Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

honajz 

všechny recenze uživatele

Mě to nebavilo. Základní premisa je brzy jasná a pak máme litovat úředníčka, který chudáček se musí uskrovňovat kvůli práci, aby u něho v bytě mohli šéfové ve firmě nad ním souložit s milenkami. Docela mě překvapilo, že zrovna Una111, u jiných a daleko lepších filmů tak punktlich na morálku, zrovna tomuhle amorálnímu kousku dala pět hvězd. Osobně bych tady morálku nijak neřešil, ale mně to přijde na víc jak dvě hodiny unylé, bez vtipu a nápadu, a jestli se mám smát, jak vodičkou do nosu pocáká kytku v klopě nebo na stůl šéfa vysype posmrkané kapesníčky , to mi vážně veselé nijak nepřišlo. Skoro hodinu se dopracováváme k nějaké konečně zápletce. která pak velmi rychle odezní, aby se pak vše na Nový rok vysvětlilo a urovnalo. Mimochodem se divím, že z té práce neodešel daleko dřív, za takových podmínek, a proč ze sebe dělal celou dobu blba. Jo, v tom mám ten problém s tímhle filmem - nejenom že ta ha ha zápletka na celý film nevystačí a je slabá, ale ani jedna z postav vlastně není kladná: úředníček je ťulpas, Fran je milenkou ženatého šéfa a je to v poho (fakt budete milovat někoho, o kom víte, že ji klátí váš šéf?), takže ani jedna z postav mi nesedla. Btw, nevěřím, že si sousedi za celou dobu nevšimli, že Baxter byt půjčuje a naivně si fakt mysleli, že takhle řádí sám. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Takových 70 %. Jack Lemmon je tu fakt roztomilej, stejně tak celá ta parta zhýralých executives, kteří si chodí do bytu na 58. ulici užívat. Některé vtipy fungují pořád výborně, tempo už malinko nefunguje a hlavně je trošku potíž, že mne až tak moc nebere Shirley McLainová. Je docela vtipné se podívat, jak fungovaly korporace v 50. letech a třeba jak se řádilo na vánočním večírku :) ()

Reklama

Madison 

všechny recenze uživatele

Pre Billyho Wildera je ženské srdce a všetky jeho zložité zákonitosti akoby jeho najlepším kamarátom. Fascinuje ma, s akou opovážlivosťou sa vrhá do štúdie nepochopeného ženského vnútra a s precíznou jemnosťou ho vydáva na povrch. A aká bolestná príčina uvádza slečnu Kubelikovú do stavu duševného rozpoloženia? Muž. Jack Lemmon sa chopil hlavnej úlohy, priestor sa snaží kradnúť hlavne pre seba ( je vynikajúci! ), ale slečna Kubeliková je tak perfektne napísaná postava, že sa mi nechce veriť, že svetlo sveta uzrela práve vďaka Wilderovi. Skvelá romantická komédia, ktorá zaručene zlepší náladu a prinúti diváka dívať sa na veci z pohľadu nesmrteľného optimistu. Zároveň je to snímka o nás, o našom každodennom živote, o našich nehynúcich výstrelkoch, o veľkých hrdinoch, z ktorých láska robí krehké poddajné bytosti, o našej večnej (ženskej) viere, že sa muž pre nás postaví na hlavu a bude ospevovať našu veľkoleposť, o veciach, ktorým chceme veriť, hoci si uvedomujeme, že sú nesplniteľné. Pán Wilder, dojali ste ma na plnej čiare, vaše zručnosti s prácou ženského vnútra sú pohladením najmä pre dušu. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelné "útrapy" starého mládence , který si dělá dobré jméno u nadřízených půjčováním svého bytu pro jejich milostné hrátky. A který nakonec sám propadá tak vytouženému milostnému vzplanutí. Neuvěřitelně roztomilý Jack Lemmon v roli mile nervózního pracovitého ne příliš sebevědomého chlapíka. Pasáže, kdy v noci vysedává v parku na lavičce, zatímco je jeho byt využíván k úplně jiným účelům, jsou opravdu k "usmání". ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Omlouvám se všem, ale tahle "klasika" mě nějak minula. Čekal jsem, po všech tě nadšených ohlasech o skvělé komedii, něco podobného jako legendární Some Like It Hot ale dostal jsem takový zvláštní film. Ani moc drama, ani moc komedie. Jen to plyne a sem tam se člověk probudí z letargie. Těm vysokým hodnocením vpravo nerozumím, pro mě Billy Wilder zůstane géniem pro takové filmy, jako Double Indemnity či Witness for the Prosecution, ale určitě si jej nebudu pamatovat za tenhle skrz na skrz průměrný film. 60 %. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Scéna se žolíky byla do filmu dopsána během natáčení. (Kulmon)
  • Billy Wilder díky tomuto filmu získal v roce 1960 jako první tvůrce tři Oscary za jeden film, a to za režii, spoluautorství scénáře a produkci. (Lynette)

Reklama

Reklama