Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (10)
Recenze (607)
Asi bych si dal hned tu režisérskou verzi. Ridley Scott pořád nezapře své nepopiratelné řemeslo a servíruje opravdu velkolepou historickou podívanou, co si žádá velké plátno a člověku je při sledování líto, že podobné žánrové opulentní fláky se do kin nehrnou častěji. Režijní veterán dodává výtečnou dobovou atmosféru se špičkovou výpravou, nádhernými záběry a dle očekávání strhujícími bitvami, jež jsou navíc hezky různorodé a každá z nich zaujme něčím jiným. Joaquin Phoenix tu podle očekávání předvádí další naprostý herecký koncert a dokáže výtečně prodat Napoleonovu nekompromisnost a touhu po moci, ale také zranitelnost a jistou tragikomičnost. A Vanessa Kirby mu zdatně sekunduje. Shrnout Napoleonův život od vzestupu až do jeho samotného konce byl ovšem na dvouapůlhodinový snímek až příliš ambiciózní a dalo by se říci, že až takřka nesplnitelný plán. Režisér jako by se první polovinu nemohl rozhodnout, zda chce natáčet více o vojevůdcově vztahu s Joséphine či jeho politických ambicích, je rozkročen někde uprostřed a ani v jedné z rovin kvůli tomu nedokáže být patřičně silný. A navíc je zde citelně znát, že se opravdu hodně střihalo, řada událostí je tu jen zkratkovitě naznačena, vedlejší postavy přijdou a zase tiše zmizí a celkově má divák pocit, že mu zde toho hodně chybí. Ze značné části tak Napoleon působí jako rychlý přehled dějinnými událostmi Francie, širší kontext pro pochopení jednání ústřední postavy však často chybí. Až v závěrečné hodince jako by si roztříštěný styl konečně sedl a příběh začal po scenáristické i emoční stránce přeci jen daleko lépe fungovat a vyprávění okolo Napoleona i jeho velké lásky se podařilo solidně zakončit. Napoleona se ale v kinech rozhodně vyplatí vidět, dokáže vás v několika pasážích strhnout a o žádnou Ridleyho prohru se určitě nekoná. Na druhou stranu, režijní matador už natočil mnohem komplexnější a kompaktnější podívané a je cítit, že zde onen director´s cut opravdu nebude od věci. ()
Joaquin Phoenix je u mňa jeden z top hercov, preto sledujem každý jeho film, obzvlášť historický. Nie som odborník na toto obdobie, ale na druhej strane nevadia mi tie úlety v hodnovernosti, pokiaľ film funguje. Ak nie, tak sa divák rýpe vo všetkom. Mnohým film nesadol, tak hľadajú chyby. R. Scott si však určite mohol zistiť viac detailov o jeho živote, pri takom rozpočte by to snáď nebol problém zaplatiť chlápka, čo sa vyzná a zapracovať do filmu čo najviac presných historických udalostí alebo detailov z jeho súkromného života. Film som si pomerne užil, akčné scény i atmosféra sa vydarili, v tom je už Ridley stará páka, čistokrvný profesionál. Priveľa scén zo súkromného života? Možno, ale nevadilo mi to a tá 4 hodinová verzia možno naozaj je komplexnejším filmom. Rád si ju neskôr pustím a som zvedavý o koľko budem spokojnejší. Zatiaľ to vidím na slabšie štyri hviezdy. 70%. ()
Rimmer by možná táhnul Evropou s největším generálem všech dob a kosil Belgičany, ale já tuším defraudaci vstupného do kina, které jsem se i přes bídné ohlasy rozhodl obětovat. Vizuálně to má i v šestaosmdesáti Scott pořád v ruce, a přistihl jsem se při myšlence, kdo tohle jednou točit bude, až Ridley nebude. Jenže podobných myšlenkových úniků od filmu přibývalo víc a víc, většinou do hodin dějepisu, kdy jsem se marně snažil vzpomenout na příčiny, proč obránci republiky zničehonic přistane na hlavě královská koruna, nebo kdy stačila jedna večeře a jeden dopis k návratu z Elby. Bitvy vtahují jako málokde. Čert vem dějepisnou přesnost, protože když u Slavkova začne praskat led, jdete pod vodu společně s kaskadéry, zatímco u Waterloo cítíte totální zmar a zkázu, ze které je vám až fyzicky špatně. Jenže místo více bitevních tažení, více Napoleonovy egoisticky-maniakální cesty, která rozvracela Evropu, se naprosto nesmyslně toká s Josefínou, přičemž shrnout jejich vztah v dopisech [idea© by ywett_a] by ulehčilo stopáži ve prospěch výše zmíněného. Slíbená čtyřhodinovka na streamu mě nechává chladným, jednak je to podraz na diváka, a taky asi nemám sílu sledovat cringe vztah dvou lidí, kde se k sexu láká nadrženým ržáním, zatímco druhá strana si stěžuje na čerstvě upravené vlasy. ()
Bohužiaľ je to skôr torzo očakávaného director´s cut, respektíve toho pravého Napoleona. Avšak stále je to historický veľkofilm Ridleyho Scotta s perfektným obsadením ústrednej dvojice. Obidve, respektíve tri bitky sú špičkové a v niektorých momentoch berú dych, asi ich ale prekonáva návšteva Moskvy, mesta duchov a následný požiar. Je to predovšetkým vzťahová dráma a až potom politický film plný intríg, takže tá skratkovitosť nie je neodpustiteľným hriechom. Či pôjdem aj do DC, momentálne netuším, skôr až o nejaký čas. ()
Návrat ke klasické látce, která se nikdy neokouká. V rámci příprav jsem si připomněla filmy Marie Walewska a N (Io e Napoleone) a seriál Napoleon and Love. Existuje samozřejmě další telefonní seznam napoleonských filmů, ale o těch zase někdy příště. Ridley Scott Joaquinovi Phoenixovi jako herci rozumí, je to tedy vlastně ideální spojení. Bitvy u Slavkova a Waterloo jsou vynikající, ale chce to kino, předpokládám, že domácí projekce adrenalin trochu sníží. Co se týká výběru dalších kapitol z Napoleonova života, je poněkud s podivem, nakolik se David Scarpa upnul výhradně k císařovně Josephine, ostatní ženy jakoby na Napoleona neměly vliv, ačkoli se třemi dalšími měl tři děti a samozřejmě celou řadu dalších vztahů. Nicméně v rámci celku je tento hlavní vztah s císařovnou funkční a vytváří určitý rámec. Události z etapy Hrůzovlády jsou hektické, stejně jako Vídeňský kongres, ale zase je tu dost místa na Egypt i Rusko, takže si většina diváků dokáže přijít na své. Velkofilmy tohoto druhu je nutné opakovat každou generaci. #čsfdprojekce ()
Galerie (43)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (31)
- Jodie Comer byla obsazena jako císařovna Joséphine, později však byla nahrazena Vanessou Kirby. (ČSFD)
- Herci Joaquinu Phoenixovi (Napoleon) bylo v době natáčení 49 let. Napoleonovi během obléhání Toulonu bylo pouhých 24 let, během Italského tažení 27 let a ve staří 35 let se korunoval císařem. (Salamaster)
- Napriek úspešnej spolupráci v Gladiátor (2000) nebol Joaquin Phoenix úplne jedinou voľbou Ridleyho Scotta pre hlavnú úlohu, ale ako režisér uviedol, presvedčil ho jeho herecký výkon vo filme Joker (2019), po ktorom dospel k záveru, že Phoenix by mohol byť „úžasným prínosom“ pre film kreatívne a komerčne. (Arsenal83)
Reklama