Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V malém městě, v době totality, jsme v úvodu svědky dramatického okamžiku, opíjení okresního tajemníka, aby díky jeho přízni Městečko získalo novou buňku na občerstvení. Tajemník v hluboké opilosti oznámí, že dostal chuť na ženu. V rámci obecních zájmů vznikne dramatický okamžik, jak mu vyhovět? Podaří se. Se začátkem demokracie začíná v Městečku nový život. Už proto, že vítězem voleb se stane Nezávislá erotická iniciativa. Hospodský si pronajímá hospodu do privátu, vznikají první soukromé obchody, první velké plány na to jak zbohatnout. Městečko postihnou i restituce majetku, přinášející štěstí a bohatství na jedné straně a závist s nenávistí na straně druhé. Podnikání přináší některým začínajícím živnostníkům nepříjemná překvapení z nemilosrdného kapitalismu. Někteří se rychle orientují rovnou na zlodějinu. Iluze o velkém světě bohatých se u některých postupně ztrácí v beznadějných pokusech vydělat aspoň na živobytí. Ani majetek získaný restitucí nepřináší vždy štěstí. Přicházejí první krachy. Podnikatelské i osobní. A také se zase na radnici souloží. Ale na rozdíl od totality, je to opravdu milování

Film Městečko je mozaikou příběhů a epizod z malého města z období přelomu totality a nové demokracie. Plejáda drobných hrdinů, kteří úspěšně či méně úspěšně zápasí se změnou společenského systému a i svými osobními poměry - vychází z autobiografických zážitků režiséra, obměněných či doplněných různou mírou umělecké licence. Autor scénáře a režisér filmu Jan Kraus se pokusil o pohled na nedávno převratnou dobu z pohledu komediálně hořké nadsázky. "Absurdita často ukazuje realitu výstižněji. A realita sama je zase často absurdní. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (78)

Brouk 

všechny recenze uživatele

Z tohohle filmu jsem ale hodně... hodně rozpačitý. Bylo tam sice mnoho věcí a postřehů k zamyšlení docela surově podaných divákovi, ovšem rejža" Kraus mi připadal, jako by chtěl vypilovat Formana poloviny 60.let, ale takhle? Možná, že až se na to po nějaké době podívám znovu... možná nebudu negativně nakloněn a třeba "dorostu" a pochopím režisérův záměr... a možná o tom moc přemýšlím... zatím je to ale za hodně slabé dvě**. ()

HappySmile 

všechny recenze uživatele

Mozaika, která dokonale ukazuje polistopadový obraz naší společnosti. Kraus se zde snaží ukázat pomocí malých epizodek, které jsou velice trefné a nad kterými se člověk musí chtíc nechtíc smát, nešvary české společnosti. To že jsou zde obsazené samé neznámě tváře je obrovská výhoda a dodává to snímku na autentičnosti. Ostatně každý, kdo někdy chvíli pobýval na vesnici určitě v těchto postavičkách pozná známé vesnické typy, se kterými se někdy setkal. Bravo pane Krausi, tleskám zrcadlu, které jste nastolil české společnosti, což je dost možná důvod, proč má k tomuto filmu tolik lidí výhrady. ()

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

Početná skupina lidí Janu Krausovi nemůže přijít na jméno, i když nechápu, CO PŘESNĚ jim vlastně vadí. Já do té skupiny nepatřím, to uvádím jen abych odvrátil případné podezření. Naopak, Kraus má moje sympatie pro sarkastický humor a odpor k všeobjímající "laskavosti", která se nám v poslední době ve filmu a v televizi uhnízdila. No vidíte a přesto nehodnotím Městečko zrovna pozitivně. Ne tedy proto, že je nelaskavé, ale proto, že je tak laciné. Jednotlivé situace ve filmu jsou asi tak stejně nápadité jako lidové tlachy v hospodách nebo ten buranský pořad kokrhající Zuzany Bubílkové. Když to zjednoduším - řekne-li někdo "Václav Klaus je vůl", bude to nesporně pravdivý výrok, ale ne satira. Satira není ani Krausův film, jehož poselství se dá pohodlně shrnout do věty "Češi jsou zloději". Formanův film Hoří, má panenko! to tvrdil taky, ale zajímal se i proč a za jakých okolností. Kromě toho to byla k zešílení vtipná komedie. Na Městečko si druhý den už ani nevzpomenete. 30% ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Pan Kraus nám chtěl připomenout, co se tady krátce po revoluci dělo. Bohužel se nerozhodl, jestli to má být sociologická studie (moc mělké) či formanovsky laděná komedie (málo komické). Výsledek je pouze sledem scén, z nichž některé jakoby s těmi ostatními ani nijak nesouvisely. Nazývat to filmem je nesmysl a co na tom viděli pánové z Variety asi nikdy nepochopím. ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

Vůbec mi nevadí pokus natočit "cynicky zlou" komedii o malosti lidský existence a vyvážit takový ty "laskavý hřebejskovský komedie vod srdíčka", který tvrděj, že český lid je v jádru dobrý a i ty komunisti, udavači nebo kolaboranti jsou vlastně príma lidi. Naopak... Kraus se zuby nehty snaží jít na dřeň opačného spektra. Takže zásadní (a bohužel také jediné) sdělení tohoto filmu je, že "lidi jsou hnusný svině plný zloby a nenávisti". Mňo...myšlenka, která by určitě mohla fungovat, ale to by se matroše musel chopit někdo schopnější. Jinak lze Městečko nazvat podivnou misantropickou spatlaninou, která postrádá příběh nebo alespoň základní dějovou linii. Je to jakási obří koule zmatlaná z nečitelnejch útržků, která se neřiditelně valí z kopce. Sem tam se v tý motanici objeví i vtipný momenty a podařený chvilky, ale ty rozhodně nemůžou zachránit ten nehorázně nezvládnutej celek. Když se k tomu ještě přičtou herecký výkony z říše zlejch snů (jedně Brancuzský, Hraběta a Jaroslava Pokorná mě trošku potěšili), debilní kamera a ještě debilnější střih, vychází mi film, kterej neměl nikdy vzniknout. A hluboká myšlenka dne na závěr: Kdyby se to celý od základu úplně přepsalo, natočil to jinej režisér, jinej kameraman, sestříhal to jinej střihač a hráli v tom jiný herci...tak to by nemusel bejt vůbec špatnej film :) ()

Galerie (13)

Zajímavosti (2)

  • Film získal cenu amerických kritiků prestižního filmového časopisu Variety Critics Choice na MFF v Karlových Varech. (Redix)
  • Ve filmu se na malou chvíli objeví v roli pohřebáka Ivan Genov, který je ve skutečnosti provozovatelem Pohřební služby v Uhlířských Janovicích. Pro film zapůjčil i rakev. (tm004)

Reklama

Reklama