Kamera:
Bill PopeHudba:
Don DavisHrají:
Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Gloria Foster, Joe Pantoliano, Belinda McClory, Robert Taylor, Anthony Ray Parker (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Uvěříte neuvěřitelnému! Představte si, že vaše realita je jen iluzí a vaše nejtemnější noční můry jsou ve skutečnosti pravdivé. Představte si, že vaše současnost je vlastně minulostí a to budoucí se děje právě teď. Když si to dokážete představit, potom se budete cítit jako hrdina snímku Matrix Thomas Anderson (Keanu Reeves). A věřte, že to nebude příjemný pocit. Anderson je normální mladý muž, který se jen snaží přežít v každodenním shonu moderního velkoměsta. A má všechny předpoklady aby se mu to povedlo: dobré přátele, milující rodinu a perspektivní práci v multinárodní počítačové společnosti Meta Cortech. Jednoho dne, nebo lépe řečeno noci, se však do jeho spokojeného mozku zakousne strašlivá noční můra. Zdá se mu, že byl proti své vůli vložen v podobě dat do počítače a všechno to, co až dosud považoval za svůj osud, je jen vírem dat okolo několika tištěných spojů. Má pocit, že mu byla jeho mysl ukradena a uvězněna v obřím Matrix počítače budoucnosti. Začíná vážně pochybovat o své každodenní skutečnosti. Byl skutečně vhozen do stroje? Kdo je za to zodpovědný? Je tam s ním zavřeno i těch několik stovek lidí, které zná? Nebo jsou to jen projekce, které mají udržet zdání reality? A pak je tu otázka nejdůležitější: pokud je to všechno pravda, co se stane, až jeho věznitelé přijdou na to, že ji zná? (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (2 247)
Zhruba asi 90% filmů je škvár. Zbylých 10% lze vzestupně rozdělit na filmy nadprůměrné, oscarové, kultovní a generační. Pointa je, že filmy nadprůměrné a oscarové se dají naplánovat, dají se zajistit chytrým scénářem, protlačit produkčně, uchystat podle osvědčených postupů. Ale neexistuje návod na film kultovní a generační, tyto filmy vznikají spontánně a zcela bez ohlášení, a proto sídlí na absolutním kinematografickém vršku. Otřepaná fanouškovská fráze „I love that movie.“ v jejich případě přechází do mnohem horlivějšího „I live that movie!“ Podobně jako Utrpení mladého Werthera jsou s to zachvátit svět do všech detailů, změnit šatník mladých následovníků, ba i spustit vlnu sebevražd. Patří mezi ně i Matrix, generační film všech hackerů, počítačových hráčů, cyberpunkerů, neuromantiků a postmodernistů narozených na konci 20. století. Jakkoliv jsem osoba relativně mladá (1984), jsem přesvědčen o tom, že během mého života nebude natočen lepší snímek, než je Matrix. Dodnes si pamatuji jeho jitřící sílu - byl jsem tehdy patnáctiletý výrostek, věcný a prozaický, racionálně zaměřený, žádný snílek a romantik. A najednou - jakýsi vnitřní zmatek, mlátilo to se mnou doslova od zdi ke zdi. ()
Vzpomínám si, že při premiéře Matrixu přišel kamarád s očima navrch hlavy a prohlásil, že viděl nejlepší film svého života. Koncem 90. let přinesl Matrix oživení na půdu skomírajícího žánru sci-fi, ani ne tak po obsahové stránce, jako spíš vizuálně, střihem a celkově stylem, který vyhovoval mladé generaci ovlivněné fenoménem počítačů a počítačových her. Vnesl do žánru dynamiku, akci a prvky kyberpunku, který v té době už dávno kraloval v literární oblasti sci-fi. Neoznačil bych Matrix za kyberpunkový film, na to mu schází propracovanost a myšlenková hloubka, kterou nahrazuje efektními střílečkami a zápasy v duchu východních bojových umění, stejně jako bombastickými triky. Souhlasil bych ale s komentářem Radka99, že to je film přelomový a stylotvorný, který hodně ovlivnil žánr, přinesl mu spoustu nových fanoušků a přiměl řadu následovatelů k napodobování. Další dvě pokračování bohužel nepotvrdily tvůrčí ambice, měly odfláklý scénář, mizerné dialogy a poškodily slibně zkonstruovaný alternativní svět. Matrix pro mě znamená film, který mě na první dojem vizuálně ohromil, ale už tehdy mi vadily plytké prvky laciných akčních filmů a jeho obraz s léty vybledl, nicméně čtvrtou slabší hvězdičku mu přece jen nechám. Musím ale říct, že by mi vyhovovalo, kdyby Wachowští šli méně snadnou cestou a natočili film založený na ryze kyberpunkovém a biologicko-technologickém stylu kombinujícím pohled H. R. Gigera a Williama Gibsona. Pár takových scén se sice ve filmu najde, viz Neovo procitnutí v elektrárenské buňce, ale je jich bohužel málo v porovnání s videoherními střílečkami. Celkový dojem: 70 %. ()
Když jsem to viděl poprvé, zcela mě to pohltilo, ale dá se nato kouknout víckrát. Akční a sci-fi filmy (s vyjímkou Star Wars) mě moc neberou, ale tohle je naprostá špička. Originální myšlenka (podle mě), uchvátné triky, cool vyzáž a zvuková stránka, a pak akce, akce, akce. Ano, troufl bych si to označit kultem. ()
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Ty vole, tak o tomhle filmu bych se mohl rozepisovat dlouho, ale nechce se mi, tak snad jen jedno: Můj nejoblíbenější KULT ze všech KULTU KULŤÁCKÝCH !!! Vždycky, když ten film vidím, mám jeden velký orgasmus !! www.svet2012.info ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ()
Opravdu nejlepsi dil serie a zaroven jeden z nej sci-fi, ale prislo mi, ze tenhle dil jeste tak moc sci-fi neni. I kdyz tu neni moc akce a jsou tu spis dialogy, tak to vubec nevadi. Za prve proto, ze tohle je uvodni dil, takze se musi vysvetlit co a jak a za druhe proto, ze je scenar naprosto dokonalej. Sice zamotanej, ale pochopitelnej. A co se tyce akce, tak ta tu neni jako v jinejch filmech jen na paradu, ale skutecne do deje v ten moment patri a je dokonala. Snad jedina vytka k trikum je, ze kdyz se meni nekdo na agenta, tak oblicej vypada trochu moc umele. Ale jinak sou triky, zvuk, hudba, scenar a souboje bezchybny. Navic tu je spousta ultra cool zaberu a skvela kamera. Herci jsou v ramci zanru vynikajici, pro spoustu lidi uz budou navzdy Reeves, Fishburne, Moss a Weaving jen Neo, Morpheus, Trinity a Smith a vubec se nedivim. Ale i takle perfektni film neni dokonaly, jak tu spousta lidi tvrdi, ale ty chyby jsou tak zanedbatelny v porovnani s kvalitama filmu, ze me ted zadny, co by stali za zmineni nenapadaj. Jasnejch 5*. ()
Galerie (133)
Photo © 1999 Warner Bros.
Zajímavosti (261)
- Barry Sonnenfeld a Terry Gilliam odmítli režii tohoto filmu. (ČSFD)
- Jméno Oracle (Gloria Foster) připomíná latinské „oraculum“, což znamená předpověď budoucích událost, věštbu. (sator)
- Do role Trinity (Carrie-Anne Moss) sa uvažovalo aj nad obsadením Michelle Yeoh, Sandry Bullock či Gillian Anderson. Posledné dve menované boli aj oslovené, obe odmietli. (Paldiny)
Reklama