Reklama

Reklama

Malý pitaval z velkého města

(seriál)
  • angličtina Minor Tales of Crime from a Major City
TV spot 3
Československo, (1982–1986), 14 h 8 min (Minutáž: 49–63 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Jiří Krampol, Ladislav Frej st., Michal Pešek, Pavel Zedníček, Josef Abrhám, Svatopluk Skopal, Jan Faltýnek, Vlastimil Hašek, Vlastimil Zavřel (více)
(další profese)

Epizody(15)

Na televizní obrazovku se vrací detektivní seriál Malý pitaval z velkého města podle scénáře Jaroslava Dietla v režii Jaroslava Dudka se známými a populárními herci. Opět se budete moci setkávat s partou pražských kriminalistů, kteří pátrají po pachatelích drobných i těch nejzávažnějších zločinů. U některých případů jim jde vše s úsměvem, u jiných do smíchu není nikomu, ani těm nejotrlejším. Skvělé herecké obsazení zajistí příjemnou zábavu i po letech. Vedoucím kriminalistického týmu je náčelník Břetislav Kubát (Ladislav Frej) a jeho podřízenými Rudolf Pekař (Vlastimil Hašek), Libor Krejcárek (Jiří Krampol), Kamil Hamřík (Pavel Zedníček) a nejmladší vyšetřovatel Jiří Otradovec (Michal Pešek). (Česká televize)

(více)

Videa (13)

TV spot 3

Recenze (302)

manonfire 

všechny recenze uživatele

"Když nejde o život(resp smrt)...jde o hovno." Pravidlo všeobecně lidské platí naprosto ukázkově i v oblasti kriminálních seriálů. A tady jde o smrt jen v každém řekněme čtvrtém-pátém díle. Sledovat totiž hodinu jak se celý policejní aparát pouští do nerovného boje s fantomem aranžérem výloh Ovoce-Zelenina, nebo zápolí s bestiálním zlodějem papagájů...chce vskutku pevné nervy. Scénář je dejme tomu průměrný, koukat se na to jistě dá, ale Dietl by určitě zvládl jít více do hloubky, pokud by mu to formát seriálu umožňoval. Vtipné je, že s výjimkou Freje vidíme v epizodních rolích věhlasnější a lepší herce(Hrušínský, Kemr, Preiss, Čepek, Sklenčka), než jsou ti, co vedou každodenní vyšetřování. Koumák Zedníček není vtipný, spíš obvykle to otravný. Silák Krampol je prostě mimický svéráz, ale jeho dramatické schopnosti jsou mizivé. Šmoulinka Pešek je výstavní opak mužnosti. Alespoň že Taťka šmoula Hašek si střihl asi svou nejlepší roli.60% ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ze zamýšleného projektu soustavně komentovat jednu každou epizodu zůstalo torzo čítající první tři a vracet se k tomu už nebudu. Budiž tedy alespoň poznamenáno, že překvapivě to je jeden z nejlepších viděných krimiseriálů. Často nechtěně zábavný (Narkomani nebo třeba Bartoška jako vekslák kunsthistorik), leckde dietlovsky přitažený za vlasy (Autorka detektivních povídek - ale on ten díl vlastně je jako taková detektivní povídka - proto je taky nečtu), na druhé straně nechybějí opravdu silné monenty (vyvrcholení konfrontace syn Kratěna - otec Sklenčka) a "Bezpečnost. Jste zatčen." nikdy nebylo vysloveno tak mazácky jako v skvostné scéně, v níž Hašek s mladým Peškem zatýká nebezpečného zločince, an jde s košem. Haškova postava por. Pekaře má vůbec potenciál kultovnosti a Frejův náčelník Břéťa vstoupil do lidové slovesnosti (ovšem prostřednictvím Krampolova "Břéťo"). Co do realističnosti kriminalistické práce se Pitaval dočkal překonání až v Případech prvního oddělení. Ve služební kanceláři (myslím, že náčelníkově) sem tam zahlédneme podobiznu F. E. Dzeržinského, podobně jako v jiných dobových kriminálkách, z čehož lze usoudit, že šlo o součást povinné výbavy tehdejších služeben SNB. V souvislosti s takřka nulovou mírou režimní propagandy v průběhu celého Pitavalu je nápadné, že divák si opravdu musí chtít všímat, aby si byl portrétu jednoho z nejvražednějších bolševiků a zakladatele Čeky (pozdější NKVD, pozdější KGB) vůbec vědom. K problematice oné nulové míry propagandy se blíže vyjadřuji v komentáři k 3. dílu. V seriálu o esenbácích z poč. 80. let je to věc opravdu povážlivá a básník Jiří Martínek je toho názoru, že ježto ideologii, propagandu a lživé převrácení moderní historie pokryl kovaný Major Zeman, nastupuje Pitaval s plněním úkolu udělat z esenbáků normální sympaťáky (podobně Marthos). Čehož se nemohl nikdo zhostit efektivněji Dietla. Čtěte: Marthos, Šandík, PollyJean, type_B. ()

Reklama

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jako celek Pitaval podle mého v dnešní době už jen těžko obstojí. Těžko hodnotit z dobového pohledu, jak moc reálnou práci (asi moc ne) kriminalistů představoval, ale známky ideologie jsou tu občas poměrně značně patrné. Samotné díly jsou pak spíš tak kus od kusu, najde se tu pár lepších, ale většina bohužel nevychází z (pod)průměru. Hlavní obsazení je sice fajn, ale vesměs to jsou jasně načrtnuté charaktery, bez většího vývoje, nebo nějakého osobního příběhu. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pokud chceme poznávat skutečný život všedního dne normalizace, máme co činit seriálem k nezaplacení. Jeho zřejmé slabiny - poměrně nezřetelný rukopis scénáristický i režijní - jsou překryty výtečnou Dietlovou orientací v terénu, výstižným zpodobeníém elity SNB - kriminální policie a až překvapivou věcností ve zpracování předkládaných případů. Ten život v idylické, avšak značně zatuchlé sklenici vody měl nepochybně i své přednosti. Stejně jako jeho mlčení ke skutečné situaci národa a země. Normalizace trvala i nadále, ale jistota o ztracených a znovuzískávaných hodnotách postupně mizela v nedohlednu. Atmosféra stagnace i nedostatku prochází jako neviditelná osa všemi díly seriálu. V tom - včetně neideologizovaných mladších dílů - je dnes patrně největší cena této pokojné seriálové krimihry. ()

maxxxim 

všechny recenze uživatele

Kvarteto cirkusantov pod šambriérou principála Břéťu pravidelne napĺňajúce smiechom nejedno domáce šapitó. Tak týchto eskamotérov môžem za každého ročného obdobia, počasia a hodiny. Ale aby človek nebol na nich zlý, tak takto. Ono v podstate stačí zamerať pozornosť na detail a máte vyhraté. Napr. v časti "Jupiter" tá babka alias vrátnička miestneho múzea/galérie dostáva ľahkú mrtvicu pri oznámení jedného z návštevníkov - vedúceho skupiny filmárov, že oni sú kompletní a kompletní aj odchádzajú, a to po oznámení tejto babky, že jeden z nich už medzičasom odišiel. Údiv priam až zdesenie, ktoré sa babke alias vrátničke zračilo v tvári s následným odobratím sa vyskákať do výstavných siení múzeá/galérie štýlom "Grand Jeté" a za šokantného sa pristavenia pri piedestáli, na ktorom "Jupiter" svojho času stával, bolo parádne, neuveriteľné, ale parádne. Na inom mieste "Notes" alias Notes obrástol v tvári slabunkozeleným machom, neviem či to bolo tým svetlom/tieňom, zlou prácou kamery, zfušovaným maskovaním alebo nie príliš kvalitným "holením", ale každopádne v niektorých momentoch sa vám bude javiť ako nedozretý strýček "Pompo" z Arabely, ak nie hastrman - Obdachlose. No, svoje si "Notes" uhrá v každej časti, v ktorej je aspoň trochu vystavený svetlu reflektorov, resp. kamery, to mu nemožno uprieť a jeho moudrá typu "To bude tajnej. Jen ho nechte, to bude zaručeně tajnej." režú v každej situácii do živého, odrážajú tak jeho dlhoročné skúsenosti s pobytom na kriminálke, slnku a vo svetri vôbec. Na druhej strane aj skúsenosti je treba v kolektíve mladých dravých vyšetrovateľov, ktorí idú po zločincoch bez zľutovania v hlase, činoch a praktikách (V skutočnosti, idú po nich pekne v klídku sa štýlovej ploužákovej hudby tak, aby sa nikomu nikdy nič nestalo.). Inde zase Jiříček špehuje svojho kienta spoza rohu, ako by mu chcel dať za hrsť lentiliek alebo prisypať pár orieškov do cesty. Rovnako tak, keď ho sleduje po "podnikoch" za usrkávania oranžády alebo ho priamo na drzovku prenasleduje zakrádajúc sa poza jeho chrbát, kým ho nezmerčí a on sa nehodí za najbližší roh, spoza ktorého vytŕča iba ňufák, resp. riť. Nuž Jiříček je za každých okolností a v každej situácií kabrňák a hlavne je nenápadný ako Jiříček na "špehovačke", keď na sledovanie kohokoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek má neskutočný talent od/pre pána boha. Keď potom Libor a Kamil sú taktiež kapitoly samé o sebe, ale o nich až nabudúce, keď tak, dobre? Najlepší je Kamil, keď si donesie do práce peceň chleba a začne opekať doobeda v kancli. Som počul, že v tom čase na západe ľudia v obdobnom postavení hlavných hrdinov - vyšetrovateľov sa ti normálne chodili prestravovať do reštaurácií, prevádzok rýchleho občerstvenia, prípadne obdobných zariadení, pomaličky ale isto sa ukazuje, že za onóho režimu sa žilo lepšie ako dnes, jednoznačne to dokazuje životná úroveň doby, ktorá na nás dýcha z podobných projektov, ako je tento, a to ešte budeme veriť, že súdruhovia - kritici a podobné kapacity zainteresované do projektu a dbajúci o jeho hodnovernosť a súlad s kostolným poriadkom, nepripustili, aby bolo ukázané niečo nad rámec nevyhnutného :). A na záver už iba; "To snaď není pravda ...." Pôvodcu týchto slov už nemusím ani predstavovať. Ale inak je to super seriál s atmosférou burlesky :). () (méně) (více)

Galerie (419)

Zajímavosti (91)

  • Když volá Rudolf Pekař (Vlastimil Hašek) paní Tesaříkové (Květa Fialová) z telefonní budky, tak vhazuje do telefonu korunu, tu ovšem nevhodí dovnitř, ale zpětně ji vytáhne ven. (Kubyk23)
  • V čase 0:11:25 si zřejmě zvukař zaměnil mikrofon Jiříčka za mikrofon náčelníka Kubáta. Věta: „Řekla ti včera Jarka, že je tam nové hlášení o krádeži obrazu, zní trochu jako z telefonu, s mírnou ozvěnou, asi byl použit výstup mikrofonu namířeného na Jiříčka. (Volvo40)

Reklama

Reklama