Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
Kdyz film vzniknul, tak to muselo bejt skutecne prevratny dilo a i ted, po tolika letech, na me dokazal zapusobit. Nebudu tu tvrdit, ze by film mel nejak uchvatny herecky vykony, i kdyz nemuzu rict, ze by nekdo zahral vylozene spatne a ani pribeh uz dneska neni nic tak strasne originalniho, ale tady jde hlavne o styl vypraveni. Film je neuveritelne sviznej, dokaze od zacatku zaujmout, misty je i krapet vtipnej a je slozenej z jednotlivejch historek a vypraveni, z kterejch se postupne rysuje celej Kaneuv zivot, to podporeny pusobivou kamerou a prijemnou hudbou. Akorat skoda, ze nekdy po 70 minutach filmu krapet dojde stava, jinak bych dal tech 5*. Taky se mi libil zaver s Rosebud, clovek se dozvi, co to je, ale nedozvi se, co z toho. Paradni starej film. ()
O tomhle filmu je těžko něco nového napsat, když už byl tolikrát rozebírán a analyzován a jeho klady a filmařské nóvum (porušená chronologie filmového vyprávění, úvod coby dokument, úžasné přechody záběrů, prolínačky, práce s kamerou...) jsou všeobecně známé. Jistě je po filmařské stránce v mnohém revoluční a jeho natočení byl od Orsona Wellese tak odvážný čin, že ho nelze svádět jen na jeho mladickou drzost, ale je v tom i odvaha nesporného uměleckého génia. Wellesův Občan Kane je nadčasový film, jelikož předpověděl moc mediálního diktátora, který jako šedá eminence v pozadí může doslova všechno. A tehdejší stejně jako současná demokracie mající fenomén médií v samých svých základech je proti němu bezbranná, neb je jím ovládána... ()
Včera jsem to zkoušel a dopadl úplně stejně jako kolega salahadin, tj. usnul jsem asi v polovině. Ano, jsem ochoten tomu přiznat novátorské postupy ve vyprávění, zajímavou kameru a dobrou hudbu, ale jako celek mě to prostě nebavilo. Jak píše kolega sud, vítězství formy nad obsahem. Takže se budeme se jmenovanými ve filmovém pekle smažit společně. ()
Tak tenhle film opravdu není kritiky vyzdvihován pro nic za nic. Absolutně geniální Wellesovo dílo je tak výborné, že (až na černobílý obraz) má člověk pocit, že to je klidně film ze současnosti... Vypravěčské postupy pomocí flashbacků, přesná kamera a střih jednotlivých scén, stejně jako výborné herecké výkony jsou vzhledem k datu vzniku neuvěřitelné. Opus vyprávějící o muži, jehož bohatství by mu mohl každý závidět, a přesto ne a a ne dojít opravdovému štěstí, je vskutku výtečně natočen. A kromě mnoha filmařských fines, které určily kinematografické postupy na další půlstoletí a které jsou dnes již zcela běžně viditelné v každeém filmu, se zde nachází i nádherná a zahádná pointa. Na její vyřešení si každý ale musí přijít (či nepřijít) sám... Bravo! ()
Chystala jsem se dlouho, ale nějak mi to s Kanem opakovaně nevyšlo. Tak dnes jsem bitvu dobojovala a Občana Kanea viděla. Chápu, že dnes běžné muselo napoprvé působit přízračně a lidi z toho byli vyplesklí. Totéž se ale nemůže čekat ode mě. Tedy, čekat se může, ale pak se čeká marně. Navíc mi to zas tak geniálně originální nepřipadá. Smrtí hlavní postavy (dokonce o krok dál, exhumací) začíná už Dáma s kaméliemi (1848) a stejně tak je děj kompilací deníků a vyprávění, těsně před chronologickým koncem příběhu začíná i Na Větrné hůrce (1847), kde je příběh samotný vyprávěním služky z domu pod Hůrkou. Tedy nové je jen to, že co čtenáři znali, měli možnost jako vypravěčský postup poznat i negramotní diváci. Abych to shrnula - Poupě. Je to dobrý film, ale že bych u toho egoisticky z uspokojení intelektuální ješitnosti chcala maggi v kostce, co že jsem to viděla za skvost, tak to tedy skutečně ne. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (141)
- Během natáčení byl Orson Welles (Kane) varován před léčkou amerického vydavatele Williama Randolpha Hearsta, který byl inspirací pro hlavní postavu. Jakmile by Welles vstoupil do svého hotelového pokoje, tak se na něj údajně měla vrhnout nahá slečna a posléze fotograf, který měl zhotovit diskreditující snímek. Welles tak strávil noc jinde a není známo, zda bylo varování pravdivé. (džanik)
- Dorothy Comingore (Susan) byla v době natáčení těhotná. Orson Welles tuto skutečnost skrýval tím, že ji natáčel za stolem nebo zakrýval její tělo do volných šatů. (džanik)
- Americký vydavatel William Randolph Hearst byl filmem, který byl inspirován jeho životem, natolik popuzen, že ve snaze zabránit jeho uvedení, označil Orsona Wellese (Kane) za komunistu. (džanik)
Reklama