Režie:
Tod BrowningKamera:
Merritt B. GerstadHrají:
Wallace Ford, Leila Hyams, Olga Baclanova, Roscoe Ates, Harry Earles, Daisy Earles, Schlitze, Daisy Hilton, Violet Hilton, Josephine Joseph, Johnny Eck (více)Obsahy(2)
Vše má svoje meze, jen láska a zlo ne. Cirkusová artistka Cleopatra (Olga Baclanova) ráda poničuje a zesměšňuje trpasličího muže Hanse (Harry Earles), který se do ní zamiloval. Např. jej jen tak ze škodolibosti svádí před svým milencem, silákem Herkulem (Henry Victor). Když se však dozví, že Hans zdědil velké jmění, rozhodne se, že se za něj provdá. Tajně však s Herkulem plánují, že se ho po svatbě zbaví. Členové cirkusu, kteří jsou tělesně postižení stejně jako Hans, však její lsti prohlédnou. Tragický konec na sebe nenechá dlouho čekat... (nanamarak1)
(více)Videa (1)
Recenze (236)
Na svoju dobu veľmi odvážna snímka svojim zobrazením toľkého ľudského nešťastia vtesnaného do rôznych telesných deformácií. Aj naprek tomu však mnohí z "postihnutých" vládli väčším rozumom, či citom, než ľudia "normálni". Škoda trochu zrýchlenej záverečnej desaťminútovky, ktorá už nemala ten náboj. Mimoriadne nádherný výkon trpaslíčej dvojice, no hlavne Friedy, ktorá to zahrala s bravúrou ...!!! ()
Tak rozhodně to chtělo trochu odvahy a drzosti, natočit v novorozeném světovém filmovém studiu takovýto film. Rozhodně to není pouze horor. Vlastně od začátku, až po svatební hostinu, je to komedie. Komedie s hlavně fyzicky, ale i psychicky, retardovanýma cirkusákama. Pochopitelně jsou zde také zcela zdraví lidé, kteří většinou mají za svých zrůdných spolucirkusáků srandu. Legraci mají i z malého Hanse, který je ovšem malý jen vzrůstem. Jak sám o sobě tvrdí, je to normální muž, který má city a své potřeby. Jeho city a potřeby ho zaženou do spárů všehoschopné a majetku chtivé Cleopatry. Cleopatra je ovšem také dosti neopatrná a nedočkavá, a proto jí stihne osud horší než smrt, protože se zapletla se zákonem zrůd. Perfektní pohled na cirkus začátkem 20tého století. ()
Velice prostý a tezovitý film s jednoznačně danými charaktery, ale Browning si i přesto zaslouží maximální uznání za (na tehdejší dobu) perfektní filmařinu a hlavně za tu odvahu natočit něco takového a takovým způsobem (mám na mysli především ono obsazení skutečně znetvořených lidí) v první polovině 30. let - vždyť i dnes, na začátku 21. století, ten film působí místy opravdu šokujícím dojmem, a to aniž by se nějak očividně šokovat snažil! Takové nevšední a obdivuhodné tvůrčí jednání prostě nedokážu neocenit... 80 % ()
Dnes "Zrůdy" jako snímek nepůsobí nijak nechutně, ale svou atmosféru si zachovali stejně jako s velkou otázkou, kterou si divák pokládá od začátku, "Jak vypadá ta kráska tam dole v té ohradě...". Skutečné zrůdy dodávají filmu neopakovatelnou atmosféru, která je nesrovnatelná s triky nebo maskami. Postavy vám nenahánějí vysloveně hrůzu, ale je na nich něco jiného, jemně děsivého až mrazivého. Rovina s otázkou kdo je ve skutečnosti zrůda, zda ti co tak vypadají, nebo ti co takový jsou uvnitř, je pro každého velmi čitelná a snímek tak naplňuje jednoduchostí a přehledností až do posledního okamžiku, kdy divák pohlédne na největší zrůdu celého snímku...a bývala tak krásná. ()
Zrůdy nejsou klasickým hororem z éry počátku zvukového filmu - jsou totiž něčím mnohem víc. Filmařsky netradiční, sebevědomě převyprávěná kritika zkaženého lidství, kde geneticky zdraví jedinci odcházejí v pozici skutečných zrůd, nese nejen chvályhodnou a brilantně znázorněnou myšlenku, ale především se opírá, nutno dodat bez bázně a hany, o natolik bizarní motivy ohledně přirozeností a životních zásad fyzicky či duševně znetvořených lidských bytostí, až to z filmu dělá daleko důležitější a především psychologicky hodnotnější podívanou než jakýkoli jiný žánrový snímek té doby. Věrohodně načrtnutá a myšlenkově dráždivá lekce z psychologie pro pokročilé, která sice v dnešní době nemá filmovým fanouškům opakovaně co říci a zaujme už výhradně svým šokujícím castingem, ale napoprvé by jí měl každý pozorně naslouchat... 85% ()
Galerie (69)
Zajímavosti (39)
- Během společného focení s Olgou Baclanovou dělal trpaslík Harry Earles stále oplzlé poznámky. Její výrazy na fotkách jsou proto někdy autentičtější než by byly normálně. (Kulmon)
- Někteří členové štábu chtěli zastavit natáčení, protože je velmi rozrušovala rozsáhlá tělesná postižení herců. (dezert)
- Prince Randian, muž bez rukou a nohou měl 5 dětí! (Kulmon)
Reklama