Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Ja mám staré horory rád. Sú naivné , svojim spôsobom aj strašidelné ale predovšetkým sú magické. Tieto filmy sú magické tým že prvý krát nám ukazujú to čoho sa najviac bojíme tak aby sme sa dokázali s príbehom stotožniť. Ja mám radšej celkovú mytológiu upírov a vlkolakov ale samozrejme knihu Frankenstein som čítal a považujem ju tak isto ako aj Draculu za najlepšie knihy vôbec. Keď som si zohnal pôvodného Frankensteina bol som mierne sklamaný, pretože kniha bola úplne iná a vyznelo to tak ako pôvodný horor o Draculovi oproti knihe. Lenže Whale natočil sequel ktorý považujem za najlepší horor štúdia universalu a nie pre jeho strašnosť ale práve pre tú magickosť, ktorá mi nedovolila odtrhnúť oči od obrazovky. Karloff je fantastický ako vždy ale keď jeho monštrum prvýkrát povie slovo friend, alebo mu stečie po tvári slzy nadobúda tento film iný rozmer v celkovom ponímaní hororového žánru. Aj keď názov filmu je frankensteinova nevesta vystupuje tam asi 10 minút možno menej ale toto je hlavne príbeh o frankenstainovi a o jeho mieste v tomto svete. Pomalá kamera a detailná réžia Jamesa Whaleho vytvára s tohoto filmu niečo čo som vôbec nečakal a to nástupcu Nosferatu. S tým že tento film nestrašil ale dojal. ()
Geniální Whaleova filmová adaptace Frankensteina pokračuje snímkem, jejž oslabuje jen křečovitý rámec, byť i on – tím, jak vyzdvihuje jako vypravěčku ženu – Mary Shelleyovou – má svůj význam. Jinak jde o podobně důmyslně subversivní dílo: souběžně váží nezodpovědnost a virilita civilizační technologické expanze, bezohledného sebeprosazení na úkor rovnováhy životního prostředí a mezilidských a mezidruhových vztahů a kritizuje předpojatost vůči jinakému. Výstižné napětí mezi jekotem lidských monster a němotou znetvořené bytosti skvěle znázorňuje odlišnost obecně přijatých návyků s bytostnou potřebou každého z nás – po uznání naší jedinečnosti, růstu a rozmnožení. Ironické finále je polibkem smrti technické kultuře, substantivizovanému jazyku založenému na pojmech a kultuře zabydlené v zátiší. ()
Nie je dobré, ak sa film hodnotí prizmou súčasnosti. Vždy sa začudovane pozerám, keď k filmu z roku 1935 ako tento vidím slabšie hodnotenie, s odôvodnením, že v roku 2020 už nemá šmrnc. Nerozumiem, ako môžeme hodnotiť skoro storočný film z toho pohľadu, že v 21. storočí pôsobí staro? To je ako hovoriť o Alexandrovi Veľkom, že bol síce dobrým, neporazeným vojvodcom, ale v modernej dobe by už s kopijami veľa bitiek nevyhral... Pozerajme sa teda na film radšej z hľadiska toho, čo bolo vtedy k dispozícii. A z tejto perspektív je Frankensteinova nevesta právom jedna z top žánroviek. Osobne ma nebavil tak veľmi ako napríklad Dracula (1931), ale stále si udržiava veľkú mieru hodnovernosti i strachu, ktorý by kľudne zafungoval aj o 30-40 rokov neskôr. ()
O třídu slabší pokr., které ale Whale opět ukočíroval se ctí. Sice je zde věčně uřvaná a vysoce protivná (z té její kreace v Invisible Man mám dodnes osypky) Una O´ Connor, ale jsou zde opět kreativně kreativní scény a navrch (opět na zač. s kultovním otazníkem:) samotná Nevěsta, která se stala i díky jejímu ultra slavnému účesu, který nás oblažuje v mnoha dalších narážkách a poctách včetně Burtonova Frankenweenie, či vysoce návykové hře, Minion Rush;-) spolu se svým odmítnutým ženichem pevnou součástí popkultury. Scény s pidislony apod. havětí fakt nemusím a ten další šílenec s titulem, vedle kterého vypadá dr.Frankenstein jako vzor příčetnosti, mi to taky docela kazí. Aspoň že se jmenuje Pretorius (pocta např. v The Mask TAS) kterýžto jest použit o rok dříve (byť pochopitelně s jiným charakterem i když....) v nesmrtelné povídce od HPL From Beyond a též v nesmrtelné Gordonově adaptaci. Ten Lovecraftův ale vymyslel Resonátor, na což se jeho ´´kopie´´ nikdy nezmohla, hehe. Proto o 1 hvězdu méně. No, 2x a dost. Ale jak víme, tímto to teprve začalo. Heh. Plusové bodíky za ten úvod s několika slavnými (mírně řečeno) postavami kulturních dějin. Tomu říkám hyperpseudorealita.;-) Pozn. na závěr....jak to, že 2 největší fachmani Barker a Whale v oblasti shodou okolností filmového horroru, jsou gayové? Fascinující. Nemyšleno ironicky. ()
Musím říct, že začátek mě až neuvěřitelně nudil. Měl jsem chuť film vypnout. Podle mého názoru tento film ve své první části balancuje na hranici filmu a komedie a to dosti nevhodně- Malé človíčky vězněné ve sklenicích považuji za dost nevkusné a nevhodné pro horor. Tento prvek úplně rozbil zmýšlenou ponurou atmosféru. Ale poté se film tak nějak rozjel, a na prostředek se dá již v pohodě dívat. A vrcholem je konec. Samotný experiment, při kterém je oživována Frankensteinova nevěsta je natočen doslova bravurně. Úhly záběrů kamer a dynamické prostřihy působí velmi svěže a tuto pasáž považuji za nadčasovou a za geniální. Za ten konec to stojí, alespoň pro filmové fandy. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Elsa Lanchester, ve scéně "zrození" své postavy byla zafačována tak těsně a důkladně, že nejen že nemohla chodit (a musela tedy být přenášena štábem) či vidět, ale ani takřka dýchat. (DaViD´82)
- Boris Karloff protestoval proti tomu, aby jeho monstrum mluvilo. Byl přehlasován. Aby však mohl ve filmu mluvit, musel mu být vyndán speciální zubní můstek, který v prvním filmu vytvářel jeho propadlé tváře. Proto má jeho postava v tomto filmu o něco protáhlejší tvář a vůbec o malinko jiný vzhled masky než v minulé části. (DaViD´82)
- ! SPOILER ! V posledním záběru na vybuchující hrad, lze postřehnout Henryho Frankensteina. Ovšem hned v dalším střihu stojí venku v objetí se svou manželkou. Vznikly totiž dvě zakončení. Původní konec obsahoval právě i jeho smrt na hradě, ale producenti usoudili, že je to k jeho postavě poněkud kruté a chtěli pro snímek o trochu šťastnější závěr. Byl tedy dotočen záběr v náručí s manželkou. Samotný výbuch se nepřetáčel, jelikož by to již bylo příliš nákladné. (DaViD´82)
Reklama