Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)

(více)

Recenze (326)

MarekT 

všechny recenze uživatele

Ještě nikdy se mi nestalo, že bych filmu plně odpustil celou třetinu stopáže, která se dle mého soudu výrazně nepovedla (zasmál jsem se dvakrát). Poprvé to ale přijít muselo. Zbylou hodinu si totiž Burian s Marvanem uloupili natolik, že jsem se prostě nemohl nesmát. Film se mimochodem hodí doporučit všem věkovým generacím, protože dialog "přednosty" o lístcích a zavazadlech je jako vystřižen z dnešní doby. I přes plné hodnocení řadím film na prozatímní druhé místo mezi burianovkami, Katakomby měly úroveň zábavnosti vyrovnanější. Rád bych zde něco jako obvykle ocitoval, ale co se dá dělat, když tu verbální stránku překonala scéna s telegrafem... ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Nevim no, ale já už asi nikdy nepřijdu na chuť těmhle starým "filmům pro pamětníky" (kdo vůbec vymyslel to debilní označení - paměť má snad každý ne? kdo přesně je pamětníkem - a čeho přesně - a kdo už ne a proč? a má tím být řečeno, že kdo pamětník není, pro toho ten film určen není? vždyť se tím pomíjí mj. to, že v době vzniku to žádné filmy pro pamětníky nebyly a byly zcela aktuální zprávou ze své doby), přijdou mi strašně zaseklé v době svého vzniku, ten humor mě moc neoslovuje (dílem proto, že hlavní postava mi je dost nesympatická - nevím, proč bych měl fandit někomu, kdo chodí do restaurace bez peněz a jezdí vlakem načerno - na tenhle druh humoru se prostě nedokážu naladit, navíc mi ten smích značně trpkne z vědomí toho, jak tam všude visí dvoujazyčné nápisy, protože se to natočilo v době Protektorátu, aby se obyvatelstvo trochu povyrazilo, zatímco se tady děly všechny ty hrozné věci); ten film mi je protivný i tím, jak ho televize do omrzení reprízuje a jak se tady z Burianova herectví udělala posvátná kráva, která se nesmí kritizovat (podobně jako Filipovského dabing nebo Menšíkovy historky) - ano, Přednosta stanice nezapře chaplinovskou inspiraci, ale kvalita Chaplinových filmů (které jsou podle mě na rozdíl od těch našich provinčních filmů pro pamětníky skutečně nadčasové) je podle mě o světelné roky jinde, a Chaplinova komika nesnese s tou Burianovou srovnání. Prostě jak jsem napsal hned zkraje, mám s tímhle filmem dost problém, a nemyslím si, že na něj někdy změním názor. Btw. přijde mi zajímavé, že se zde používá výraz "slepý pasažér" namísto dnešního "černý pasažér" - kdy se ze slepého stal černý? ()

Reklama

petaspur 

všechny recenze uživatele

Falešný přednosta stanice nepostrádá před generálním inspektorem znalost jízdního řádu (Vlak do Svijan jede v 8 hodin 64 minut), brilantně čte telegramy (tečka-čárka-tečka-tečka-tečka-čárka) a od včerejška odpoledne nepříjímá zavazadla, neboť si to odhlasoval. Můj nejoblíbenější kousek Krále komiků. ()

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

Nostalgie. Tento film jsem viděl už hodněkrát a pokaždé to je pro mě velice příjemný divácký zážitek plný smíchu, dokonce i teď, po několikaleté odmlce. Asi nejlepší film Vlasty Buriana (nebo možná vedle filmu Anton Špelec, ostrostřelec), který se zde střetl s dalším geniálním hercem Jaroslavem Marvanem, jemuž role pedantského revizora sedla dokonale. Film sice drží pohromadě jen tenká dějová linka, ale to tolik nevadí. Je to pro mě zvláštní představa, že v tak temné době, jakou rok 1941 nepochybně byl, mohla vzniknout komedie tak naládovaná hláškami, tak lehkomyslné a na duchu povzbudivé dílo, ale je to moc dobře a vážím si lidí, kteří i v těžkých časech dovedou rozdávat naději a pokoj, třeba skrze smích. Přednosta stanice je zasloužilým nositelem čtyř hvězd. ()

Genero 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že Vlastíka Buriana příliš nemusím a jeho komedie mi splývají dohromady v jeden dlouhý proud exhibic jednoho potřeštěného egocentrického fotbalového brankaře. V případě tohoto filmu mu ale odpouštím i jeho angažmá ve Slavii. Když se sešli s Jarouškem Marvanem na peróně v Mokré nad Soupravou, asi je osvítil duch Svatý a sedli si jako nikdy a nikde, jakože se spolu něco nahráli. Jednoduchá zápletka, spousta vybroušených gagů a slovního humoru a starodávná veselohra, kterou si na Nový rok nikdy nenechám ujít. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (27)

  • Vo filme môžeme vidieť lokomotívy radu 310.0,1, prezývanú "Třistadesítka/Kafemlejnek", 354.0, prezývanú "Všudybylka/Pukl", 387.0, prezývanú "Mikádo", 456.010, ktorá bola americkej výroby, 464.023, prezývanú "Ušatá" a 524.0,2, prezývanú "Pětikolák". (Raccoon.city)
  • Keď Ťopka (Vlasta Burian) počíta: "... šesťdesiat osem, šesťdesiat deväť, šesťdesiat desať," vyznieva to humorne; ale napríklad v modernej francúzštine sa tak naozaj počíta: ... soixante-huit, soixante-neuf, soixante-dix ... - pretože "šesťdesiat desať" znamená vo Francúzsku "sedemdesiat". (Raccoon.city)
  • Necelé dva roky po natočení filmu spoločnosť, ktorá film natáčala a financovala, Brom-film, fakticky zanikla, lebo bol vydaný výnos ríšskeho protektora v Čechách a na Morave, na základe ktorého sa združili všetky filmové spoločnosti pod názov Kosmosfilm spol. s r.o. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama