Režie:
James WhaleHudba:
Bernhard KaunHrají:
Colin Clive, Mae Clarke, John Boles, Boris Karloff, Edward Van Sloan, Frederick Kerr, Dwight Frye, Cecilia Parker, Arletta Duncan, Pauline Moore, Jack Curtis (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (213)
Naprostá hororová klasika s Borisem Karloffem v roli netvora. Zajímavá srdcervoucí scéna s děvčátkem, které neumí plavat, první útok na hlavní hrdinku v jejím budoáru během jejího svatebního dne a pronásledování Netvora davem sedláků s planoucími pochodněmi, připravených zlikvidovat starý mlýn jsou opravdu nezapomenutelné. [6,5/10] (Universal) (Čb. /// Produkce: Carl Laemmle Jr. /// Scénář: John L. Balderston, Francis Edward Faragoh, Garrett Fort podle divadelní hry Peggy Weblingové a románu Mary Shelleyové /// Kamera: Arthur Edeson /// Hudba: Bernhard Kaun) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Chudák Boris Karloff v tom krunýři nepochybně trpěl. Ale stálo to za to, ani dnes to není špatné. Vzývat slávu není nutné a myslím, že ani kritika nedostatků není na místě. Je třeba vidět tvůrčí vizi všech zúčastněných a jejich nápady, byť občas šlápli pořádně vedle. Jen bych si trochu dovolil ťuknout opomíjenou věc -> Colina Clivea. Jeho doktor je naprosto fenomenální a neméně mistrá práce. Z očí mu fanatická touha doslova čiší. Zákeřná cenzura a jemné odkazy na společenskou situaci pouze dokazují, že Frankenstein je film inteligentní, i když v lecčems dobově podmíněný. Ovšem oproti jiným soudobým hororům si zaochovává podstatnou věc a tou je tempo. Ve filmu, kde je Karloff pomalu se pohybujícím monstrem, je to nesmírně důležité... ()
Keď sa niekto pozrie na moje hodnotenie, automaticky sa spýta - prečo? Aby som zmietol zo stola dohady, ako prvé musím ozrejmiť, že vek filmu na tom nijak významný podiel nemá. A nie je to ani tým, že by som tak úpenlivo dúfal v dôkladné prenesenie hrôzostrašného príbehu Mary Shelleyovej zo stránok nasiaknutých gotikou na filmové plátno. Naopak, som tolerantný a verím v autorský potenciál originálneho a svojského uchopenia jedného príbehu, témy, ktoré môže viesť k novým zaujímavým výsledkom. Preto ma nijak nehnevá, že sa James Whale pustil vlastnou cestou, ale nie som spokojný s tým, čo to obnáša. Whale totiž v zásade poprel celú podstatu príbehu o stvorení čohosi neľudského čo len postupne nachádza strastiplnú cestu k ľudskosti, keď ho banalizoval, naniesol naň zbytočné romantické a romantizujúce prvky, a prevrátil zmysel ikonických momentov pre predlohu tak zásadných. Prečo musí byť vedec za každú cenu šialený, neuvedomujúci si dôsledky svojich experimentov a i dlho po nich pokračujúci v snahách o dokonalú bytosť? Prečo paradoxne dostáva od svojho bývalého profesora a mentora ešte podporu v tejto činnosti? Prečo na to, aby sme si uvedomili netvorovu neschopnosť rozpoznať a oddeliť (značne abstraktné) pojmy "dobro" a "zlo", musí nešťastne zomrieť malé dievčatko? Prečo sa postavy musia chovať často tak nelogicky, konať bez rozmyslu (snúbenica a jej priateľ, profesor)? Pod vplyvom týchto a ďalších otázok, ktoré sa mi vynárajú počas sledovania v hlave, nahliadam na naivitu Whaleovho filmu s veľkou nedôverou. Neupieram mu jeho technickú a formálnu pôsobivosť, plynulú dynamiku, dobre zvolené obsadenie a kulisy, ani veľký význam pre genézu žánru. Pravdou však zostáva, že prvky doznievajúceho expresionizmu a divadelnosti na mňa v porovnaní so zdatnejšími zástupcami i zo skoršieho obdobia pôsobia rozpačito a nedôstojne. Z tohoto Frankensteina nedýcha atmosféra, ani ladné spojenie existencionálnej psychologickej drámy a gotického hororu. A konečne, jeho podanie kardinálneho neúspechu megalomanskej vedy oproti Bohu, keď sa netvor túžiaci po slobode vzoprie svojmu stvoriteľovi, vyznieva vo Whaleovom podaní rovnako chatrne a smiešne, ako niektoré dýchavičné scény (okrem dievčatka a jazera spomeňme napríklad narušenie svadobných osláv, či osobný súboj na skalách pri mlyne krátko pred záverom). Colin Clive a skvele zamaskovaný Boris Karloff si však uznanie zaslúžia. 40% ()
Zřejmě nejznámější z monster studia Universal v podání Borise Karloffa - kdo by neznal Frankensteinovo monstrum? Ovšem kvalit svého pokračování ani zdaleka nedosahuje. Jako takový prvopočátek amerického zvukového hororu je to však velmi povedené, a tak zůstaňme shovívaví. ()
S přihlédnutím k tomu, že se jedná o osmdesát let starý film, budu shovívavý a přehlédnu ten fakt, že kromě ikonického Borise Karloffa v roli Frankensteinova monstra a skvělé atmosféry už toho tenhle slavný snímek moc nabídnout nemůže, hudba veškerá žádná, herecké výkony... ehm, ano, byli tam nějací lidi, co tam... ehm, hráli :-) a hlavně ten příběh je tak pitomoučký, až je to rožtomiloušký :-) Ovšem scéna, kterak se hodný ujo monstrum s malou holčičkou potkal a chtěl jí plavati naučit (což mu jaksi nevyšlo), mě teda slušně odrovnala :-)) Takže tři hvězdy s tím, že tu čtvrtou (nadprůměrnou) si schovám na příště, pro Karloffovu nevěstu... ()
Galerie (143)
Zajímavosti (84)
- Během hovoru Dr. Frankensteina (Colin Clive) s Dr. Waldmanem (Edward Van Sloan) ve 21. minutě jde v levém rohu zahlédnout pohybující se stín. (Duoscop)
- Poslední scéna filmu, kde Henry F. leží v posteli a nad ním se sklání jeho žena Elizabeth, se točila dodatečně a navíc s dublerem. Colin Clive totiž musel odjet zpátky do Británie. (Alfréda)
- Boris Karloff alias "The Monster" není uvedený v úvodních titulkách. Místo jeho jména je za řadou teček uveden otazník. Je to proto, že i v divadelních zpracováních románu M. Shelley, které předcházely, b\l představitel Netvora úmyslně držen v anonymitě. (Alfréda)
Reklama