Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V malém městě, v době totality, jsme v úvodu svědky dramatického okamžiku, opíjení okresního tajemníka, aby díky jeho přízni Městečko získalo novou buňku na občerstvení. Tajemník v hluboké opilosti oznámí, že dostal chuť na ženu. V rámci obecních zájmů vznikne dramatický okamžik, jak mu vyhovět? Podaří se. Se začátkem demokracie začíná v Městečku nový život. Už proto, že vítězem voleb se stane Nezávislá erotická iniciativa. Hospodský si pronajímá hospodu do privátu, vznikají první soukromé obchody, první velké plány na to jak zbohatnout. Městečko postihnou i restituce majetku, přinášející štěstí a bohatství na jedné straně a závist s nenávistí na straně druhé. Podnikání přináší některým začínajícím živnostníkům nepříjemná překvapení z nemilosrdného kapitalismu. Někteří se rychle orientují rovnou na zlodějinu. Iluze o velkém světě bohatých se u některých postupně ztrácí v beznadějných pokusech vydělat aspoň na živobytí. Ani majetek získaný restitucí nepřináší vždy štěstí. Přicházejí první krachy. Podnikatelské i osobní. A také se zase na radnici souloží. Ale na rozdíl od totality, je to opravdu milování

Film Městečko je mozaikou příběhů a epizod z malého města z období přelomu totality a nové demokracie. Plejáda drobných hrdinů, kteří úspěšně či méně úspěšně zápasí se změnou společenského systému a i svými osobními poměry - vychází z autobiografických zážitků režiséra, obměněných či doplněných různou mírou umělecké licence. Autor scénáře a režisér filmu Jan Kraus se pokusil o pohled na nedávno převratnou dobu z pohledu komediálně hořké nadsázky. "Absurdita často ukazuje realitu výstižněji. A realita sama je zase často absurdní. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (78)

Šandík 

všechny recenze uživatele

Městečko rozhodně není žádný režijní skvost, nepotěší zbytečné nedůslednosti v reáliích, například logo ČD na motoráku před rokem 1989 nebo špatně přelepené logo firmy Connex Bohemia na busu někdy v průběhu roku 1990, ale v celku rozhodně není Městečko úplně nezajímavý počin. Kraus má poměrně dobře vyvinutý smysl pro satirické šlehy, zemitý absurdní humor a ani jeho studie českého maloměšťáctví rozhodně nejsou nevěrohodné... Celkový dojem: 65% Zajímavé komentáře: Radek99, Tosim, Oskar ()

DDT 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem, že to bude daleko horší. Dokonce se to dá v pohodě dokoukat, i když kolem mne bylo podezřele hodně zívajících, na hodinky zírajících a s mobilem si hrajících diváků. Pár momentů je docela zábavných a celkově z toho čiší snaha o "novodobého Formana". Jenom se z toho materiálu nějak nepovedlo sestavit film... ()

Reklama

UncleG 

všechny recenze uživatele

Vůbec mi nevadí pokus natočit "cynicky zlou" komedii o malosti lidský existence a vyvážit takový ty "laskavý hřebejskovský komedie vod srdíčka", který tvrděj, že český lid je v jádru dobrý a i ty komunisti, udavači nebo kolaboranti jsou vlastně príma lidi. Naopak... Kraus se zuby nehty snaží jít na dřeň opačného spektra. Takže zásadní (a bohužel také jediné) sdělení tohoto filmu je, že "lidi jsou hnusný svině plný zloby a nenávisti". Mňo...myšlenka, která by určitě mohla fungovat, ale to by se matroše musel chopit někdo schopnější. Jinak lze Městečko nazvat podivnou misantropickou spatlaninou, která postrádá příběh nebo alespoň základní dějovou linii. Je to jakási obří koule zmatlaná z nečitelnejch útržků, která se neřiditelně valí z kopce. Sem tam se v tý motanici objeví i vtipný momenty a podařený chvilky, ale ty rozhodně nemůžou zachránit ten nehorázně nezvládnutej celek. Když se k tomu ještě přičtou herecký výkony z říše zlejch snů (jedně Brancuzský, Hraběta a Jaroslava Pokorná mě trošku potěšili), debilní kamera a ještě debilnější střih, vychází mi film, kterej neměl nikdy vzniknout. A hluboká myšlenka dne na závěr: Kdyby se to celý od základu úplně přepsalo, natočil to jinej režisér, jinej kameraman, sestříhal to jinej střihač a hráli v tom jiný herci...tak to by nemusel bejt vůbec špatnej film :) ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Městečko aneb Sláva vítězům, čest poraženým, patří k režijním celovečerním debutům Jana Krause – svérázného komentátora, rýpala, občasného herce a manžela jedné slavné české herečky. Debut však poněkud rozpačitý. I když na karlovarském festivalu byl vybrán za českou sekci Variety Critics‘ Choice, český výběr kritiků jej ztrhal. Problém totiž tkví v tom, jak se na Městečko díváte: pokud jako na ironický pohled na naše chyby, slabosti, malost, hloupost, předposranost (s prominutím) od konce 80. let doposud, pak jde o vynikající satirický šleh. Jako film však poněkud propadá – chybí silnější jednotící linka, ať v nějaké ústřední postavě nebo dějové linii, chybí jakási ucelenost obrazu. Tříšť a mozaika jednotlivých příběhů, jen chronologicky poskládaných a bez jakékoliv jiné další návaznosti, působí při sledování rušivě, kdykoliv se dá od projekce odejít a zas vrátit, aniž byste dějovou linii ztratili, když chybí. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Myslím, že to odsoudivé hodnocení Krausova Městečka je jedna velká mýlka a možná i uražená ješitnost českého diváka. Já v něm vidím pokus nejenom reflektovat složitou dobu porevolučního hurákapitalismu (stejně jako třeba v Dědictví Věry Chytilové), ale především postihnout složitou českou povahu a snahu vyjádřit se jaksi k otázce české identity. Je to vlastně pokračování stejné genetické řady fenoménu Papouškova triptychu o rodině Homolkovic, jen ne tak prvoplánovitě okázalé, ale spíše symbolické a metaforické, ale ještě navíc nejenom v osobnostní, ale i v politické rovině. Oproti Papouškovo snímkům (založeným na sociologickém rozboru pozorování vztahů v sociologické skupině - rodině) je Městečko spíše jakýmsi politologickým komentářem - pozorování lidí na maloměstě, kterak se starají o svou polis a o správu věcí veřejných (proto chápu nadšení amerických recenzentů z tohoto filmu, jejich paradigma bývá také většinou politologické, tedy blízké optice tohoto snímku). A my, obyvatelé městeček v Česku, v něm nedopadáme zrovna nejlépe... Podobné filmy: Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Mistři, Hoří, má panenko, Ecce homo Homolka, Hogo fogo Homolka ()

Galerie (13)

Zajímavosti (2)

  • Film získal cenu amerických kritiků prestižního filmového časopisu Variety Critics Choice na MFF v Karlových Varech. (Redix)
  • Ve filmu se na malou chvíli objeví v roli pohřebáka Ivan Genov, který je ve skutečnosti provozovatelem Pohřební služby v Uhlířských Janovicích. Pro film zapůjčil i rakev. (tm004)

Reklama

Reklama