Reklama

Reklama

Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (213)

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Zvykli jsme si, že "západní" filmy mají jednotné vyznění, nějakou zápletkou se dostane k poučení. Tedy např. nedělej nemorální věci, protože na tebe dojde. Nevysmívej se těm, co mají menší kliku, protože se to může stát i tobě. Snaž se a makej, a tvůj sen se splní. Anebo chmurný příběh s odstrašujícím koncem. Atd., prostě většinou má film zápletku a pointu a (happy)end. Pokud narazím na většinou asijský film, kde je toto schéma popřeno, je to občas zajímavý zážitek. Zde se stalo totéž, ale zjevně kvůli stáří filmu. Scénář resignuje na stavbu knihy a morální témata v ní výborně podaná. Ukazuje, jako bývalo obvyklé, takový cirkus, estrádu (viz můj komentář ke Zloději z Baghdádu), hrbáče, zrůdy, mordy, šokézní pokusy na lidech, žoviálního barona, příliš málo charakterního doktora, lůzu... A nemá to pořádný dramatický oblouk. Z dnešního pohledu, čert vem technické provedení, je to slabé, protože málo vyhraněné do jakékoli polohy. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Rozhodně lepší, než konkurenční Dracula s Belou Lugoshim, a to hlavně z jednoho důvodu - Frankenstein má mnohem zajímavějšího záporáka. Je to proto, že vlastně není až tak záporný. Když se to tak vezme, vlastně za nic nemůže, je to spíš tragická postava: Představte si, že vás oživí, nevysvětlí vám pravidla, a když to pokazíte, tak vás zase zabijou. Jen by mě zajímalo, jestli se toho ve třicátých letech vážně diváci báli. A také - po srovnání s horory, co se točí dnes - přemýšlím, kam ještě dále se může tento žánr ubírat. Jestli budou horory pořád ,,strašidelnět" stejným tempem, asi se bude brzy stávat, že vás v kině v rámci filmu zabijou. ()

Reklama

Ducharme 

všechny recenze uživatele

První polovina filmu se dost vleče a nespasí to ani výborný Dwight Frye. Pak ale na scénu nastoupil famózní Boris Karloff a já nemohla odtrhnout oči od obrazovky. Odpudivá nelidskost mostra v kombinaci s jeho něžnou a nemotornou křehkostí zachycené ve scéně s holčičkou a květinami jsou Whaleovým mistrovským dílem! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

I když si vypomáhá všemi myslitelnými žánrovými vychytávkami (noc, hřbitov, bouře, vědecký experiment), připomíná dnes původní Frankenstein spíše psychologické drama než praotce hororu. Důmyslně se v něm pracuje zejména s kontrastem (velké monstrum, malé dítě – ve svém vztahu ke světu na stejné úrovni) a se zvukem, který vytváří tísnivější atmosféru, než by kdy dokázal (absentující) hudební doprovod. Na zadek vás už Frankie asi neposadí, ale chcete-li mít ukončené základní filmové vzdělání, neměli byste ho ignorovat. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, Subjektiv, berg.12, Trainspotter ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Velkolepé, samozřejmě. Kulisové prostředí načichlé expresionistickou nelineárností a snovostí sice může na dnešního diváka působit směšně, přesto ten, kdo má lásku k černobílé magii, podlehne docela kouzlu Whalova snímku. Výkon Borise Karloffa je naprosto nezapomenutelný, způsob, jakým vdechl monstru život tak, aby děsilo (jeho entrée do filmu je grandiózní) a zároveň vzbuzovalo emoce (ta jeho marná touha pochopit lidskost!), to je prosím herecké mistrovství... James Whale stvořil klasiku světového horroru a zároveň film, který se zřejmě navždy vepíše do análů kinematografie. Co by totiž byla filmová monstra bez nezapomenutelné (původně prý nazelenalé) masky Borise Karloffa? I veškeré nedokonalosti snímku dnes dotvářejí Frankensteinův mýtus... ()

Galerie (143)

Zajímavosti (84)

  • Autorská práva na make-up netvora, který vytvořil Jack Pierce, vlastní studio Universal až do roku 2026. (džanik)
  • Role monstra byla nabídnuta Belu Lugosimu, ten ji však odmítl s tím, že monstrum nemluví a on byl velmi zdatný řečník :-) (Kulmon)
  • Unikátní originál plakátu z roku 1931, na kterém je vyobrazen Karloff jako Monstrum hrozící Mae Clarke, má hodnotu přibližně 600.000 dolarů a je zřejmě nejdražším filmovým plakátem na světě. Jedinou známou kopii originálu vlastní soukromý sběratel. (HellFire)

Související novinky

Universal se opět pokusí oživit monstrum

Universal se opět pokusí oživit monstrum

21.11.2020

Před třemi lety se Universal pokoušel po vzoru Marvelu nastartovat vlastní filmový vesmír, který by zahrnoval klasické figury tohoto studia: Frankensteinovo monstrum, jeho nevěstu, Drákulu, Mumii,… (více)

Freddy a Frankie plánují návrat

Freddy a Frankie plánují návrat

08.01.2008

Dnes potěšíme příznivce dvou slavných hororových ksichtů. Freddy Kruger a Frankensteinovo monstrum jsou sice i přes žánrovou příbuznost dva naprosto odlišné a vzdálené fenomény, ale v uplynulých… (více)

Hellboy nemá rád klasiku

Hellboy nemá rád klasiku

18.10.2006

Guillermo del Toro je momentálně zřejmě nejšťastnější režisér na světě. Nejen že se jeho nejnovějšímu snímku Hellboy 2 nás už určitě nemine a co je nejlepší, díky tomu, že zakotvil právě v tom studio… (více)

Reklama

Reklama