Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, James Cromwell, Chi McBride, Shia LaBeouf, Alan Tudyk, Aaron Douglas, Simon Baker, Tiffany Lyndall-Knight (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V roce 2035 jsou roboti součástí každé domácnosti a lidé jim důvěřují. Až na jednoho – trochu paranoidního detektiva Dela Spoonera (Will Smith). Ten je přesvědčený, že zločin, který právě vyšetřuje, spáchal robot. Vyšetřování ho přivede k odhalení děsivé hrozby pro lidskou rasu... Společně s psycholožkou Susan Calvenovou vyšetřují smrt doktora Milese Hogenmillera, vědce, který pracoval s roboty pro U. S. Robotics. Příčinou smrti byla sebevražda, ale Spooner je přesvědčený, že vědce zavraždil robot. Tři zákony robotiky však zaručují, že taková věc je nemožná… (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 082)
Je to celkom dobrý akčný sci-fi film od Alexa Proyasa. Má dosť dobrý príbeh odohrávajúci sa v blízkej budúcnosti, kedy sa už roboti stali prirodzenou súčasťou života ľudí a keďže nikdy nespáchali žiadny zločin, u takmer všetkých sa tešia veľkej obľúbenosti. Jedinou výnimkou je schopný policajt, ktorý ich neznáša a neverí im, kvôli čomu čelí posmechu, no keď dôjde k smrti uznávaného vedca, ktorý v oblasti robotiky patril medzi špičku, prípad prevezme a všetko nasvedčuje tomu, že za to môže robot. A spolu s psychologičkou, ktorá mu pomáha si čoskoro uvedomujú, že je to len začiatok. Spracovanie je celkom slušné, ale dalo sa to podať aj o dosť lepšie. Určite musím pochváliť, že si to po celý čas udržuje svižné tempo, za čo môže aj skvelý výber hlavného hrdinu a jeho vzťah k robotom, kriminálna línia je na pomery tohto typu filmu celkom zaujímavá, v priebehu sa nájde pár vydarených sekvencií a neustále to pomaly graduje až do veľkého finále, takže po tejto stránke je vlastne všetko v poriadku. Ale zároveň film funguje len v rámci blockbusteru a táto tématika mala rozhodne naviac, toto spracovanie je až príliš povrchné, väčšinu času úplne priamočiare a navyše miestami aj dosť béčkové, čo sa práve tu moc nehodí. Ale ako som spomínal, inak je to slušná zábava. Akcie je tu priemerné množstvo a je aj celkom slušná. Je výborne natočená, chválim hlavne otáčajúcu sa kameru a kvalitné spomaľovačky, navyše nechýba ani dostatok nápadov. Síce tých pár akčných sekvencií z priebehu filmu ma až tak moc nezaujalo, ale vynahradzuje to celá záverečná fáza, kde sa tie prestrelky s robotmi dosť vydarili. Herecké obsadenie je na tom dobre, Will Smith sa tu skvelo hodí, k tomu sympatická Bridget Moynahan a viacero slušných vedľajších postáv, hlavne James Cromwell, Chi McBride, Shia LaBeouf alebo Bruce Greenwood. Réžia a technická stránka sú v rámci blockbusteru rozhodne nadpriemerné, aj keď vizuál občas trochu zaostáva, ale Alex Proyas má rozhodne naviac, jeho zvyšné projekty sú menej komerčné, ale atmosférickejšie. Takže Ja, Robot je celkom slušný sci-fi film, na ktorý sa dá kľudne pozrieť aj viackrát, ale v priebehu sledovania sa po celý čas nemôžem zbaviť toho nepríjemného pocitu, že to mohlo byť aj omnoho lepšie a preto nemôžem dať lepšie hodnotenie. 66% ()
Hustý, či už zvukovými, alebo digitálnymi efektami prešpikovaný inteligentný akčný sc-fi film, ktorý som si nesmierne zamiloval. Parádny scenár, plný zvratov a aj napriek svojej dĺžke si počas celého filmu udržuje atraktivitu, a to aj hlavne kvôli charizme Willa Smitha, ktorá z filmu na film narastá a s neho sa stáva ideálna hviezda pre takýto typ filmov. 100%. ()
Akční sci-fi zhruba na úrovni druhého MATRIXU. Její největší slabinou není výjeb Asimova, ale mnohost inspiračních zdrojů a populismus, se kterým scénář klouže po těch nejvyšlapanějších cestách. Není divu, když za ním stojí mj. Akiva Goldsman, scénáristický robot, jehož kyselinová imaginace rozleptala už nejednu originální vizi (viz BATMAN NAVŽDY). ()
„Can a robot write a symphony? Can a robot turn a… canvas into a beautiful masterpiece? - „Can you?“ Proyas je velmi schopný režisér, o tom není pochyb, ale tady tím povrchním klouzáním po zamrzlém Asimově jezeře, držíc za ruku trikově nedotažené akční scény včetně přemrštěného "supermanského" finále a s obavami důkladněji se podívat na bohatý svět skrývající se pod ledem nesoucím komerční úspěch, u mě moc bodů nezíská. Nehledě na to, že Fresh Princova cool póza s kolíbavou chůzí v kožených gaťkách a ropovodem Družba pod paží mi po chvíli začala lézt krkem, ale to je jen můj dlouhodobý osobní problém s hereckým projevem pana Smithe, který nelze brát za bernou minci. Pozor, mini spoiler! Kdo by to byl řekl, že jeho levou rukou masturbující detektive Del Spooner dá reálný základ rčení: „Udělej si to levačkou, ať to máš jak od cizího..“ ()
Nebýt to tak přehnaně cool, jednalo by se o největší sci-fi událost od uvedení Spielbergova Minority Reportu. Film díky režii Alexe Proyase disponuje sugestivní atmosférou a překvapivě i slušnou (byť redukovanou) ideou. Will Smith byl sázkou na komerční jistotu, a tak jeho Del Spooner dělá z filmu tak trochu mačovský zvířetník. Postava jako celek mi nikterak nevadí, ale některé hlášky působí v kontextu příběhu stejně přirozeně jako Zarathustra na veřejných hajzlících. Přesto skládám Proyasovi poklonu, s jakou lehkostí dokázal vybalancovat kompromis mezi akčním špektáklem a působivou sci-fi podívanou s varovným podtextem... S jakou lehkostí dokázal do žil filmu vpravit působivé emoce a sekvence, které stojí za zapamatování. Nakonec člověk rád promine i těch několik přemrštěně efektních "matrix-like" scének a pokud nepatří mezi nekompromisní fanoušky Isaaca Asimova, tak si snad při troše dobré vůle nemůže tuhle perfektně natočenou jízdu nevychutnat. Rozhodně horký kandidát na sci-fi roku. ()
Galerie (155)
Photo © 2004 20th Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (40)
- Kód garáže detektiva Spoonera (Will Smith) je 911. Stejné je v USA telefonní číslo na policii. (Pavlínka9)
-
I když snímek není přímo zpracováním žádného konkrétního příběhu Isaaca Asimova ("Já, robot" je slavná sbírka z roku 1950, obsahující devět povídek), autorovy slavné tři zákony robotiky v něm důležitou roli hrají. Jsou zformulovány takto:
1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.
2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem.
3. Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním, nebo druhým zákonem. (imro)
- Písnička, která hraje na začátku filmu, když Spooner (Will Smith) ráno vstává, je „Superstition“ od Stevieho Wondera. Když chce doktorka Calvin (Bridget Moynahan) u Spoonera pustit přehrávač, hraje „Rescue Me“ od Fontelly Bass. (SONY_)
Reklama