Režie:
Kenneth BranaghKamera:
Roger PrattHudba:
Patrick DoyleHrají:
Robert De Niro, Kenneth Branagh, Tom Hulce, Helena Bonham Carter, Aidan Quinn, Ian Holm, Richard Briers, John Cleese, Robert Hardy, Cherie Lunghi, Celia Imrie (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Podobně jako v předloze, i zde je hlavní postavou mladý doktor Frankenstein, který díky své posedlosti smrtí stvořil nový život. Ale „netvor“ sestavený z těl odsouzenců, kterému jeho autor vložil do hlavy mozek geniálního vědce, je stejně jen ohavná napodobenina člověka. Když si netvor uvědomuje fakt, že ho lidé mezi sebe nikdy nepřijmou, rozhodne se pomstít svému stvořiteli i jeho rodině. Film Frankenstein nabízí citově spletitý příběh plný opravdové hrůzy. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (340)
Dramatický a tragický príbeh človeka, ktorý sa rozhodol byť na chvíľu Bohom a teraz musí znášať následky svojho nedomysleného konania. Jedno z najlepších diel Kennetha Branagha, ktorý sa do role Victora priam prevtelil, ale veľmi milo prekvapil aj Robert De Niro ako jeho monštrum. Hustú desivo-depresívnu atmosféru filmu ešte umocňuje vynikajúca hudba Patricka Doylea. Horror s myšlienkou má svoje čaro... Geniálne! ()
Tahle adaptace nedopadla slavně a někdy moc velké ambice jsou na škodu. Kenneth Branagh v hlavní roli vědce a také jako režisér chtěl přijít s velmi uceleným dílem, kterému bude vévodit rádoby démonický Robert De Niro, ale De Niruv herecký výkon a image, jsou tím nejslabším z celého filmu. Obličej Bytosti nebo monstra sešitím připomínající starou seschlou bramboru spíše budí pousmání než cokoliv jiného, nedej bože, děsivého. Film selhává i jako poutavé dílo o posedlém doktoru Frankensteinovi. Nejednou jsem měl pocit nekonečného omílání, které v podstatě nikam nevedlo. To, co filmu schází, co do působivosti příběhu, dohání vedle atraktivního, ale nikoliv nijak extra hrajícího hereckého obsazení, především svým technickým zpracováním. Výprava a kostýmy patří k tomu nejlepšímu a rovněž plusové body sbírá kamera. Od Brannagha bylo šlechetné, že chtěl náročnou látku zpracovat důkladně, důsledně a uceleně. Z úporné snahy o to všechno se z filmu vytratil důležitý kontakt s divákem. Všechno působí chladně a přestal jsem po nějaké době reagovat na režisérovi výzvy. Film mě nestrhl, nebyl ani vyloženě nudný, ale s látkou se dalo pracovat mnohem působivěji, abych taky jako divák si na film po nějaké době vzpomněl. Právě tím si nejsem tolik jistý, repete nehrozí, a tak beru to, co jsem zaregistroval napoprvé. Výsledek je rozpačitý a nepříliš přesvědčivý. Chtělo by to ještě uzrát. 50% ()
„Mistr Shakespeare“ tentokrát v remaku tragédie (téměř) antických rozměrů aneb nesnažte se za žádnou (každou) cenu přechcat smrt. Mám takový neodbytný pocit, že před samotným natáčením se sešel celý štáb u Branagha na půdě, seskupili se do kruhu, zapálili svíčky, stejnou sirkou (si) přepálili absinth..., aby se jim posléze zjevila samotná Mary Shelley a vedla jejich myšlenky. Těžko si jinak vysvětlit výslednou podobu, tj. tolik lidskosti na straně jedné a zároveň čiré nenávisti na straně druhé. A ano, krátilo se, krátilo (ono to jinak ani nelze), ale s citem a umem (snad až na příliš zkratkovitou přeměnu („uvědomění si“) samotného „monstra“), takže z toho nakonec Kenneth vytěžil přednost v podobě nesmírného tahu na branku (nuda tu opravdu nehrozí) a především původní myšlenka byla zachována. O moc líp už to zřejmě skutečně natočit nešlo, byť divadelní prkna z toho čiší na sto honů. V tomto případě je to však (až na pár drobných vyjímek) pouze ku prospěchu věci. 85% ()
Jelikož jsem před nedávnem znovu přečetl předlohu, mé původní nadšení poněkud opadlo. Branagh se na jedné straně držel poměrně věrně základní linie románu, na straně druhé ale pozměnil charakteristiky postav a přidal scény, které byly zbytečné. Victor je samozřejmě posedlý životem a smrtí a touží obojí ovládnout. Respektive ovládnout život a pokořit smrt. Jeho stvoření je tragickým výtvorem, který zjišťuje, že na celém světě nemá nikoho. Když po několika špatných zkušenostech s lidmi zjistí, kdo je jeho tvůrcem, žádá po něm vytvoření družky. Před tím ale zemřou tři lidé, z toho pro Victora dva nejbližší. Když nakonec odmítne a zničí nedokončenou ženu, netvor se mu krutě pomstí. Shelleyové Frankenstein je daleko citlivější, trýzněný výčitkami a neustále se obviňující ze všeho, co jeho výtvor udělal. Ač Alžbětu velmi miloval, nesnížil se k tomu, aby ji oživil. Tahle scéna se do filmu nehodila, byť inspiraci najdeme v dřívějších zfilmováních příběhu. De Niro je skvělý herec, na monstrum se ale bohužel nehodil. Celkově snímek postrádá emoce literární předlohy. Vynikající je ovšem kamera podtržená atmosférickou hudbou. Hned otevírací scéna s ledovcem je mrazivě uhrančivá. A zajímavé je využití elektrických úhořů k oživení monstra. Jen i přes zrůdnou tvář a vytržené tlukoucí srdce film hrůzu nenahání, což je škoda. Původní hodnocení ponechávám, byť bych nejraději jednu hvězdu ubral. ()
Je zajímavé, že některá díla přitahují filmaře pořád a pořád. Není snad pětiletky, kdy by nevznikl film o Frankensteinovi. To je totéž, jako kdyby u nás někdo točil stále a stále dokola Pytlákovu schovanku (odkaz zde) nebo Roztomilého člověka (odkaz zde) . Prostě jednání k smíchu a po určité chvíli dotazu po pánově duševním zdraví. No, v Americe je tomu jinak. A obvykle to dopadá strašlivě. Ovšem v tomto případě se to vyplatilo. Výprava, herci, režie, scénář. Všechno je jedním slovem Superperfektkolosálněextragrandiózní ()
Galerie (81)
Zajímavosti (11)
- Christopher Lambert mal pôvodne hrať postavu Henryho Clervala, ale pred natáčaním ho nahradil Tom Hulce. (misterz)
- Fay Ripley natočila malú scénku, kde bola uhryznutá Bytosťou (Robert De Niro), ale vo finálnej verzii filmu sa scéna nikdy neobjavila. (misterz)
- Sean Connery byl jednou z prvních voleb pro roli profesora Waldmana. Nakonec ji dostal John Cleese a svých pár scén točil dva týdny. (Morien)
Reklama