hláškové scény, na které se nezapomene. Velmi odvážný výkon Vilmy Cibulkové, která se naštěstí nemá za co stydět a moje nejkrásnější filmová scéna roku 2003 - Nikola Pešková a Miro Žbiro... U mě naprostá tutovka. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Alternativní pohled na již zapomínanou pozdně stalinistickou normalizaci (BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA) si všímá pohyblivého rozhraní mezi šedou zónou a vlastní disentem. Snaha vidět problém z obou stran - obdobně jako v dalších autorských filmech trojúhelníku Šabach-Hřebejk-Jarchovský - i tady přináší vyvážený výsledek nesený specifickým Duškovým herectvím. Tak trochu loutkovité charakteristiky hlavních postav jsou výstižnějším postižením i této doby než různé prezentní poolistopadové fiomové i literární zkraty, v nichž touha být nemilosrdný s pomocí obávaného černobílého vidění až překvapivě lehce restituuje postkomunistickou zpotvořeninu tzv. socialistického režimu s jasnou hyperfunkcí klišé-teze nad myšlenkou-tvořivostí. Solidní film, solidní zážitek, stálá a věrohodná představa o stále blízké a nemilované době našeho mládí. Rozhodně to není málo. ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Pupendo rozhodne nie sú Pelíšky II. Treba napísať, že režisér sa podstatne zamotal do množstva charakterov a niektoré minipríbehy zostali v deji nedotiahnuté do konca v podstate zabudnuté. Prekvapujúco umelo pôsobí aj exhibicionistická scénka nahej Vilmy Cibulkovej, ktorá bola skôr demonštráciou vylepšených predností ženského tela, ako metaforou úplného odhalenia osobnosti. Okrem jedného pozitíva a to kamery je Pupendo charakteristické aj svojou hudobnou stopou - tvorenou archívnymi skladbami daného obdobia, čo diváka veľmi poteší. Režisér Jan Hřebejk sa raz vyjadril že sa vždy snažil točiť filmy, ktoré sa dajú pozerať aj niekoľko krát. To sa mu v tomto prípade v skutku nepodarilo. Tentokrát nám servíruje podpriemernú nostalgicko-smutno-komickú, jednoduchými metaforami osadenú filmovú zlátaninu. Diváka chce predovšetkým inteligentne baviť a nie ho trápiť skutočnou situáciou rokov osemdesiatych. Nemyslím si, že ho ale za to treba kritizovať. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Dalsi super film od Hrebejka, kterej se sice nevyrovna Musime si pomahat nebo Peliskum, ale i tak je hodne povedenej. Nejlepsi je uvodnich zhruba 30 minut, to je naprosto perfektni komedie, ktera mistama i pripomina Pelisky. Pak se ale trochu zvazni, ale i tak je tenhle film hlavne komedie se spoustou super hlasek. Problem je, ze se obcas tvurci zabejvaj necim moc dlouho, takze vystrihat z filmu nakejch 20 minut by neuskodilo. Co se tyce hercu, tak to je proste ceska hvezdna sestava. Polivka, Dusek, Holubova i Cibulkova proste nemaj chybu a pozdejc se k nim pripoji i vtipnej Pavel Liska. Navic ma film v pohode hudbu a peknou kameru. Ale precejen par veci k dokonalosti chybi, takze dam jen hodne dobry 4*. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Petr Jarchovský .. Marks, Engels, Beatles to není můj rytmus. Česká totalitní léta osmdesátá jsou mi opravdu vzdálená. Nemám tu dobu v oblibě, jak historicky tak i kinematograficky. Sice jsem se jejich počátkem narodil, ale kromě toho, že jsem chvíli učitelce říkal soudružko a z ničeho nic najednou paní, si nic nepamatuji. Přesto je Pupendo zábavné, zajímavé a jistým způsobem výstižně nudné. Herci a hudba taky v pořádku. Jediný problém má v tom se nějak pohnout dopředu, všechno plyne až zbytečně pozvolna, chvílemi se přešlapuje na místě a ledacos naznačeného pak líně odpluje a není dokončeno. Od Hřebejka spíše ten lepší-slabší kousek. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (56)

  • Část exteriéru měla být natáčena na Libeňském ostrově, ale přišly povodně a ostrov skončil pod vodou. Režisér Jan Hřebejk se ale do lokace vrátil filmem U mě dobrý (2008). (sator)
  • Divácky nejúspěšnější český film roku 2003. Film vidělo v českých kinech 988 351 diváků. (cariada)

Související novinky

Zemřel herec Jiří Pecha

Zemřel herec Jiří Pecha

28.02.2019

Svět opustil další známý český herec. Ve věku 74 let zemřel Jiří Pecha, nejlepší kamarád a častý herecký partner Bolka Polívky. Asi nejvíc jej proslavila role anděla ve filmu Dědictví aneb… (více)

Reklama

Reklama