Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
- Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
Na tuto komediu mam z detstva celkom prijemne spomienky. Sice som vtedy nikdy nechapal, o co tam vlastne slo, ale to skakanie do umyvadla alebo do akvaria, premeny na ryby a naspät na cloveka, rozpravajuce salky, jednoducho vsetky tie trikove zabery ma vzdy fascinovali a bavili a ani sa necudujem, ze to natocil moj oblubeny reziser Vaclav Vorlicek. DIVKA NA KOSTETI (1971) sa mi pacila o nieco viac, ale aj tato komedia ma nieco do seba a dokaze aj dnes prijemne pobavit. _______ Libuše Šafránková - (Jana) +++ Jaromír Hanzlík - (Dr. Jindřich Mráček) +++ František Filipovský - (Správce půjčovny loděk Bertík Vodička) +++ Miloš Kopecký - (Wassermann) +++ Vladimír Menšík - (Karel) +++ Zdeněk Řehoř - (Alois) +++ Stella Zázvorková - (Doc. Mráčková) +++ Míla Myslíková - (Matylda) +++ ()
Jak utopit Doktora Mráčka je pro mě nejsympatičtější ztvárnění vodníků co jsem viděl. Je pravdou, že postrádá klasického pohádkového - zeleného hastrmana, který dělá brekeke, ale tohle je taky svým způsobem modernější klasika. Vodníci cestují umyvadlem, mají zatopené sklepy a chtějí utopit Mráčka. Když k tomu přidáme i skvělé české osazenstvo herců není co řešit. ()
Hlášky: Karel: - "Vy nejste doktor, vy jste sadista!" & doktor: - "Kde je ta noha?" sestra: - "Nejde to zout. Ta bota je totiž malá." doktor: - "Hm. Už nemáme moc času. Tak to přišijeme i s tou botou. Dejte to sem!" sestra: - "Nemělo by se to aspoň trochu opucovat?" & Mráčková: - "A profesore, co vaše výzkumy? To nechcete lidstvu jaksi zanechat vůbec nic?" Ikebara: - "Co bylo, bylo. Ostatně, co můžu zanechávat? Jsem v hrnci." Mráčková: - "Můžete mi to nadiktovat." & strejda Karel: - "Jsem člověk! Já jsem člověk!!!" policista: - "Kolik toho v sobě máte?!" strejda Karel: - "Dvě deci!" policista: - "Prosím vás, po dvou decích?" & Wassermann: - "Hůlku nemám, personál nemám, topit už nedovedu…" Karel: - "Budete holt muset začít pracovat jako já a jako každej normální člověk." Wassermann: - "Jako člověk?" Karel: - "Jo, jako člověk." Wassermann: - "Pfujtajbl. A pracovat, to už je to poslední. Já? Já, nesmrtelnej?" ()
"Škrrr... škrrr... škrrpál!" Kdyby se více pracovalo s vnitřním univerzem mytických bytostí v pozadí současných kulis a la Vodník: The Masquerade, mohlo to být tehdy přelomové v kontextu všech následných Bladeů a Underworldů. Bohužel z toho vyšla akorát dost unavená tendenční veselohra, která si bere z normalizace jen to nejhorší. Tedy socialismus bez inkluzivity, kde naopak každá odchylka od "normálnosti" je považována za buržoazní přežitek hodný převýchovy, kterou zde může poskytnout mimo jiné okušení proletářského jablka poznání - tlačenky z pergamenu. Ve světě, jehož jediné schválené východisko je pracovat a množit se do rytmu Vondráčkový s Neckářem, je pak logické, že objekt milostného zájmu protagonistky má dvě charakterové polohy - "Ty můj kapříku." a "Hele, jestli seš ještě naštvaná kvůli tomu včerejšku, tak se uklidni.". Přičemž film mu ani za jednu z nich nedá pěstí. ()
Tuhle kultovní českou psychokomedii jsem viděl v jednom kuse až dobrých 44 let po jejím vzniku. Je zcela zřejmé, že i tehdy se nitrožilně přijímaly kvalitní látky. Úvod byl těžká nuda, ale od určitého okamžiku to přeci jen dostalo ten správný šmrnc. Navíc občas vzduchem létaly moc pěkné hlášky. V čele byla určitě ultimátní balící hláška: "V potoce jako dva pstruzi, nebo v bahně..?". Kultovní je i operace v nemocnici, při které jsem se po delší době od srdce zasmál. Přesto je ve snímku spousta pasáží, které jsou jednoduše řečeno o hovně a zcela zbytečné. Proto hodnotím celkově pouze tak nějak nadprůměrně. ()
Galerie (19)
Photo © Filmové studio Barrandov / Alena Červená
Zajímavosti (63)
- Utopený Dr. Mráček (Jaromír Hanzlík) má v čase 17:20 košili mokrou, ale o minutu později ji má již suchou. (sator)
- Aby sa nafúkol sifón pod umývadlom, do ktorého vošiel pán Wassermann (Miloš Kopecký), bola použitá na strieborno natretá duša z futbalovej lopty. Miloš Kopecký doň vchádza dekoráciou vrchného rámu umývadla a následne sa šmykľavkou zvezie mimo záber. (Raccoon.city)
- Bazén který v ateliérech postavili pro podvodní scény, měl na konci volný prostor s přepadem vody a architekt postavil dekoraci sklepení tak, aby Jaromír Hanzlík (dr. Mráček) šel do vody a Miloš Kopecký (Wassermann) do sucha. Kamera vše snímala v rovině hladiny, čímž se ztratil při správném nasvícení rozdíl mezi suchou a mokrou polovinou schodiště. (Redyx1)
Reklama