Režie:
Jacques TourneurKamera:
Nicholas MusuracaHudba:
Roy WebbHrají:
Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas, Rhonda Fleming, Richard Webb, Steve Brodie, Virginia Huston, Paul Valentine, Dickie Moore, Frank Wilcox, Mike Lally (více)Obsahy(1)
Jeff Bailey je nenápadný majitel pumpy v malém městečku v Kalifornii, kde se nějakou dobu pokouší vést nový život. Jednoho dne se k němu přihlásí hazardní hráč Whit Sterling. V tu chvíli Jeff cítí, že najednou má příliš horkou půdu pod nohama. Ještě před rokem byl soukromým detektivem, jehož si právě hazardní hráč Whit Sterling najal na sledování své milenky Kathie Moffatové. Ta zmizela někde v Acapulcu s jeho 40 000 dolary. Jeff brzy věděl, kde ji má hledat. Jeho život se ale zkomplikoval v okamžiku, kdy Kathie poznal... Kriminální příběh, který patří k nejlepší snímkům série žánru noir, natočil Jacques Tourneur (který je také znám jako tvůrce hororů Kočičí lidé, Komedie plná hrůz). Úlohu Jeffa Baileyho ztvárnil Robert Mitchum, postavu Whita Sterlinga představuje Kirk Douglas. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (100)
Ide o poctivý Noir, ktorý obsahuje všetky prvky žánru. Máme tu hlavného hrdinu. Nekompromisný avšak ženami ovplyvniteľný Jeff Bailey. Femme Fatale, blondínka Kathie, ktorá ovláda každého ale sama je samozrejme "nevinná" a do všetkého sa dostáva zhodou nešťastných udalostí, máme tu nejaké prestrelky, pochmúrna atmosféra mesta, vyšetrovanie atď. Pri tejto snímke, a zväčša Noiroch tohoto obdobia, ma najviac baví to,že nemáme tu iba dejovú linku, nejakého jedného konfliktu, ktorej sa tvorcovia držia dokonca, ale príbeh je rozvetvený tak, že by to dneska stačilo na tri filmy bez problémov. Scenáristi sa pohrali, hoci koniec mohli spracovať trocha inak. Bol nečakaný... Ale až priveľa, čo ma trocha nahnevalo (prezrádzať niečo by bolo hriešne) ale neberiem im to. Avšak aj tak sa jedná o nadpriemerný filmový zážitok ()
Kultovní noir detektivka se svižným tempem. Hlavní hrdina je pořádně charismatický a neustále drsňácky hláškuje. Jak už to tak u noir žánru bývá, zaplete se do nebezpečných záležitostí a okouzlí ho krásná osudová žena. První polovina filmu je úžasná jízda, kde všechno funguje tak jak má, a člověk se může jen kochat. V druhé půlce se ale děj začne zamotávat. Trochu zmatky v chronologii vyprávění a také se o hodně věcech jen mluví a neukazuje. Zde najednou musíte hodně pozorně poslouchat ty rychlé dialogy a pamatovat si, jak se která postava jmenuje. Tolik to zase nevadí, ale najednou film už není kochání, ale i nějaká ta divácká snaha a soustředění se. Celkově pořádně stylová detektivka. (8/10) ()
Zařazení Out of the Past na přední příčky nejlepších noirovek všech dob je zcela zasloužené. Herecké obsazení je naprosto famózní: výborný Mitchum, výborný K. Douglas (v počátcích jak jinak, než v roli slizkého hajzloida) a samozřejmě Jane Greer, která coby osudová žena pěkně zamíchá osudy výše zúčastněných. Dalším velkým plusem je notná "ukecanost", kterou scénáristi vybrousili k dokonalosti. Postavy mezi sebou metají jednu dialogovou perlu za druhou anebo se navzájem velmi vtipně stírají. Opravdu plnotučná a osudová noirovka se vším všudy. ()
Bon noir mademoiselle Acapulco. Černé, velmi černé. Samé zvraty a zvratky. Až nakonec dojde k rozřešení podobnému jako u Buňuelova "Tajemného předmětu touhy". (Jinak bych ty filmy raděj nesrovnával.) Bum prásk a je konec. Navíc je film zajímavý i tím, že v podstatě podřadná vedlejší role (Kirk Douglas) může být výraznější než superhlavní (Robert Mitchum, jehož obsah a způsob mluvy mi nebyly zrovna vhod - odtud ty zvratky) Myslím, že si dám od černých filmů na chvíli pokoj a přejdu na černobílé, ve kterých se nemluví. ()
Syžet je jakési vnější schéma, celková konstrukce, podle které je příběh řazen. A fabule je už hotový, divákem na základě syžetu zkonstruovaný příběh. Syžet je zkrátka něco jako plánek z ABC-íčka, podle kterého si postavíte papírový model (fabuli). Proč o tom mluvím? Protože tenhle film v sobě sloučil všechny typy syžetů dohromady - je retrospektivní v první půli (odvíjí se od pointě k příčině), chronologický ve druhé půli, dále řetězový (pojítkem několika zdánlivě nesouvisejících příběhů je femme fatale), stejně tak rámcový (dílčí příběhu jsou součástí hlavního děje točícího se kolem detektiva) a celé to budí zdání paralelního příběhu v příběhu, respektive způsobu, jakým se příběhy stávají. Jenže tím se dostává celý děj do polohy konstruktu s vymakaným scénářem bez života a mám pocit, že těm, kdož mají problémy odlišit civilní život od filmové fikce a jejích konvencí, bude film rozkolísávat hypertenzi. Motá se vám z toho hlava? Na zklidněnou doporučuji Single Malt Scotch Whiskey nebo Jägermeistera. ()
Galerie (46)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (24)
- Robert Mitchum sa neskôr priznal, že vo filme fajčil tak veľa, že vždy k nemu prišiel Kirk Douglas a ponúkal mu balíček cigariet a spýtal sa: "Ďalšiu?" (westerns)
- Hoci v neskorších rokoch bol film často vnímaný ako tím dvoch veľkých hviezd (R. Mitchuma a K. Douglasa), v tom čase bol Kirk Douglas prakticky neznámy. (westerns)
- Film mal pôvodne režírovať Edward Dmytryk, avšak pre zaneprázdnenosť pri nakrúcaní filmu So Well Remembered (1947) ho vymenil Jacques Tourneur. (Michal74)
Reklama