Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V jihočeské vísce, uprostřed stříbrných rybníků a tmavých lesů, žije pohledný mládenec Jindřich, který se jednoho dne vydá do světa s pevným rozhodnutím vysvobodit zakletou princeznu. Na své cestě se dostane do strašidelného mlýna, kde žije se svým otcem, mlynářem, krásná Eliška. Mládenec se Elišce líbí, namluví mu proto, že v rybníce je zakletá princezna a on ve mlýně zůstává jako pomocník. To se nelíbí místnímu čertovi a vodníkovi, kteří si na mlynářovu dceru myslí. Snaží se, seč jim sily stačí, pomocí intrik a kouzel mládence ze mlýna vypudit. Ve mlýně se objevuje třetí ženich: starý, bohatý Knížepán, a protože Eliška všechny nápadníky odmítá, mlynář se rozzlobí. Urči lhůtu: buď si do úplňku ženicha sama vybere, nebo ji dostane ten, co si první o ruku řekne. Nastává boj mezi ženichy... (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (625)

Jazzzz 

všechny recenze uživatele

Upřímě nechapu jak muže být taková krásná pohádka v modrých hodnoceních. Není stará, je poměrně nová, ale i přesto si drží svoji starodávnou pohádkovost. Žádná snaha o modernu, a ty písničky, no senzace. Neznám dítko,které by tuhle pohádku neznalo. Ještě k tomu v pohádce nalezneme zlého kížete, čerta, vodníka, čarodějku, no prostě je tam vše, snad jen drak tam chybí, ale mě osobně teda nechyběl. ()

type_B 

všechny recenze uživatele

Při prvním hodnocení jsem udělil tomuto filmu jednu zviezdičku. To proto, že jsem jej považoval - nutno dodat, že velmi naivně - za to, čím se tento snímek zdá být. Ale to je omyl. Stejně jako Kameňák je i Princezna ze mlejna při bližším pohledu dílo mnohovrstevnaté, dílo, které se dá číst způsobem zcela opačným, než jak ho čtou místní uživatelé. (Každé dílo se dá číst rozmanitými způsoby, jde jen o to, která interpretace je vzhledem ke známým faktům pravděpodobnější. Až tento komentář rozvinu, uvidíte, že PzM skrývá mnoho skrytých narážek, které mou hypotézu potvrzují.) První indicie, která mě na tuto myšlenku přivedla, představuje informace ležící mimo rámec filmu. Je vázána k samotnému Troškovi, ano jde tedy o intepretaci na základě znalosti autorovy biografie. (Na adresu zastánců tzv. "teorie smrti autora" říkám: "Nasrat!". ;-) V článku poeticky nazvaném "Poslední láska Zdeňka Trošky: ženatý blonďák s modrýma očima" režisér popisuje svou dávnou erotickou zkušenost, jež na něj (zřejmě) hluboce zapůsobila. V rozhovoru s Martinem Moravcem ze dne 25. 8. 2010 [viz http://revue.idnes.cz/posledni-laska-zdenka-trosky-zenaty-blondak-s-modryma-ocima-plf-/lidicky.asp?c=A100824_153652_lidicky_nh ] Troška popisuje pozoruhodný manželský trojúhelník slovy: "Měli obrovské letiště, leželi jsme tam všichni tři, večer jsme si dali pusu na dobrou noc, já třeba držel za ruku Sašu, ona se občas dotkla mě... Při loučení na letišti jsme pak všichni plakali a já z toho byl dlouho špatnej, protože mi scházeli." Situace je z psychologického hlediska nesmírně zajímavá, protože Troška miluje Sašu, Saša svou ženu a žena zase Trošku. Jelikož je však Troška homosexuál, nepředstavuje pro Sašu hrozbu v tom smyslu, že by chtěl předat svou genetickou informaci Sašově ženě, resp. jejich společným potomkům. (Sašovo zákonné právo na vlastní potomky není ohroženo.) Žena zase nepociťuje hrozbu vůči svému manželskému vztahu, protože její muž není zjevně homosexuál a protože ví, že s Troškou ona sama nemůže ze vztahu odejít, protože ten ji nemiluje. Rozbití rodiny tedy nehrozí. Zkušenosti z dokonale harmonického trojúhelníku vztahů Troška o třináct let později vtiskuje do kvazipohádky Princezna ze mlejna. Eliška je obklopena čtveřicí nápadníků: Jindřichem, jenž je nápadný absencí maskulinních rysů (jako jsou vousy); Čertem, jehož hraje Yvetta Blanarovičová a jehož projevy se jeví spíše jako dětinské a asexuální; podobně laděnou postavou vodníka, a naposled postavou knížete, jehož hraje zralý muž. Kníže představuje sexuálně nejagresivnější postavu, za pozornost také stojí, že je pojen s mocí, a to ve velmi negativním smyslu: zneužívá svého postavení, aby Elišku přiměl k sexuálnímu aktu. Ostatně je s podivem, že Jindřich, který se staví k Elišce skoro po celou dobu filmu chladně až odmítavě, se stává jejím mužem. Celý závěr filmu směřuje k naplnění idyly bez sexuálního podtextu, respektive vztahy se stávají téměř asexuálními, protože čert i vodník deklarují, že se stanou součástí novomanželské domácnosti. A Jindřich se ani necítí ohrožen. Jak to, že mu jako manželovi nevadí přítomnost dvou dalších příslušniků mužského pohlaví (byť mají četné ženské rysy), když pro něj představují hrozbu? Je to proto, že hrozbu buď nepředstavují, nebo proto, že Jindřich ve skutečnosti není Eliškou přitahován, přítomnost dvou potenciálních sexuálních objektů v jeho domácnosti je tedy dokonce žádoucí. Eilška přestává být cílem všech tří mužských postav, namísto ženy-milenky se stává ženou-kamarádkou. Tradiční model rodiny je nahrazen společenstvím, v němž jsou vztahy netransparentní, jsou zastřené za maskou idiotského šišlání čertovy postavy, které je s takovou radostí parafrázováno mnohými dětskými diváky. "Já jsem malej, ale šikovnej", opakuje čert ve snímku jako dvojsmyslnou mantru, která má různý smysl pro dítě i dospělého. Hledání vlastní sexuality, jež je jedním ze základních kamenů lidské identity, provází postavu čerta celým filmem společně s jejím pozitivním potvrzováním. Vidíme tedy, jak se liší tradiční pohádka, jejímž vyvrcholením bývá často získání bohatství a získání možnosti reprodukce a zajištění vlastního genofondu ("půl království a ruka princezny k tomu"), a kvazipohádka Troškova, jejímž meritem je narušení stereotypích heterosexuálních vztahů mezi postavami. Zatímco v tradiční pohádce hlavní hrdina překonává vnější překážky, hrdinové Troškova filmu musí čelit překážkám uvnitř jich samotných. Celý film je podmalován kýčovitou hudbou produkovanou dvojicí digitálních varhan, která divákovi přímo křičí do tváře výsměch tradičnímu šosáckému uspořádání společnosti, jež je založena na tradiční vazbě rodina-stát. Troškova genialita zůstává nadále širokému publika utajena. Režisérovi se podařilo skrýt sarkastické ušklíbnutí se pod maskou díla pseudo-lidové tvořivosti. Hodnocení je tedy mimo zažité stupnice. Musím dát tedy 5. () (méně) (více)

Reklama

TomPrusik1 odpad!

všechny recenze uživatele

U tohoto filmu budu hodně kritický, patří podle mě k nejslabších. Nevím jestli to je kvůli Troškovi, nebo kvůli hloupému příběhu s primitivní zápletkou, a nebo kvůli ,,výkonu" Yvetty Blanarovičové. Příběh (jestli se to dá nazvat příběhem), tvoří prostý příběh o lásce mezi vesnickým kudrnatým buranem a Eliškou. V mlýně je také postižený vodník a ještě dementnější čertík. Nechápu, proč z čerta udělají takového dementa. Čerti nikdy nebyli tak retardovaný jako jsou v poslední době. Čert se stále přetvařuje, až je to trapné a u mě to vyvolávalo pocity zvracení. A jako třešnička na dortu je otravná hudba, která mi ještě celý den hrála v uších. Srovnám-li tento film s ,,Tři oříšky pro Popelku" je to velký rozdíl. Zdeněk nikdy nenatočí film, který by mě mohl oslovit. Bohužel má on a jeho filmy na české scéně tolik místa, že se o tom někomu ani nesnilo. Kolikrát tuto rádoby oblíbenou pohádku vidíme v televizi? A přitom je tolik filmů, které jsou stokrát lepší a místo toho je potlačí takový SHIT. Takže abych to shrnul. Film totálně zabíjí čertík (malý a debilní) a ten film zkazí až na 10%. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Když jsem to teď po letech viděl znovu, musel jsem sice uznat, že čistý odpad to není, nemá to ale k němu daleko. Pokud mi byla Blanarovičová protivná už v Jasněnce, tak zde je zcela nesnesitelná, a její herecké ztvárnění čerta je pro mě hlavním důvodem, proč mě ten film tak příšerně irituje. To její pitvoření je skutečně krajně odpudivé a přivádí mě k šílenství, jen si na něj vzpomenu. Ale podobných věcí by se tam našlo víc - nechápu ani to směšné ztvárnění vodníka, které se podle mě zcela zpronevěřilo všemu, co tato postava v českých pohádkách odjakživa představovala - a vyloženě mě uráží, že z tradičně strašidelné postavy, z které měl jít děs (u Erbena vodník mez mrknutí oka zabije vlastní dítě), udělal Troška komickou figurku, což ale platí v bleděmodrém i o tom čertovi, a myslím, že tohle je to, co tomu filmu vyčítám nejvíc, že přišel s vlastním bizarním (a silně kýčovitě idealizovaným) pohádkovým světem, kde tradiční strašidla lidi nestraší, nýbrž s nimi soupeří o lidskou nevěstu a u toho prozpěvují přeslazené písničky a kde je všechno tak strašně fejkové (mlýn, paruka Andrey Černé...), až to není možné. Irituje mě to i tím převzetím komunistického klišé z předrevolučních pohádek, že představitelé šlechty jsou zdegenerovaní směšní idioti, kteří jsou v tomto typu pohádek tradičně zobrazeni jako narcistní tyrani s patolízalskými lokaji, a všichni jsou navlečeni v kostýmech jak za časů Ludvíka XIV., ačkoli se děj (pravděpodobně) odehrává na českém venkově v 19. století. A korunu tomu nasazuje trapná Bílá, jakož i skutečnost, že Troška přišel po 6 letech s naprosto děsivým sequelem, který už v mých očích čistým odpadem je, a pro jeho pokleslost už nemám slov. Chápu, že u dětí je tahle sračka asi populární, ale osobně doufám, že už budu jejích dalších zhlédnutí navždy ušetřený. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Tak tahle pohádka mě teda neuchvátila ani Trošku;-). Kladní hrdinové mi nebyli sympatičtí, záporáky si nemůžu vybavit, jak byli slabí a nevýrazní, hlučné pohádkové postavičky mě vyloženě sraly! Přijde mi to vhodné tak pro příznivce Teletubbies. Jednou jsem to přetrpěla, ale tu třetí hvězdičku dávám jen ze soucitu a vzhledem k faktu, že z pohádek natočených po revoluci tohle není zdaleka nejhorší. Podruhé už fakt ne... A seru na to, žádná třetí hvězdička nebude! 45% ()

Galerie (17)

Zajímavosti (39)

  • Ve scéně, při které Jindřich (Radek Valenta) s Eliškou (Andrea Černá) běhají na boso po lese, dostali jejich představitelé nápad nalepit si na chodidla náplasti, které by zmírňovaly bolest při každém kroku. Nápad samozřejmě nevyšel, a tak při běhu létaly náplasti všude možně okolo, jen na chodidlech nezůstávaly. (fiLLthe3DD)
  • Pohádka se dočkala vysílání například i v Singapuru nebo Hongkongu. (M.B)

Související novinky

Zemřel herec Jiří Pomeje

Zemřel herec Jiří Pomeje

26.02.2019

Ve věku 54 let zemřel český herec a producent Jiří Pomeje. Příčinou smrti byla rakovina. Absolvent DAMU, který založil společnost Fronda film, byl asi nejznámější díky své práci na filmech Princezna… (více)

Reklama

Reklama