Reklama

Reklama

Občan Kane

  • USA Citizen Kane (více)
Trailer
Drama / Mysteriózní
USA, 1941, 119 min

Režie:

Orson Welles

Kamera:

Gregg Toland

Hrají:

Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (606)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Dle některých zahraničních anket nejlepší snímek všech dob, převrat ve filmařině - nechronologický děj, využití filmových týdeníků a rozhovorů k vyprávění, dokonalá čb. kamera, skvostné ateliéry. Jenže co je nejlepší - Ford T, který znamenal nejrevolučnější převrat ve výrobě automobilů, nebo současná naleštěná auta? Stejně je to s Občanem Kanem. Téma života nějakého dávno zemřelého amerického tiskového magnáta, jeho milostných skandálů i pracovních úspěchů a soukromých proher je zkrátka trochu pasé a technické postupy použité ve filmu jsou dnes běžné. Dnešníma očima jde o nadprůměrný klubový snímek, který ale nebude většinu diváků příliš zajímat. Trailer: http://www.csfd.cz/film/9611-obcan-kane-citizen-kane/videa/ ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Mistrovský kousek z hlediska analytického vyžití. Ale na můj vkus je Občan Kane až příliš odtažitý na to, abych z něho měl nějaký silnější feeling. Prostě úchvatná látka k diskuzi, nikoli však film, který by se ve mě výrazněji emocionálně zapsal. Jeden poletující pytlík podbarven hudbou Thomase Newmana mne zasáhl mnohem více, než celý Občan Kane... ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Jsem už zkažen všemi různými filmy a tak asi nedokážu dostatečně pochopit Kanův význam pro film. Nezlobte se na mě, ale prostě nevidím milníky filmové řeči a vypravěčské postupy. Ukažte mi je ať chápu jinak opravdu nedocením technickou kvalitu tak jako všichni ostatní. Svou sílu a působivost film jednoznačně má, ale do dokonalosti mi něco chybí a snad se to na druhé podívání vše ukáže a já pochopím. Podle mě je velmi důležité snímek chápat v kontextu doby natočení a k tomu velmi dobře poslouží např. RKO 281. Pro všechny je Poupátko nedotknutelný symbol, ale pro mě zůstává jen třešničkou na krásném filmu, kterému něco chybí k dokonalosti. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Tvorba Orsona Wellese je pro mě jako zakletá a veškeré pokusy o sblížení končily konstatováním, že se důsledně míjíme. Vlastně jsem se Kaneovi dlouhá léta vyhýbal, protože jsem tušil, že nadšení vytříbených znalců filmového plátna a filmových kritiků ani v tomhle případě nebudu sdílet. Snad je to tím, že Orsona Wellese řadím do stejné skupiny tvůrců, jako je Federico Felini nebo Lars von Trier, tedy k těm, jejichž přebujelé ego až příliš okatě vstupuje do jejich tvorby. Jinými slovy jde o sebestředné manipulativní parchanty, kteří mě odrazují po emocionální stránce. Pak je těžké ocenit novátorské prvky, komplikovanou strukturu snímku a útržkovité vyprávění. Můžu samozřejmě konstatovat, že spoustu toho, s čím pracoval, je opravdu revoluční, ale lidsky si mě Orson nezískal. Na Kanea se dívám jako na školní úlohu, kdy pedagog žádá po studentech rozbor uměleckého díla. Oceňuju techniku, ale jako divák jsem k Wellesovi lhostejný. Celkový dojem: 65 % s tím, že to je zcela určitě maximum, co ode mě kdy legendární režisér mohl dostat. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Při přemítání nad tímhle filmem jsem si říkala, jestli já náhodou nejsem pokrytec. Současným filmům velmi často vyčítám nabubřelost a gigantičnost (často je to i na podvědomé úrovni, že se mi nějaký film kvůli tomu nedostane k srdíčku), a najednou stačí, aby taková věc byla o sedmdesát let starší a černobílá, a Dagmařina ledová slupka roztaje? Možná jo. Možná jsem jenom obyčejný hipster, kterému se rozklepou kolena z optické kopírky, kdežto po digitálních serepetičkách ani nemrkne. Navážno si ovšem myslím, že důvod, proč ke mně Občan Kane nakonec promluvil, by měl zůstat nepojmenovaný/nepojmenovatelný, což by také měla být vlastnost všech dobrých filmů. ()

Galerie (89)

Zajímavosti (142)

  • Americký filmový institut zařadil slovo "Rosebud" (Poupě) na 17. místo žebříčku "100 filmových hlášek" z roku 2005. (TheDude)
  • Snímek, který je dnes v mnoha žebříčkách označován za nejlepší film všech dob, během svého prvního uvedení propadl (prodělal 160 000 amerických dolarů). Na Oscarech také příliš neuspěl. Z devíti nominací získal pouze cenu za nejlepší scénář. (M.B)
  • Wellesovi poslúžil Kaneov život ako predloha k navodeniu vizuálnych kontrastov. Najzreteľnejšie je to badať v usporiadaní redakcie denníka Inquirer, kde Kane je na vrchole v roli vydavateľa, a honosného sídla Xanadu, kde sa Kane stiahne po odchode z verejného života a kde umiera. V časoch keď Kane preberá vedenie novín, vytvára priateľskú a hlavne neformálnu atmosféru tým, že si do redakcie nechá doniesť vlastný nábytok. Podhľady zdôrazňujú tenké stĺpy v priestore a celkovo je redakcia jasne osvetlená. Ako čas plynie, kancelária Kanea je zaplnená zbierkami starožitností natoľko, že ich uskladňuje v krabiciach. Xanadu je naopak chladný priestor a nábytok stojí od seba dosť ďaleko. Disponuje vysokými stropmi a postavy sú mnohokrát snímané zozadu alebo zboku čo vytvára škvrnité svetlo uprostred tmy. Zbierky starožitností nie sú okázalo dostupné vo vitrínach, ako by sa dalo čakať, ale v priestranných skladištiach. (Biopler)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

David Fincher prodlužuje spolupráci s Netflixem

David Fincher prodlužuje spolupráci s Netflixem

12.11.2020

Za tři týdny startuje na Netflixu výrazně stylizované životopisné drama Mank o postavě H. J. Mankiewicze, scenáristy legendárního snímku Občan Kane, a už nyní je jasné, že to nebude poslední… (více)

Nový film Davida Finchera už letos

Nový film Davida Finchera už letos

15.06.2020

David Fincher patří k těm režisérům, na jehož filmy se vyplatí čekat. Od jeho posledního snímku Zmizelá už ale přece jen uběhlo šest let, a to je celkem na pováženou. Podle nejnovějších zpráv by ale… (více)

Mindhunter se zpozdí

Mindhunter se zpozdí

25.11.2019

Pakliže se řadíte k fanouškům psychologického drama o seriálových vrazích Mindhunter od Netflixu, pak pro vás máme špatné i dobré zprávy. Začneme těmi špatnými. David Fincher, tvůrce seriálu, má… (více)

Reklama

Reklama