Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V malém městě, v době totality, jsme v úvodu svědky dramatického okamžiku, opíjení okresního tajemníka, aby díky jeho přízni Městečko získalo novou buňku na občerstvení. Tajemník v hluboké opilosti oznámí, že dostal chuť na ženu. V rámci obecních zájmů vznikne dramatický okamžik, jak mu vyhovět? Podaří se. Se začátkem demokracie začíná v Městečku nový život. Už proto, že vítězem voleb se stane Nezávislá erotická iniciativa. Hospodský si pronajímá hospodu do privátu, vznikají první soukromé obchody, první velké plány na to jak zbohatnout. Městečko postihnou i restituce majetku, přinášející štěstí a bohatství na jedné straně a závist s nenávistí na straně druhé. Podnikání přináší některým začínajícím živnostníkům nepříjemná překvapení z nemilosrdného kapitalismu. Někteří se rychle orientují rovnou na zlodějinu. Iluze o velkém světě bohatých se u některých postupně ztrácí v beznadějných pokusech vydělat aspoň na živobytí. Ani majetek získaný restitucí nepřináší vždy štěstí. Přicházejí první krachy. Podnikatelské i osobní. A také se zase na radnici souloží. Ale na rozdíl od totality, je to opravdu milování

Film Městečko je mozaikou příběhů a epizod z malého města z období přelomu totality a nové demokracie. Plejáda drobných hrdinů, kteří úspěšně či méně úspěšně zápasí se změnou společenského systému a i svými osobními poměry - vychází z autobiografických zážitků režiséra, obměněných či doplněných různou mírou umělecké licence. Autor scénáře a režisér filmu Jan Kraus se pokusil o pohled na nedávno převratnou dobu z pohledu komediálně hořké nadsázky. "Absurdita často ukazuje realitu výstižněji. A realita sama je zase často absurdní. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (78)

kostej_ 

všechny recenze uživatele

Ve filmu lze rozeznat, s některými začátečnickými chybami, výrazný autorský rukopis, což je vlastnost režisérů mezinárodního formátu. Jen doufám, že malé České prostředí neznechutilo Jana Krause natolik, že by už nikdy nic nenatočil (narozdíl od některých jiných, které těch několik málo bezvýznamných kritiků nijak otrávit nemohlo... ). Zcela zasloužená nominace na cenu mezinárodní kritiky FIPRESCI . ()

HappySmile 

všechny recenze uživatele

Mozaika, která dokonale ukazuje polistopadový obraz naší společnosti. Kraus se zde snaží ukázat pomocí malých epizodek, které jsou velice trefné a nad kterými se člověk musí chtíc nechtíc smát, nešvary české společnosti. To že jsou zde obsazené samé neznámě tváře je obrovská výhoda a dodává to snímku na autentičnosti. Ostatně každý, kdo někdy chvíli pobýval na vesnici určitě v těchto postavičkách pozná známé vesnické typy, se kterými se někdy setkal. Bravo pane Krausi, tleskám zrcadlu, které jste nastolil české společnosti, což je dost možná důvod, proč má k tomuto filmu tolik lidí výhrady. ()

Reklama

zdenny 

všechny recenze uživatele

Kamerou se možná chtěl Jan Kraus postavit vedle Larse von Triera. Myslím si také, že zpracování celkově bylo takové netradiční. A to neříkám, že špatné. Co ale Janu Krausovi neodpustím, je ta jeho neustálá kritika naší bezprostřední polistopadové (transformační) historie. On totiž poměrně dost nemá rád Václava Klause a Václav Klaus je symbolem naší ekonomické transformace. Logicky tedy nebude Krausův film o tom, jak jsme všichni šťastní, že už nemáme socialismus. A ani bych to po něm nechtěl. Jenže mi vadí, že svými názory chce být po bitvě generálem (ostatně jako většina kritiků polistopadových změn). A svým filmem nám dává jasně najevo (a nutí! nás), že se vlastně všichni máme velice špatně, že žijeme v opojném klamu a na filmových postavách nám ukazuje, jak se léčí ze svého optimismu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Myslím, že to odsoudivé hodnocení Krausova Městečka je jedna velká mýlka a možná i uražená ješitnost českého diváka. Já v něm vidím pokus nejenom reflektovat složitou dobu porevolučního hurákapitalismu (stejně jako třeba v Dědictví Věry Chytilové), ale především postihnout složitou českou povahu a snahu vyjádřit se jaksi k otázce české identity. Je to vlastně pokračování stejné genetické řady fenoménu Papouškova triptychu o rodině Homolkovic, jen ne tak prvoplánovitě okázalé, ale spíše symbolické a metaforické, ale ještě navíc nejenom v osobnostní, ale i v politické rovině. Oproti Papouškovo snímkům (založeným na sociologickém rozboru pozorování vztahů v sociologické skupině - rodině) je Městečko spíše jakýmsi politologickým komentářem - pozorování lidí na maloměstě, kterak se starají o svou polis a o správu věcí veřejných (proto chápu nadšení amerických recenzentů z tohoto filmu, jejich paradigma bývá také většinou politologické, tedy blízké optice tohoto snímku). A my, obyvatelé městeček v Česku, v něm nedopadáme zrovna nejlépe... Podobné filmy: Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Mistři, Hoří, má panenko, Ecce homo Homolka, Hogo fogo Homolka ()

Brouk 

všechny recenze uživatele

Z tohohle filmu jsem ale hodně... hodně rozpačitý. Bylo tam sice mnoho věcí a postřehů k zamyšlení docela surově podaných divákovi, ovšem rejža" Kraus mi připadal, jako by chtěl vypilovat Formana poloviny 60.let, ale takhle? Možná, že až se na to po nějaké době podívám znovu... možná nebudu negativně nakloněn a třeba "dorostu" a pochopím režisérův záměr... a možná o tom moc přemýšlím... zatím je to ale za hodně slabé dvě**. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (2)

  • Ve filmu se na malou chvíli objeví v roli pohřebáka Ivan Genov, který je ve skutečnosti provozovatelem Pohřební služby v Uhlířských Janovicích. Pro film zapůjčil i rakev. (tm004)
  • Film získal cenu amerických kritiků prestižního filmového časopisu Variety Critics Choice na MFF v Karlových Varech. (Redix)

Reklama

Reklama