Režie:
James WhaleHudba:
Bernhard KaunHrají:
Colin Clive, Mae Clarke, John Boles, Boris Karloff, Edward Van Sloan, Frederick Kerr, Dwight Frye, Cecilia Parker, Arletta Duncan, Pauline Moore, Jack Curtis (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (213)
Rozporuplná klasika. Boris Karloff je skvelý a jednotlivé scény bravúrne nasnímané, ale sú tak nejako mechanicky, nezáživne pozliepané v jeden nemastný neslaný celok, ktorého kardinálnym handicapom je absencia hudby. Tá by totiž okrem emocionálneho náboja filmu určite zvýšila aj kompaktnosť jeho pokrivkávajúcej strihovej skladby. Pokračovanie Bride of Frankenstein je po všetkých stránkach veľkým krokom vpred. ()
Frankenstein je pro mě, navzdory všem svým kvalitám, spíše mírným zklamáním. A přitom na první pohled je vše tak jak má být. Po všech těch desítkách let není ani na chvíli směšný, je od všech výtečně zahraný, dobře natočený, má sympaticky universalovský studiový vzhled a ani není nudný. Možná bych mu z pohledu dnešního zmlsaného diváka trochu vyčetl absenci hudby, ale to by nebylo úplně férové. Jádro pudla je však v tom, že je to celé špatně napsané (zdráhám se napsat zadaptované, jelikož tady je spojitost s předlohou takřka nulová). Za celou dobu se nestane vůbec nic. Ale lautr vůbec nic. Z čehož plyne i to, že tu chybí nějaké "velké" scény. Samozřejmě s čestnou výjimkou v podobě slavné, a perfektní nutno podotknout, scény "Frankie meets děvčátko." Ta však svou dokonalostí dělá filmu spíše medvědí službu, jelikož pouze podtrhává kolik je v tom zbytku nevyužitého potenciálu. Což však nic nemění na tom, že jde o perfektně natočenou záležitost, která je právem považována za klenot kinematografie. ()
Samozřejmě naprostý kult a klasika, která dala základ hororu jako žánru ... To je bez debat. Osobně jsem však orientovaný na jiný styl a druh hororu, takže tento hodnotím zejména dle jeho historického významu. Ani jako film (herecké výkony, prostředí apod.) na mne film nějak výrazně nezapůsobil, kromě excelentního Karloffa, ze kterého jde fakt docela hrůza. ()
Včera...ne...teda... ano, včera, jsme vyslechli děj Psího srdci od Bulgakova, človíček-vypravěč ho přirovnával k Frankensteinovi. Úplně mě svrběl jazyk, možná z břitkosti onoho příběhu nebo čistě proto, že jsem magor, a že se chci pochlubit i když vlastně nemám čím. Prostě jsem chtěl říci, že jsem ten film viděl a hotovo dvacet. Pak mi došlo, že má mezera v dějinách kinematografie je větší než ozónová díra. Já Frankensteina neviděl. Totálně jsem zbělal. A jsem bílý pořád. Proč? Znáte to neúprosně čekání u doktora? Vynásobte si ho dvaceti a dostane pravou délku tohoto filmu. Ano, i 71 minut se může vléct. Čest režisérovi, který vystavěl atmosféru par excelance, ale jelikož film má člověka přivést do stavu extáze, musím se poslušně řadit k lidem, jež nadšení nejsou a ani být nemohou.P.S. Proč "hlas" Frankensteina zní jako zvuk značně nepročištěného hoboje??? ()
(1001) Blbé je, že Borisovi bych s radostí dala všechny možné komplimenty a ani u toho nemrkla, zatímco ke zbytku filmu mám zase milion rýpavých poznámek, takže z toho zákonitě vznikne nic neříkající průměrné hodnocení. A středem všech mých výtek je přirozeně to, jak filmaři buďto nechápou postavu Viktora Frankensteina (ve filmu přejmenován na Henryho) nebo záměrně manipulují emoce, aby se mu dalo fandit. Já ho vášnivě nenávidím už od té doby, co jsem před lety četla knihu, a určitě má místo v mém osobním "top 10 most hated fictional characters of all time". Každý pokus o jeho přetvoření v sympatického protagonistu mě tudíž naplňuje extrémním vztekem. Místo toho temného, hlubokého zla (o kterém je pro mě knížka) se film se věnuje těm líbivým věcem, pseudogotickým kulisám, mob mentalitě a exploataci "ohyzdného" stvoření. Dělá to sice dobře a působivě, ale pořád tím pomáhá vyšlapávat cestu žánrovým filmům, které jsou očesané o veškeré zajímavé nuance. Útočí na nejnižší pudy, místo aby kladl otázky. ()
Galerie (143)
Zajímavosti (84)
- Boris Karloff byl velmi drobné a štíhlé postavy, a proto musel nosit několikakilový oblek, aby vypadal mohutnější. Špatně padnoucí černý oblek měl úmyslně zkrácené rukávy, aby Karloffovi paže vypadaly delší. Boty, které musel Karloff nosit, měly vysoké železné podrážky. Vysoké proto, že Karloff nebyl zrovna dlouhán, a železné, aby byl Karloff dost zatížen a mohl se při zombie-chůzi naklánět hluboko dopředu. Náročné podmínky při natáčení se na něm jednou provždy podepsaly a do smrti měl Karloff potíže se zády. (Alfréda)
- Frankestein přesáhl svůj původní rozpočet skoro o polovinu a stejně tomu bylo i s délkou natáčení. (Alfréda)
- Film vydělal v tehdejší době neuvěřitelných 13 000 000 dolarů. (duklak2)
Reklama