Reklama

Reklama

Film Wonka je založen na výjimečné postavě, která je ústřední postavou knihy „Karlík a továrna na čokoládu“, nejkultovnější dětské knihy Roalda Dahla a jedné z nejprodávanějších dětských knih všech dob, a vypráví podivuhodný příběh o talentovaném Willy Wonkovi, který se s očima dokořán ocitne v centru světa čokolády, nemá nic než pár mincí v kapse a plný klobouk snů – jedním z nich je otevřít si vlastní čokoládovnu, která by se vyrovnala největším čokoládovnám světa. Ale v tomto velkolepém, i když nelítostném městě se Willyho skromné peníze rychle utratí a zavedou ho na cestu strádání a otroctví v nedaleké prádelně. Ačkoli se zdá, že Willyho vyhlídky jsou zmařeny, jeho naděje nikoli, přestože podnikání ve výrobě čokolády je mnohem těžší, než se zdá, a Willyho genialita není vítána cukrářským kartelem, který se nezastaví před ničím, aby si udržel svou klientelu pro sebe. Nicméně díky své osobité značce geniálního vynálezu, troše neotřelého myšlení a pomoci několika nejlepších přátel- zejména bystré mladé dívky jménem Noodle - se Willy stane odhodlanějším než kdy jindy a využije svého talentu a houževnatosti k tomu, aby si splnil svůj sen. Během následujícího kouzelně lahodného, někdy nebezpečného a život potvrzujícího dobrodružství Willy zjistí, že ačkoli většina lidí, které potká, dá přednost chamtivosti před dobrem, každý mrak má stříbrný okraj... stačí jen nepřestávat snít. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (9)

Trailer 8

Recenze (423)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Z úvodních minut jsem měl hrůzu a to ne tak kvůli tomu, že jsem byl na dabované verzi a došlo mi to až později (ale vzhledem k tomu, že je to rodinný film a v sále bylo hodně rodin si říkám, že narazit na originál bude asi oříšek? Rád bych tomu věřil, teď si připadám trochu jako debil), ani ne kvůli tomu, že se tam zpívalo (na to jsem se poctivě připravoval celý týden), ale hlavně kvůli tomu, jak ta muzikálová scéna vypadala. Čekal jsem tedy vrcholně otravný kýč, který ještě celý přetrpím v češtině, když už jsem na tom byl v lokálním kině a ne klubovém. Dabing do hodnocení ale nepatří a naštěstí jsem si na něj brzo zvykl. Mimo něj se mi ale krásně postupně otevírala Kingova (Paulova, ne tamtoho) genialita, jelikož tak dokonale filmařsky propracovaný současný film jsem neviděl ani nepamatuji. Obrovská salva kreativity, geniální filmařiny, chytrého vypointování veškerých dějů i motivů (postupně tloustnoucí polda, variace motivů zpočátku a ke konci, jako např. dvojité "ehm" nebo tvorba týmu uvězněných proradnými hoteliéry skrze postupně se rozsvěcující okna x scéna v holubníku a využití všech oken v něm) a těch je tady popravdě tolik, že jsem je sotva stihl naráz vstřebat a musel bych si je při promítání psát, abych na nic nezapomněl. Je ale příjemné vidět, jak moc King ví co dělá a příběh Willyho Wonky si sice pojal naprosto po svém a vytvořil alternativní verzi, ale zároveň se dá pospojovat tak, aby seděl na verzi Burtonovu - ač to není záměr, ale King se tomu nebrání. Muzikálová čísla jsou plná vtipných detailů, kterými (a hláškami obzvlášť) je film až přeplněný a to hlavně pro fandy Mighty Boosh, což je britcom, na kterém King s Farnabym pracovali a je vidět, že v nich z něj mnohé zůstalo. Vždyť se tu objevuje i Rich Fulcher ve větší roli a dokonce takové, která k němu naprosto přesně sedí! Cítil se v ní jako doma, jelikož tak trochu hrál sám sebe, užíval si to a bylo to na něm vidět, stejně jako na ostatních. A skrytých vtipů je zde taky nespočet - jako jeden příklad za všechny bohatě stačí, že vysoký Hugh Grant hraje umpalumpu, který je menší než ostatní jeho druhu. A výstavba filmařské stránky je kapitolou sama o sobě a klidně bych mohl rozsáhle básnit jen o ní, jak pečlivě má vystavěné záběry (díry v kanálu) či celé scény (domlouvání plánu Wonkova útěku), jak dokáže neustále překvapovat, vrstvit dějové linky a postupně je ukončovat a funkčně vkládat do celku, jak krásně si hraje s barevným laděním scén a synchronizací, jak hravě a neokoukaně umí variovat již viděné scény (což už jsem naznačoval výše), jak si hraje se světlem nebo jak promyšleně a svým způsobem napínavě dokáže podat třeba scénu, kde se poprvé objeví umpalumpa. Krása na to pohledět, jak se vše snoubí dokonale dohromady a jak je tu jen naprosté minimum hluchých míst, která snad nemá ani smysl jmenovat. Dokonce mě bavila většina muzikálových čísel, kterých naštěstí nebylo tolik a bohužel nebyly tak chytlavé jako u Burtona, ale třeba ta pracovní je geniální choreografií, kreativitou, vtipem, melodií i textem a stejně to tak platí i u většiny ostatních. A v závěru to i funkčně dojme, sice už skoro na hranici sentimentu, ale pořád z větší části přirozeně. Ono ale taky uzavření dvou zásadních dějových linií nemohlo dopadnout jinak, takže sice mohly být kratší o pár vteřin, ale i tak jsou správně úderné a rozdíl v tom moc není. Popravdě jsem od toho čekal průser i přes slušné hodnocení, Paul King po Mighty Boosh nikdy nebyl tak kreativní a ačkoli v sobě měl hodně, chybělo mu tam vše ostatní, co mu dodával zbytek "boosháků" (a bohužel to nejvíc platí o druhém Paddingtonovi), ale tady se snad konečně našel a snad takhle kvalitně bude pokračovat i nadále, jelikož by svět měl dalšího nástupce Burtona či Jeuneta, který je od Wonky na svém vrcholu a snad na něm ještě dlouho vydrží. (Modřanský biograf, Praha) Slabých 5* () (méně) (více)

draggo 

všechny recenze uživatele

Problém tady začal podle mě už v momentě, kdy se někdo rozhodl, že origin Willyho Wonky bude muzikál. Nemyslím to tak, že by mi muzikály vadily nějak obecně - třeba Největší showman za mě byl skvělý - ale Wonka má jednu zásadní vadu. A to, že žádná z písniček není nikterak zajímavá nebo zapamatovatelná, jsou nudné a generické, jako kdyby je vytvořila umělá inteligence. A to samé platí i o choreografiích, které jsou sice profesionální, ale žádná nepřijde s nějakým zajímavým nápadem a ani nijak zvlášť neposouvají děj dále. A bohužel, muzikálová čísla tvoří značnou část stopáže. Příběh je jinak skutečně prostinký (byť ne prostý logických děr), po všech stránkách přizpůsobený menším dětem. To by obecně nevadilo - je spousta filmů, které si dokážou užít děti i dospělí - ale tady mi vše přišlo dělané skutečně jen pro děti, a zcela chybělo cokoliv, co by mohlo zaujmout dospělého diváka. Willy Wonka zde byl jen jako ambasador pozitivního myšlení, a jeho postavě, ostatně tak jako kterékoliv jiné, chyběl jakýkoliv rozměr kromě toho, zda jde o hodného nebo zlého. Přesto všechno se ale Wonka dokoukat dá, a nemohu upřít, že je to film pozitivní, který asi hodně lidem dokáže zvednout náladu. 45% a 2* ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Tohle je příklad díla, který vám za pár let vyplivne na míru nějaká standardní UI, když do něj zadáte vhodná hesla. Je to stejné jako Cruella - vyjmutí enigmatické vedlejší postavy z jejího prostředí a následná kastrace skrze generický origin, který hladí tak po srsti až prohýbá páteř. Je to strašně neživé. Ten film má být o sladkostech a já přitom měl větší chuť na čokoládu při sledování Saló. Ústřední postava samozřejmě nemůže být poháněna nějakým vlastním vnitřním ohněm, ale musí konat v rámci nějakého rodinného závazku. Kolem poletuje CGI menažerie, Willy Wonka tahá z digitálního klobouku digitální předměty a já najednou zjišťuju, že ten film vůbec nevnímám a zasněně vzpomínám na to, jak Kieślowski zkoušel různé značky kostkového cukru, aby našel ten, který nasaje lžičku kávy přesně za pět sekund. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Nový Wonka má nepochybně nejlepší předpoklady stát se novou vánoční klasikou, kterou si opakovaně užijí dospělí a děti ji budou absolutně milovat. Jde o dvouhodinový snímek, v němž najdete děj tříhodinového filmu (a to přesto, že podstatnou část stopáže tvoří muzikálová čísla). Přestože se vlastně nejedná o Dahlovu adaptaci, bizarního ducha předlohy to vlastně má - s jedním podstatným rozdílem, který mi neumožňuje dát plné hodnocení. Paul King totiž snímkem hladí až příliš paddingtonovsky po srsti a snímku velmi chybí nějaké temné podtóny, které má dobrý příběh pro děti nabízet. A když už o tom mluvíme: závěr filmu s budoucí továrnou na čokoládu svádí k výkladu, že film je vlastně prequelem ke kanonickému Karlíkovi. Pokud to tak je, tak bych chtěl opravdu vědět, co se Wonkovi v budoucnu přihodí, že se z dobráckého "jollygood entrepreneura" stane monstrem. :) PS: Celý cast filmu je skvělý, ale chtěl bych víc Atkinsona a Hugh Granta (ano, byl jsem umpalumpován). ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Plusové body za nové pojetí, které nekopíruje známý příběh původního filmového muzikálu ze 70.let ani novější verzi s Johnnym Deppem. Tentokrát nesledujeme příběh malého Karlíka z chudé rodiny a věhlasného výrobce čokolády pana Wonky, který Karlíkovi a jiným dětem umožní poznávat divy jeho tajemné čokoládovny. Ne, vracíme se jakoby roky nazpět a sledujeme mladého Wonku, který zatím nemá ani vindru, ale zato má svůj sen a vizi o tom, jak bude slavným výrobcem čokolády. A je odhodlaný tento sen i přes veškeré potíže uskutečnit. Hotovou továrnu na čokoládu tedy v tomto filmu hledat nemůžeme, ale i tak jde samozřejmě o pohádkový muzikál plný kouzel a nechybí ani uvedení „prvního“ trpaslíka Umpa-lumpy na scénu (vtipně a nečekaně obsazeného Hughem Grantem). Film je sice téměř čistokrevnou pohádkou s pozitivní a optimistickou hlavní postavou, která zápolí s překážkami, jež jí kladou nepoctiví a zkorumpovaní záporáci, takže divák samozřejmě od začátku předvídá, jak film dopadne, a vývoj příběhu ho moc nepřekvapí, ale určitou předvídatelnost plně vyvažuje zábavnost a taky pár dobrých písniček. Film je rozhodně humornější než jsem čekala. Obzvlášť pobavila prohnilá církev „čokoholiků“ v čele s Rowanem Atkinsonem, ale nápaditých a vtipných scén či hlášek se ve filmu najde víc (např. povedená scéna s hlídačem zoo, která je pojatá jako stínové divadlo). Vcelku vzato jde o příjemný muzikál, který svou pohádkovostí a zasazením do zimního období skvěle padne do plejády oblíbených vánočních filmů. ~(4,0)~ ()

Galerie (72)

Zajímavosti (17)

  • Timothée Chalamet priznal, že bol spočiatku voči filmu skeptický: "Ako mnoho ľudí, keď ide o remaky, cítim veľmi ochranný vzťah k pôvodným postavám a verziám, ktoré máte radi. Vaše obočie sa zdvihne so skeptickým pohľadom na to, či ide o legitímny, hodnotný príbeh alebo cynický pokus získať peniaze." (Arsenal83)
  • Chalamet vyrastal ako fanúšik oboch predchádzajúcich filmov o Wonkovi (1971 a 2005) a chcel túto postavu stvárniť iným spôsobom, ako mali Gene Wilder a Johnny Depp: "Je to úplný opak toho Willyho Wonku s bláznivým pohľadom v očiach, ktorého všetci poznáme. Je to o tom, ako by tá postava začínala, aby sa dostala na miesto, kde je ešte stále ako dieťa, ale zároveň nejakým spôsobom zlomená?" (Arsenal83)
  • Hugh Grant povedal, že režisér Paul King mu "poslal maketu Oompa Loompy úplne nahého. A moje malé deti to trocha vystrašilo". King dodal: "Bolo to jedno z najviac znepokojujúcich vecí, ktoré som v živote videl. Ak by sa to niekedy dostalo von, generácia detí by bola poznačená." (Arsenal83)

Související novinky

Druhá Duna bude kralovat IMAXu

Druhá Duna bude kralovat IMAXu

30.07.2023

Sedmá Mission: Impossible měla IMAX kina jen něco málo přes týden, než ji odtamtud vystrnadil Christopher Nolan a jeho Oppenheimer. Atomový opus populárního režiséra si nyní tento formát udrží… (více)

Reklama

Reklama