Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (134)
Upřímně, jednička mě bavila více. Nemohu ale neocenit to, jakou profesionalitou Frankensteinova nevěsta dýchá. Je to neskutečně technicky propracovaný film, některé pasáže mi svojí kvalitou vyrážely dech i kamera je vynikající. Některé herecké výkony byly divné, některé skvělé, ale především Boris Karloff je geniální. Pokud od něj uvidím ještě nějaké filmy, kde bud zářit a oslňovat podobně, jsem ochoten zařadit ho do své TOP. I přesto jsem ale se čtyřhvězdičkovým ohodnocením váhal, jelikož příběh z jedničky se mi zdál záživnější a zapamatovatelnější, v Nevěstě se ze začátku z velké části jen honí. Druhá půle je nesporně zajímavější, okořeněná učením monstra umění řeči. Ovšem konec se mi bohužel opět zdál jakýsi divný, ne úplně ideální, a proto na mě Frankensteinova nevěsta ze všech tří režisérových klasik zapůsobila asi nejméně. ()
Začátek, během kterého se ukáže, že mrtví z přechozího dílu jsou vlastně naživu, byl pro mne vcelku zklamáním. Pokračování legendárního Frankensteina by si zasloužilo trochu sofistikovanější návaznost. A to hlavně když uvážíme, že se nám tvůrci snaží nabulíkovat, že příběh vypráví samotná Marry Shelleyová. Moje mínění se zvedlo až díky výkonu Borise Karloffa, který v tomto dílu dostává poměrně velký prostor. Jeho mluvící a takřka lidské monstrum tu má propracovanější osobnost. Skrz postavu slepce, který jediný bere stvůru jako člověka, jako by se z tohoto starého universalovského béčka stávala tragédie takřka antických rozměrů. Na druhou stranu zápletka s nevěstou se mi k dojemné linii o nepochopení zdála zas až moc laciná a přitažená za vlasy (což k těmto filmů ale patří). Nakonec jsem se u Bride of Frankenstein tedy bavil celkem nadpůměrně. ()
Ani ne tak pokračování, jako plnohodnotná část předchozího filmu. Vtipný úvod připomene sázku, díky níž příběh o Frankensteinovi vznikl. Současně hlavní myšlenka odpovídá více původnímu příběhu, který sleduje tragický osud monstra, co nepatří ani mezi živé, ani mezi mrtvé. Ač příběh strašidelný není, má příjemnou atmosféru a místy krásné obrazy jednak studiové krajiny - vodopád, hřbitov, les; následně interiérů - úvodní sídlo (zřejmě lorda Byrona), dům Frankensteina s obřím schodištěm i laboratoř s přístroji. Emocionálně laděná je scéna se slepým poustevníkem, který má monstrum za přítele do té doby, než se objeví lidé. Monstrum je sešité z mrtvol, proto nenávidí život. Jeho vysněná nevěsta mu ale štěstí nepřinese... ()
Snažit se poměřovat kvality mistrovské a vybroušené Frankensteinovy nevěsty s předchozím dílem je stejně nesmyslné jako stavět dílo Karolíny Světlé na stylistickou a myšlenkovou úroveň knih Virginie Woolfové nebo, abych zůstal ve filmařské sféře, poetickou neschopnost F. A. Brabce na roveň genialitě lyrického guru Terrence Malicka. Milovat může člověk oba dva díly bez rozdílu, ale v rámci zdejšího hodnotícího systému od sebe nemohou být vzdálenější. ()
Pokračování kultovního hororu začíná přesně tam kde skončil díl první, na kopci u hořícího mlýna. Všechny postavy jsou na svém místě, jen některé přeobsazené. Navíc přibyl nový vědec, doktor Pretorius, jehož úspěchy dělají z Herr Frankensteina druhořadého nedouka. Přesto přišel s nabídkou spolupráce. Touží vytvořit ženský protějšek Monstra. Bez znalostí svého slavnějšího kolegy se ovšem neobejde. James Whale za čtyři roky režisérsky vyzrál, a Bride of Frankenstein je ve všem dotaženější, než jeho předchůdce. Atmosféra, tempo vyprávění, rozbor psychiky vyděděného netvora, samotný akt zrození jeho družky - vše je lépe zpracované, efektnější a zábavnější. Sequel má hloubku kterou se mohla pochlubit kniha, ale jež chyběla Whaleovu prvnímu dílu. Trochu mi připomněl The Incredible Shrinking Man. Ten taky klamal tělem a v béčkovém námětu s céčkovým názvem skryl špičkový film se silným myšlenkovým přesahem. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Elsa Lanchester, ve scéně "zrození" své postavy byla zafačována tak těsně a důkladně, že nejen že nemohla chodit (a musela tedy být přenášena štábem) či vidět, ale ani takřka dýchat. (DaViD´82)
- Boris Karloff protestoval proti tomu, aby jeho monstrum mluvilo. Byl přehlasován. Aby však mohl ve filmu mluvit, musel mu být vyndán speciální zubní můstek, který v prvním filmu vytvářel jeho propadlé tváře. Proto má jeho postava v tomto filmu o něco protáhlejší tvář a vůbec o malinko jiný vzhled masky než v minulé části. (DaViD´82)
- Na motívy tohto filmu zložila horror-punková skupina The Misfits skladbu "Hate the Living, Love the Dead" na albume "American Psycho". (Krasko666)
Reklama