Režie:
Danny BoyleScénář:
John HodgeKamera:
Brian TufanoHrají:
Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler (více)Obsahy(2)
MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)
(více)Videa (3)
Recenze (1 302)
Veľmi poučný, ťažký, svižný, ale hlavne iný pohľad na celú vec okolo drog a narkománie, akú nám filmy doteraz ponúkali. Dospelý a zároveň primitívny. Ewan McGregor sa týmto filmom vyniesol do filmového neba a zaslúžene, predviedol spolu s Carlyleom skvelý výkon. A film navyše robí ešte atraktívnym perfektne vyberaná hudba. Ale k dokonalosti čosi chýba. 85%. ()
Feťáci, nič proti nim, ale feťáci. Dobrý a pravdivý snímok o svete drog, ale zas na druhú stranu ničím výnimočný a prevratný. Musím ešte pripomenúť, že Trainspotting je sprevádzaný slušným a vybraným soundtrackom, no kvalitovo sa vo všetkých stránkach na Requiem for a Dream nechytá. Drogy tu boli, sú a stopercentne ešte aj budú.... ()
Dopředu bych chtěla všem divákům doporučit, aby film zhlédli v originálním znění a nikoliv s českým dabingem. Naštěstí jsem jej vůbec neslyšela, ale obsazení Pavla Vondry, který namluvil Ewana, mi postačilo k tomu, abych se ihned rozhodla se dabingu vyhnout obloukem. A díky za to! Skotskému přízvuku se nic nevyrovná a v tomto filmu je ho bohatě. Trainspotting je bizarní, šílené, místy nechutné, jinak celkově však zcela originální dílo zcela právem zasluhující status "Kultovní." Svým zpracováním sociálních problémů a zejména pozice jednotlivce pod nátlakem okolí a celé společnosti v tom, co konzervativní společnost jako celek se všemi svými konvencemi, zásadami a nepsanými pravidly představuje, mi film připomínal něco mezi Klubem rváčů a Sbal prachy a vypadni. A Ewanovy proslovy mi připomínaly ty, které pronášela osoba jménem Tyler Durden:) Na jednu stranu se lidi starají a mluví o tom, po čem jim je, kurva, hovno (pardon:) a na tu druhou zaujímají v podstatě vůči starostem či osobnosti jednotlivce naprostý nezájem a lhostejnost. Prostě všechno jenom kecy, drby, ukazování a nic jiného. A ještě ta "pozice ve společnosti." Tse! Raději budu jako samotář, podivín, asociál či "Loser" stát bokem, mimo to bahno, než být jeho součástí. Při závěrečné scéně podpořené dokonalým songem "Born Slippy", na nějž jsme kdysi dávno, v dobách, kdy jsem neznala ani Trainspotting, ani Dannyho Boylea, pařili na místní diskotéce, mě parádně mrazilo. Nikdy jsem nezkusila žádnou drogu, trávu, nic, možná to je taky důvod, proč se mi podobné filmy líbí. "Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, Choose washing machines, cars, compact disc players, and electrical tin can openers. Choose good health... I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who needs reasons when you've got heroin?" ()
„Pichali by sme si aj vitamín C, ak by ho postavili mimo zákon.“ Nechcem urážať, hoci sa mi to určite podarí, ale neviem, pre koho môže byť kultový film, v ktorom všetci užívajú ťažké drogy a rozbijú chlapovi v bare hlavu len za to, že do nich nechtiac drgol. Myšlienka, či má zmysel život, v ktorom sa naháňame za hypotékou, je zaujímavá, hoci obohraná, naivná a detská (a rozmýšľať nad ňou prostredníctvom totálnych magorov, ktorých len takýto malý kúsok delí od bývania pod mostom, je WTF). Ak necháme bokom tieto veci, zostane (pod?)priemerný film o bande stroskotancov, ktorí si nič dobré nezaslúžia. Potešil ma koniec s útekom a herci podávajú uchádzajúce výkony (McGregor, Bremner, Carlyle aj Johnny Lee Miller sa fakt snažia, ale čo z toho, keď hrajú odpad spoločnosti?), niekoľko nezabudnuteľných scén (dve odporné výkalové + pár obludných scén s bábätkom). Po vizuálnej stránke je to solídne vypiplané, je to ostatne film Dannyho Boylea. Príbeh ma absolútne neoslovil a nebavil a drogy idú úplne mimo mňa, čiže nemám prečo dávať vysoké hodnotenie. Fakt je to kultový film??? Aby som pravdu povedal, prvý raz 21 rokov od nakrútenia som si to pozrel len preto, aby som pochopil dvojku, na ktorú som sa paradoxne tešil viac. A tá s ami napokon paradoxne páčila o kúsok viac. ()
Tady nemá cenu se o filmu nějak výjimečně rozepisovat. Jde o jedno z nejlepších děl britské kinematografie a jde o film, který vynesl Ewana McGregora mezi hereckou elitu a sebe samého mezi nejlepší filmy s drogovou tématikou. Danny Boyle již takový úspěch nezaznamenal (neříkám, že v budoucnu ještě nemůže) a tak je Trainspotting vrcholem v jeho režisérské kariéře. Co se týče drog jako tématu, vítězí u mě novější Requiem za sen pro jeho větší důraz na dramatičnost a větší dopad na případné diváky z řad závislých. I přesto ve mně Trainspotting něco zanechal. Drogy jsou svinstvo.. nemám nic proti lidem, kteří je užívají, ostatně, je to jejich věc, ale doufám, že k nim nikdy nebudu patřit. ()
Galerie (161)
Zajímavosti (71)
- Když Begbie (Robert Carlyle) „navštíví“ Rentona (Ewan McGregor) v Londýně, tak si Renton čte knihu o herci Montgomerym Cliftovi, který má mnoho zkušeností se závislostmi na drogách a prášcích. (Morien)
- Sexuální scéna mezi Rentonem (Ewan McGregor) a Diane (Kelly Macdonald) musela být pro americkou verzi filmu upravena, aby nepohoršovala tamní publikum. (ČSFD)
- Nápisy na zdech v diskotéce, kde se Renton (Ewan McGregor) seznámí s Dianou (Kelly Macdonald), jsou stejné jako ve filmu Stanleyho Kubricka Mechanický pomeranč (1971). (leBIGmac)
Reklama