Režie:
Jan HřebejkKamera:
Lukáš MilotaHudba:
KatarziaHrají:
Jiří Havelka, Katarzia, Petra Hřebíčková, Jitka Čvančarová, Martha Issová, Petr Ostrouchov, Mark Kristián Hochman, Tomáš Bambušek, Petr Vančura (více)VOD (1)
Epizody(4)
-
Paridův soud (E01)
-
Pozadí událostí (E02)
-
Střet zájmů (E03)
-
Rošády (E04)
Obsahy(1)
Vojtěch Bohdanovský (Jiří Havelka) a Soňa Kostková (Petra Hřebíčková) jsou sourozenci. Oba učí na Univerzitě Palackého v Olomouci, oba prožívají krizi v manželství: Vojtu s pětiletým synem opustí žena, Soňa, připoutaná ke dvěma dětem, čelí manželovým nevěrám a věčnému přehlížení. Vojta ve volném čase píše detektivky. Soňa se jím nechá inspirovat a vydá pod pseudonymem velmi úspěšný erotický román Pozadí událostí. Do funkce děkanky filozofické fakulty je zvolena ambiciózní Alice Klusová (Jitka Čvančarová). Ve snaze vymýtit veškeré projevy přežívajících sexistických stereotypů na škole se do jejího hledáčku se dostávají pedagogové a studenti, kteří pomyslnou etickou hranici překračují. Situace na univerzitě eskaluje ve chvíli, kdy dojde k sexuálně motivované vraždě studentky. Vyšetřováním případu je pověřena pětatřicetiletá kriminalistka Lída Stehlíková (Martha Issová), která žije v partnerském vztahu se ženou, s níž čeká rodinu… (Česká televize)
(více)Recenze (140)
Tak, že jde o nadsázku je snad už konečně každému jasné! Také nám to několikrát důrazně připomenuli v souvislosti s tím "kontroverzním" erotickým románem (a to snad ani nemuseli, podceňování diváka mě vždycky naštve!). Mrzí mě, že si tvůrci nevěřili v tom, že divák pochopí, oč jim jde, když jejich postavy sice působí civilně, ale zároveň se chovají jak debilové. A tak některé z protagonistů nutí až do neúnosné karikatury, včetně trapného ochotnického přehrávání. Já chápu, že to je záměr, ale opět mám pocit, že vlastně podceňují náš úsudek. A tak vyrobili takového "kočkopsa", a tím se nezavděčí nikomu. ()
Tak tohle bylo jedno velký špatný. Parodie snad úplně na všechno. Jestli to měla být krimi, tak ukázala policajty diletanty, jaké svět neviděl. Jestli to měla být komedie, tak se asi někam vytratil vtip a zůstaly jen buranské, trapné a sprosté hemzy a scény. Totálně nesympatické postavy. Úplně všechny. Mezilidské vztahy (partnerské, mezi kolegy...) na bodu mrazu, a to tak, že z toho bylo člověku úplně blbě, jak se tam ti lidi k sobě chovali. Jestli to mělo mít nějaký společenský přesah, s nadhledem poukázat na některá aktuální témata, tak se to dle mého názoru taky nepovedlo. Je to plné stereotypů, ohledně kterých člověk mnohdy úplně neví, jestli chtějí tvůrci upozornit na to, jak jsou blbé nebo jestli jim připadají vlastně v pohodě. Je to nepřirozené, působí to místy strašně černobíle, doslovně, místy naopak (nebo i zároveň, což je celkem absurdní) tak, že divák moc netuší, jakou výpověď by si z toho tedy měl vlastně odnést... Zůstává mi z toho jen taková nepříjemná pachuť a trochu zmatek, protože nevím, co jsem to vlastně viděla. A nedivila bych se (když si vybavím, jak se k věci např. v DVTV vyjadřoval režisér), kdyby ani sami tvůrci nevěděli, co natočili/chtěli natočit. 20 % za některé dobré herce (kterých ale tedy trochu lituji, že se něčemu takovémuto propůjčili). ()
Ať si každá říká, co chce, tento seriál je úspěšný hlavně díky tomu, jak pracuje s žánry. První dva díly pro mne byly peklem, ale po tom, co jsem přistoupil na hru tvůrců mě to začalo bavit. Spousta věcí nedává smysl a člověk si říká o co tady sakra jde, ale to je kouzlo tohoto seriálu. Přestože seriál celkem cílevědomě útočí na různé skupiny osob, mrzí to především ty, kteří se v tom sami vidí a neumí si to přiznat. Tento seriál není nic, co by si člověk pustil jen tak z nudy, ale jako okénko do práce se žánry a satirou je to super. ()
Sice se to odehrává v Olomouci, ale všichni herci mluví, jako by se narodili na nástupišti metra Můstek. Nemůžu uvěřit, že z veřejnoprávních peněz platíme takto bizarní betonování pragocentrické kulturní hegemonie. Hej, pane Hřebejku, až někdy vytáhnete paty z hausbótu u Smíchova, zkuste si do té Holomóce zajet a poslechnout si, jak se tam mluví!!! Praha není pupek vesmíru a pražština není žádný esperanto naší doby!!! Co se výkonů neherců týče, Ventolin za 5*, protože v jeho roli nebylo co zkazit. Katarzia jako karikatura pokrokové umělkyně za odpad. Fakt neumí hrát a její postava je úplně zbytečná. Vymyslela tam ale docela dobrý umčo, ta pornokrabice a folklorní sexuální pomůcky se mi moc líbily. ()
"Aby tu nadsázku pochopili." No a nepochopili. 😆 Vůbec ne tak špatné, jak by se z reakcí mohlo zdát, většinou jsem se dobře bavila. Poslední díl ve finále nějak ztratil dech, Katarzia byla příšerná tak, že už ji ani poslouchat nebudu, v tomto směru by teda nadsázka ve výběru herců rozhodně mantinely mít měla, kdejaká bezďačka Arana by zahrála kvalitněji, ale jinak ucházející řežba do všeho, co se hýbe. Včetně LGBT, #játaky , odbržděnosti současného moderního umění atd. , atd. Sourozenecké duo skvělé, Jitka Čvančarová perfektní i s potkanem na rameni, Slovák fajn, Martha s mamkou taky dobrý, cajt s taťkou taky. Jen bych to přejmenovala, když vidím, kterak v jednadvacátém století přechází humor smějící se bestie, na Úhel pohledu. Možná by to pár jedinců nakonec trklo. ()
Galerie (140)
Photo © Česká televize / Julie Vrabelová
Reklama