Režie:
Orson WellesKamera:
Russell MettyHudba:
Bronislau KaperHrají:
Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles, Richard Long, Konstantin Shayne, Billy House, David Bond, Brother Theodore, Erskine Sanford, Ethan Laidlaw (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vyšetřovatel Wilson z komise pro válečné zločiny pátrá po uprchlém nacistovi Franzi Kindlerovi, který se za války podílel na genocidě židovského národa a dosud věří v nacistické ideje. Stopa zavede Wilsona až do poklidného connecticutského městečka Harper. Kindler tu působí pod falešným jménem Charles Rankin jako všemi respektovaný a oblíbený učitel v chlapecké škole. Právě si bere za ženu soudcovu dceru Mary Longstreetovou. Aby se vyhnul vyzrazení, zabije bývalého kolegu Meinikeho, který ho vyhledal. Pátrající Wilson tak přijde o jediného svědka. Jediné, čeho se může chytit, je Kindlerova vášeň pro starožitné hodiny...
Po veledílech Občan Kane a Skvělí Ambersonové natočil Orson Welles příběh v téměř hitchcockovském stylu, založený na přímočarém vyprávění, jasně rozehraných charakterech a pozvolné gradaci napětí. Dokázal tak, že je schopen natočit kvalitní a přitom zcela osobitý hollywoodský film, třebaže ani Cizinec se ve své době nesetkal s žádoucím diváckým ohlasem.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (107)
Dobově stylové, žánrově brilantní drama o muži, který se ocitl v pasti své minulosti... . . . Tyhle >dobré< staré filmy jsou působivé i dnes - zvláště technickým pojetím, skvělou profesionální prací v ateliérech - prací se světlem, s kompozicí záběrů, s technickými finesami, které se ani po drahných desetiletích nejeví jako nějaké laciné klišé... O působivé hudbě ani nemluvě... I když zápletka s minulostí pana Kindlera je ve své >fiktivnosti< zcela utajeného válečného zločince poněkud přitažená za vlasy, nic to neubírá na smysluplnosti následného odhalování jeho minulosti a s tím spojeným růstem napětí ve vztazích jednotlivých postav, vrcholícím nakonec ve strhujícím finále ve věži kostela, v příznačném objetí anděla pomsty a smrti, symbolicky oživeného opravou hodinového stroje právě hlavním hrdinou... O. W. je v roli nenápadného, leč nenapravitelného nacisty a falešně milujícího manžela skvělý, byť tedy musím říct, že mistrovi unikla jedna malá, leč d.m.s.n. důležitá chybička - když při telefonování nervózně kreslí svastiku, kreslí ji v zrcadlové obrácené poloze - čili jednotlivými rameny proti směru chodu hodinových ručiček! Tedy nikoli jako svébytný nacistický symbol! Těžko říct proč... . . . Každopádně je (tedy i přes drobné detaily) "Cizinec" i po více jak šedesáti letech stále skvělým a zhlédnutí hodným dílem, které tak jako řadu dalších klasických hollywoodských filmů můžou ocenit nejen filmoví >vědci< (;-) nebo skalní fanoušci starých filmů a žánru, ale i náročnější poučený (či o poučení stojící) běžný divák... - - - - - (Poprvé viděno 23.10.2008 na ČT2, komentář zde jako osmý - 24.10.2008) ()
Cizinec je skvělý noirový film nejen pro "hitcockovské" napěti, ale především pro poutavý až invenční vizuál, kterým se Welles stal bezesporu nesmrtelnou ikonou světové kinematografie. Přesvědčivé herectví jak E. Robinsona a pro něj typické role detektiva/komisaře, tak Orsona Wellese, který během filmu krásně ztvárnuje psychické hroucení a ztrátu půdy pod nohama v drobných mimikách a pohybech. Cizinec sice možná je v historickém kontextu lehce naivní, ale tomu neubírá na napínavosti ani v dnešní době. ()
Orson Welles sa pravdepodobne narodil podstatne neskôr, ako je udávané a potom sa strojom času dostal do minulosti ( zaujímavý námet pre film ), pretože tento jeho málo známy kúsok pôsobí neskutočne moderne ( z režijného pohľadu ). Majstrovsky komponované scény, robia z neoriginálnych situácií dychberúce zážitky a stavajú film na vyššiu métu, akú by si možno zaslúžil. ()
Vynikající noir-film, napínavý od samého začátku až do poslední minuty. Geniálně vykreslena atmosféra poklidného amerického městečka, v němž se odehraje nečekané drama. Excelentní herecké výkony podává celá ústřední trojice - Charles Rankin alias Franz Kindler, Mary Longstreet i Mr. Wilson. Ostatní herci zdárně sekundují a vytváří tak jedno kompaktní a nezapomenutelné dílo. Do poslední chvíle jsem netušil, jak celý děj dopadne a to dodává celému filmu ještě větší kouzlo. Nelze nezmínit gradaci, stále se děj někam posunuje a doslova se řítí k tomu strhujícímu závěru, jenž je dokonalou tečkou za 95minutami. Malinko se mi nelíbil konec Franze Kindlera, ale to je jen nepodstatný detail. Další z vynikajících snímků, na které budu s radostí vzpomínat! Pro mě na úrovni filmů Denunciant, Byl jsem lynčován, Štvanec, Mít a nemít, Nepravý muž,......ani si nedovedu všechny vybavit. Zkrátka Cizinec je film, který navzdory svému stáří neztrácí a nepostrádá nic, co by měl správný snímek mít. Diváka musí potěšit také zmínka o Československu, ovšem to už jen dobarvuje genialitu tohoto díla, které je opravdovým filmovým zážitek. Mohu doporučit! ()
Lehká naivita je v roce 46 sice odpustitelná, protináckovské téma je běžné a wellesova hra se stíny je věc pěkná, ale když chybí napětí, je to chyba. Především se ale film bere strašně vážně, nemá ani kufřík hromadného ničení, ani uranium v lahvích od vína, ani tajné zprávy v dortech. Hlavně, že má záběry z koncentráku... prostě ne. Navíc Colombovsky vlezlého Robinsona fakt nemusím. A Wellese taky ne. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (8)
- Hoci nie je tak známy ako iné z filmov Orsona Wellesa, bol to jediný film režiséra Wellesa, ktorý vo svojom pôvodnom vydaní vykazoval zisk. (Bilkiz)
- První film natočený po druhé světoivé válce, který ukázal koncentrační tábory. (Kulmon)
- Film vznikal jako zakázka pro nezávislou produkční společnost International Pictures a většinou bývá považován za jeden z nejméně osobitých režisérových počinů. Welles byl nucen pracovat s rutinním scénářem Anthonyho Veillera a pod těsným dohledem producenta Sama Spiegela, který zamítl několik odvážných nápadů včetně dvacetiminutového prologu odehrávajícího se v Jižní Americe. (Zdroj: Noir Film Festival)
Reklama