Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Byli jako šelmy, které neznají slitování... Nevada, 1885. Kovbojové Gil Carter a Art Croft společně přijíždějí do malého města právě v okamžiku, kdy obyvatele vzruší zpráva, že někdo zabil farmáře Larryho Kinkaida a ukradl jeho dobytek. Protože šerif není přítomen, rozhodnou se někteří muži, že zákon vezmou do svých rukou. Jsou přitom přesvědčeni, že pachatelé činu nepatří mezi zdejší osadníky. Do čela skupiny pátrající v okolí po vrazích, se postaví bývalý vůdce jižanské armády, major Tetley, který nehodlá mít s nikým žádné slitování. K nim se nakonec připojují také Gil a Art, přestože mají odlišný názor… Příběh zpochybňující právo na lynčování plný emocí a násilí neopakovatelným způsobem natočil režisér William A. Wellman (Zrodila se hvězda, Žluté nebe). Jeho western je dodnes považován za mistrovské dílo, děj je doslova nabitý akcí, přitom nenabízí idylický pohled, zdůrazňuje morální otázky a odlišnost názorů jednotlivých postav. V uchopení tématu i jeho zpracování předběhl dobu, kdy vznikl. Velkou zásluhu na jeho působivosti a dynamičnosti nesporně má také legendární kameraman Arthur C. Miller. Postavu čestně a morálně uvažujícího Gila hraje Henry Fonda, Anthony Quinn ztvárnil roli nezkrotného Mexičana Juana Martíneze a Dana Andrews vytvořil nezapomenutelnou úlohu Donalda Martina. (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

sud 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je pro mě celkem zklamání. Čekal jsem nějaký drsný příběh, plný krutosti a bezmocnosti, něco jako "Kladivo na čarodějnice" ve westernovém kabátě. Toho jsem se i dočkal, ovšem až v druhé polovině vyprávění. Ta první je plná keců o ničem a hádek jestli je to správně nebo ne, jestli počkat na šerifa, nebo jestli vyrazit. Až ve chvíli, kdy naleznou ony tři muže se film rozjede a je celkem zajímavý, plný dusné atmosféry. A konec rovněž potěšil, čtení dopisu v baru je silná scéna (i když....inu, 40. léta) a Červená řeka nikdy nezněla tak smutně, jako v samém závěru filmu. Henry Fonda byl ve své roli skvělý, i když na svoji větší příležitost teprve čekal. "Jízda do Ox-Bow" není špatný film, ale hodně mě navnadilo zdejší hodnocení a text distributora. Dle mého se nejedná o žádnou extra klasiku, ale o malý průměrný koukatelný krátkodechý a nadhodnocený western. 55%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mám rád soudní dramata jako Dvanáct rozhněvaných mužů nebo Kdo seje vítr, která se obvykle přes kupu kvalitních dialogů doberou pointy hodné zamyšlení. Jízda do Ox-Bow sice není situována přímo do soudní síně, ale svou strukturou má k výše uvedeným filmům blízko. V jiném westernu by pověšení vrahů a zlodějů dobytka nikdo neřešil, tento však dává prostor morálnímu aspektu věci. Samozvaný soudní tribunál (v němž mají hlavní slovo stejně ti hlasitější) nechce spravedlnost, chce trest. Dav lačnící po krvi jedinec zastavit nedokáže. Dialogy nejsou napsány přímo mistrovsky, ale zvolené situace dobře demonstrují mravní poklesky lidí, kteří jsou zrovna na koni (třeba i doslovně). Výsledný dojem kazí doslovnost závěru, podtrhujícího trpký vzkaz pro všechny, kteří by se snad rozhodli vzít spravedlnost do vlastních rukou: vykonáním rozsudku nic nekončí, naopak může být začátkem vašeho pozvolného konce. 85% ()

Reklama

OG_Swifty 

všechny recenze uživatele

Na pet hvezd to nebylo, ale v ramci lepsi/horsi 4* je to ta prvni varianta. Komercni propadak a pravdepodobne jeden z prvnich revizionarskych westernu vubec, The Ox-Bow Incident prezentuje naprosto odlisnou podobu divokeho zapadu, nez na jakou jsme z tehle doby zvykli... Jelikoz je film pomerne kratky, natahnul Wellman pribeh naprosto zbytecnou scenou s dostavnikem, kterou (a potazmou cely film) alespon trochu vylepsil cameem puvabne beckove herecky Mary Beth Hughes. Co se hercu tyce, tradicne kvalitni vykon podal Henry Fonda a v te dobe jeste neznamy Dana Andrews, pobavil i Anthony Quinn vymenujici si homopohledy s "Majorovym" synem. Zbytek nebyl spatny (Davenport, Darwell, Conroy), ale za zminku uz to nestoji. Zajimavost - naprosto stejny kulisy mesta Bridger's Wells pouzilo 20th Century v roce 1950 ve filmu The Gunfighter s Gregory Peckem a dokonce i v roce 1959 ve filmu Warlock s ... wait for it ... Henrym Fondou :) Je docela dost dobre mozny, ze jich bude i vic, ale tyhle dva jsem si podle mesta proste vybavil okamzite. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Lynčující dav se zaštítil tím, že je patrolou spravedlnosti a nic je nezastaví. Nezajímá je pravda chtějí si jenom najít svého viníka a pověsit ho bez ohledu na to jestli mají o jeho vině bezvýhradné důkazy nebo ne. Zajímavě psychologicky rozehraný film na téma, že takzvané právo a opravdová spravedlnost nejsou totéž. Musím se sice přiznat, že tu finální pointu jsem odhadnul dopředu, ale i tak je ten konec slušný maso a zanechává divákovi v hlavě hodně témat na přemýšlení. Tak jako tak kvalitní záležitost která ani na chvilku nenudí a opírá se o kvalitní herecké výkony i když to tu možná není ještě tak brilantně vybroušené jako v jiných filmech na podobné téma, ale i tak je to docela silný zážitek který v druhé polovině výborně graduje až do samotného znepokojivého konce. Takže pár rezerv se najde, ale i tak se jedná o velmi vydařenej film.85% ()

Nos 

všechny recenze uživatele

Toto dílo lze bezpečně zařadit mezi dnes již klasické snímky, aktuální neustále.Jednou z nezapomenutelných scén je jistě závěrečné čtení dopisu odsouzeného, který čte hlavní postava Gil Carter v podání Henryho Fondy. Tato část mi silně připomněla další klasiku, kterou je Občan Kane, nebo můj oblíbený filmík 12 rozhněvaných mužů. Henry Fonda a mnoho rozhněvaných mužů...Něco mezi třemi a čtyřmi hvězdami. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (17)

  • Aj keď bol tento film natočený v roku 1941, trvalo ďalšie dva roky, kým sa spoločnosť 20th Century Fox rozhodla film s, na vtedajšiu dobu radikálnymi a buričskými názormi, pustiť do distribúcie. (beso74)
  • Toto byl poslední film, který byl nominován na nejlepší film roku, ale žádnou jinou nominaci nedostal. (Kulmon)
  • Ulice v městečku je stejná jako ta, která byla později použita ve filmu Pistolník (1950). (Mol)

Reklama

Reklama