Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Po sedmadvacetiletém zimním spánku se probudí čarodějnice Bludimíra a rozhodne se uloupit králi kouzelný měšec, z něhož se sype tolik zlata, kolik panovník potřebuje. Zálusk na něj má i princ Velemír z Dolního království. Přijíždí požádat krále o ruku jeho dcery, princezny Blanky. S pomocí Ohnivce, který zabrání Meluzíně, aby prozradila králi chystanou loupež, se Bludimíře podaří měšec uloupit dřív, než ho získá Velemír. Po návratu však zjistí, že k němu potřebuje ještě králův kouzelný prsten. Promění se v krasavici a jede zpátky na zámek, odkud právě odjíždí Velemír, který o princeznu ztratil zájem, když zjistil, že měšec zmizel. Král slíbí ruku princezny tomu, kdo ho najde. Začnou po něm pátrat nejen zlodějíčci Chytrouš a Bystrouš, v šatech, které ukradli Velemírovi, ale také princ Petr z Horního království, který se naopak převlékne za kominíka. Při pronásledování Ohnivce se dostane do komnat princezny. Mladý kominík se jí zalíbí. Přestože osvobodí Meluzínu a dozví se od ní, kde hledat měšec, zdaleka nemá vyhráno. Nejprve se ocitne ve vězení a pak ho Bludimíra promění v kus ledu. Naštěstí je tu všemocná láska, která dokáže zlomit každé kouzlo. (TV Nova)

(více)

Recenze (180)

rozum i cit 

všechny recenze uživatele

Asi nejlepší porevoluční pohádka, která sice možná nedosahuje poetičnosti našich starších bezvadných kusů, ale jako jediná jim může ještě trochu dýchat na paty. Když jsem byla malá, patřila k mým nejoblíbenějším pro svůj barvitý a veskrze originální příběh (přesto s množstvím tradičních prvků) prosycený slušnou dávku humoru (včetně historických narážek jako cvok Petr III.), a patří mezi ně dosud. Německou účast ani kvalitu postsynchronů jsem neřešila stejně jako u Tří oříšků pro Popelku, ostatně myslím, že hlasy dabérů byly k vzhledu německých představitelů zvoleny vhodně, což mi stačí. Mimo to výborný Vinklářův dabing vyvažuje poněkud nevýrazný herecký projev krále, který by nepůsobil na mnohé diváky tak prkenně, kdyby nebyl v kontrastu k uvolněnému projevu českých herců. Tina Ruland je krásná princezna, s jejím hereckým výrazem problém nemám, jako hlavní hrdinka mi sedí více než v Ptáku Ohniváku, navíc se na rozdíl od mnoha dnešních princezen působících často jako trucující puberťačky ze střední jako princezna i chová. Princ Petr v podání mladého Saši Rašilova je sympatický a role čarodějnice Bludimíry Mahuleně Bočanové, zkraje se zastřeným hlasem Simony Stašové a namaskované tak, jak by odporná čarodějnice vypadat měla, padne jako ulitá. Totéž platí i pro zbytek zdejšího ansámblu, ať již jde o regenta Miloše Kopeckého, lékaře Petra Nárožného, arogantního a ziskuchtivého prince Velemíra Ondřeje Vetchého, Hrušínského Huhlu, Krytinářova Prskoše a další. Komediální až lehce parodický charakter snímku může některým divákům vadit, ale řekla bych, že tento odpor je trochu vyvolán i množstvím nevydařených pokusů o totéž ve většině současných pohádek. Ve své době to však pro nás byl přístup poměrně nový a osvěžující. Nejlepší filmové pohádky sice obsahovaly mnohdy přehršel vtipu, ale parodický nádech v kombinaci s bláznivějším dějem se vyskytoval spíše v leckdy nepovedených studiovkách než u celovečerní pohádky, a navazoval tak na Vorlíčkova někdejší díla jako špičkový Konec vodníků v Čechách či výtečnou Dívku na koštěti, které se ovšem odehrávají v současnosti. Po mém soudu není v Kouzelném měšci nic extra přepálené ani nepůsobí nějak křečovitě, zato je zde množství nápadů a nadsázky provedené s lehkostí, které mohou současní tvůrci závidět. Stejně tak platí, že zlo je tu sice nebezpečné, ale zároveň patřičně směšné. Pohádka navíc neobsahuje výrazné logické kiksy, naopak všechny díly skládačky do sebe zapadají, od počátečních hrábí páně Zindulkových (tomu tedy říkám role, nebýt většinu času na scéně, a přitom mít klíčovou funkci) až po nápoj, který Bludimíra v závěru omylem vypije. Je třeba také ocenit, že Kouzelný měšec je jedna z mála filmových pohádek, kde mají ústřední hrdinové skutečně čas se do sebe zamilovat. Nechybí tu přitom vrcholně romantické prvky (viz obvazování ruky využité i ve Zlatovlásce či házení květiny komínem) ani prvek komicko-erotický (princeznina lázeň). Kromě toho myslím, že mezi hlavním párem funguje i chemie. Závěr se pak nese v klasickém pohádkovém duchu, neboť je to polibek z lásky, který dokáže zlomit zakletí. Konečně prostředí je také pěkné stejně jako hudební doprovod z dílny Petra Hapky. Možná, že Kouzelný měšec není tak dobrý jako naše nejkrásnější předsametové kusy, ale uvážím-li, že jsem nejlepší současné pohádky ohodnotila 4,5*, pak nemohu než dát Kouzelnému měšci plný počet, tím spíše, že je zde na čsfd nespravedlivě podhodnocen. Pro mne i zbytek mé rodiny srdcová záležitost. () (méně) (více)

Lupes 

všechny recenze uživatele

Nějak to nebylo ono, porevoluční pokukování po velké výpravě ala prachy na Západě tu působili dosti směšně už tehdy, dnes však lacinost (především triků) pohádku vyloženě sráží. O toporných hereckých výkonech zahraničních herců (asi na lepší nebylo) nemluvě. Troškovské (pitomé) pitvoření, které je bůhvíproč už třicet let vydáváno za nadsázku, je už samozřejmě přítomno, stále je ale drženo na uzdě. Námětu a scénáři chybí samozřejmě dramatičnost a byť nejsou vyloženě zlé, nechávají diváka chladným a do děje jej nevtahují. Jenže další porevoluční nešvar, nereálná dokonalost exteriérů, odsuzuje pohádku do světa neživotaschopných skanzenů a navoněných turistických památkových center. To co bylo uprostřed žalostného stavu památek  za komunismu nutností, ukazuje se dnes jako deviza. Vláčilovy filmy plné opadané omítky a hnoje jsou vlastně nádherné, neb z nich kouká život. ()

Reklama

Alden_Larson 

všechny recenze uživatele

Jako pohádka to je fajn, ale nijak významně mě to neoslovilo. Děj je celkem zajímavý, ale je tam pár věcí, které mi úplně nedávaly smysl, postavy taky nebyly moc rozvinuté. Nejhůř na tom jsou vizuální efekty. Vím, že od skoro třicet let starého filmu bych neměl v tomto ohledu očekávat mnoho, ale musím podotknout, že vypadaly hrozně, obzvlášť oheň na Miroslavu Táborském, aspoň, že ve filmu nebyl tak dlouho. Kromě toho byla ale prezentace fajn, i když trochu nevýrazná. Herecké výkony byly taky dobré, nic jiného o nich ale ani říct nejde. 5/10 ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Kouzelně vtipná pohádka od Václava Vorlíčka. Podle mě jeho nejlepší pohádka od konce 70. let. Saša Rašilov v roli převlečeného prince za kominíka byl vynikající, Tina Ruland půvabná a coby Němka neokoukatelná, Bočanová v roli čarodějnice prvotřídní. Je to jedna z nejlepších čarodějnic v českých pohádkách. Takhle prostě má vypadat - plesnivě, špinavě, odporně, zapáchající s odporným prochlastaným hlasem. Mě se to prostě líbilo. A ještě k tomu ty neposedné hrábě, originální houby, jedna zpohýkaná husa a meluzína s ohnivec. No prostě krásná česká pohádka. [10658. hodnocení, 159. komentář, 58%] ()

nickymilka 

všechny recenze uživatele

Tak a dala jsem 5 hvězdiček, abyste věděli! Vždyť je to úplně super film! Je tam tak akorát napětí, akce (Ohnivec), tak akorát se tam kouzlí - ne moc, ne málo a Bočanová to hraje skvěle! (No kdo by nechtěl mít vlastního Huhlu!) Má to vtip, zajímavej příběh, kterej má hlavu a patu a princezna je krásná a není trapná. Saša Rašilov by sice mohl mít ty vlasy kratší, ale to je snad jediná výtka, kterou k týhle pohádce mám. A hudba - držící se dvou hlavních témat - záporáci vs. klaďáci - výborná. Písnička co si brnkaj na klavír je chytlavá. Zkrátka oproti tomu, co dávaj každou neděli v jednu na jedničce (pohádky, který tady maj cca 50%) , je tenhle snímek asi tak o bambilion procent lepší. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (9)

  • Film bol natáčaný v Telči, Kokoříne, Okoři a Pruhoniciach. (dyfur)
  • Natáčení probíhalo i na nádvořích zámku Náměšť nad Oslavou a v jeho zahradě. (ČSFD)

Související novinky

Zemřel herec Stanislav Zindulka

Zemřel herec Stanislav Zindulka

14.03.2019

Ve věku 86 let zemřel český divadelní, filmový a televizní herec, Stanislav Zindulka. Ten měl za sebou vystudovanou pražskou DAMU, od roku 1994 byl pak členem pražského Činoherního klubu. Mezi jeho… (více)

Reklama

Reklama