Reklama

Reklama

Obsahy(1)

PRVEK ZLOČINU je spolu s dalšími filmy EPIDEMIE a EVROPA součástí tzv. evropské trilogie, kterou si Lars Von Trier otevřel bránu do světa uznávaného filmu.
Vyšetřovatel Fisher (Michael Elphick) žijící v Káhiře vypráví v hypnóze o svém návratu na starý kontinent. Byl povolán k případu brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Temný příběh se odehrává v apokalypticky vyhlížejícím Německu a vychází na povrch, že vrah zabíjí podle geometrického vzorce. Film mimo jiné obsahuje spousty odkazů na světovou literaturu. Narace si v tomto případě „vzala dovolenou“ a snímek se skládá především z působivých výtvarných obrazů, které podtrhují poutavou atmosféru. Debut tohoto oslavovaného i zatracovaného režiséra získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení. (Zrzunda)

(více)

Recenze (79)

Faye 

všechny recenze uživatele

.. „"Prvek zločinu" je metoda... založená na rekonstrukci známých částí zločincova života. Je to jakási psychologická identifikace, umožňující policistovi najít skrze své myšlení cestu k neznámým zločincovým činnostem - razit si k příslušnému zločinu svou vlastní metodu. To je nebezpečný způsob, jak dosáhnout porozumění.“ Brutální vrah vraždí podle přesného vzorce prodavače loterijních losů, proto se z Káhiry vrací do deštivé Evropy detektiv Fisher aby pátral po zločinci podle postupů svého učitele. Prvek zločinu je první část evropské trilogie, je to děsivá noční můra se spoustou mrtvých koňských hlav, vody, hniloby, rozkladu. Znepokojující pesimistická vize Evropy zalité vodou. Neohromila mě sice už jako závěrečná „Evropa“, kterou jsem viděla nedávno, ale natěšila mě na „Epidemie“. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Od "Lars-a von Trier-a" sa do kín chystá novinka: "The House That Jack Built", ktorý ma tematicky nesmierne láka. Lenže tento režisér, je tak nesmierne špecifický, že nie každý film z jeho tvorby, každému sadne tak, akoby mal. Keď si spomeniem na "Antichrist-a", či "Melanchóliu", ešte teraz ma mrazí na chrbte, ešte teraz cítim tú ťažobu na žalúdku. Lenže potom je tu akási "story" o nejakej "kurve", ktorá nedokázala zaujať ani titulom, nie to ešte príbehom. A tak som sa rozhodol, že vzhliadnem niečo zo staršej tvorby, aby som sa tak nejak dostal do obrazu, s kým mám vlastne dočinenia. Lenže "Forbrydelsens Element", ma dostal do polohy, v ktorej som sa ani omylom nechcel ocitnúť. Od úvodu nesmierne špecificky spracovaný snímok, rozhodne nesadne každému. Kvalita spracovania nijak mimoriadna, rozhovory síce hĺbkové, no na druhej strane zdĺhavé, mdlé, monotónne, akoby bez emócií. Celé mi to prišlo, ako snímok určený pre užšiu fanúšikovskú "skupinu", ktorá baží po podivnostiach, po "neobyčajnom" nádychu. Pre takýto film, divák musí mať, respektíve si musí nájsť pochopenie hneď od úvodu. Čo som Ja rozhodne nemal, a tak som to po pár minútach vzdal. Toto nemalo žiadny zmysel, svoj voľný čas si treba vážiť .. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nedá sa nič robiť, na Element of crime cítiť, že ide o začiatky, pretože ešte nedisponuje takou istotou v rozprávaní a nakoniec ani vo vizuálnom stvárnení, ako neskoršie Trierove do detailu vypiplané diela. Film sa dá sledovať aj ako zástupca neo-noir s typickými noirovskými elementami, i keď detektív vo svojom ohoze mi trochu pripomínal Dona Johnsona v Miami Vice. Každopádne ide o vizuálne jeden z najtmavších farebných filmov a jednu z najtemnejších krimi vôbec. Osobne mám dojem, že ide "tak trochu" o európsku odpoveď na Blade Runnera, keď niekto stretnete Larsa v Cannes tak sa ho na to prosím spýtajte. ()

mohamedsfinger 

všechny recenze uživatele

Ve von Trierově prvotině se setkává spousta ržisérových vášní. Ať už je to noir atmosféra; Tarkovského cit pro kompozici, pomalé záběry a celkovou vizuální stránku nebo možná i inspirace filmy jako Brazil a Blade runner. Všechny tyto prvky zde lze celkem snadno vypozorovat, ale von Trier k nim díky své režii , i přes celkem jednoduchý děj, přidává nové pojetí a myšlenku (možné narážky na Nietzscheho a další filosofy). Herci vše zvládli na výbornou, i když si člověk musí zvykat na trochu jinou angličtinu. Už tady se můžeme setkat s vytříběnou vizuální stránkou (filtry pochybné barvy, neustálý déšť, koňské hlavy), která jen podtrhuje depresivní, až postapokalyptickou atmosféru filmu. Kamera a zvláštní úhly je pak samostatnou kapitolou a pan kameraman si zaslouží ovace ve stoje, stejně jako celý film. ()

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Film doslova na bednu, jinak to říct ani nejde. Hypnóza, ponurá atmosféra, hledání vraha... Lars mě s tímhle filmem uspokojil tak nějak napůl a moje hodnocení nemůže být vyšší ani náhodou. Coby ne nějaký extra čtenář jsem moc odkazů nepochytil, tak si dám od Triera zase na nějaký čas pokoj. Jeho filmů už jsem viděl dost. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (3)

  • První film von Trierovy trilogie "Europa", která zachycuje problémy Evropy v budoucnosti. Dalšími filmy trilogie jsou Epidemic a Evropa. (D3VIL)
  • Unikátní technologie natáčení vedla k téměř monochromatickému vizuálnímu podání, transformujícímu podobu světa do intenzivních sépiových tónů jen občas narušených kontrastní modrou nebo červenou barvou. Snímek pochází ještě z doby před digitálním colorgradingem, barevné řešení tedy vznikalo pomocí svícení a patřičné chemické úpravy filmového materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama