Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (371)

Jordan 

všechny recenze uživatele

možno sa rúham a možno som mimo, ale tento film (ktorý nie je ani romantický, ani komédia a útrpne ukazuje veľmi zvláštnu pracovnú americkú "morálku", rôzne genderové, rasové a spoločenské stereotypy, no nie v kritickom svetle, ale podáva ich automaticky ako dobový fakt) buď za tých vyše 50 rokov tak príšerne zostarol, až totálne vyšiel z kurzu, alebo to v prvom rade nie je vôbec dobrý film; sledovať poľutovaniahodne otravného a neurotického nuďasa baxtera a pologramotnú psychicky značne narušenú kubelick bolo miestami naozaj na nevydržanie; ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nemám rád filmy podobného ražení soudobé, tudíž jsem ani v koutku duše nedoufal, že by se mi tento film mohl líbit. Jsem překvapen a ohromen současně. Tento film nebyl jako ty soudobé romantické komedie. Byl lepší. Nádherně napsané charaktery. Skvěle zahráno. Místy vtipné. Mírně mi byla na obtíž zdlouhavost v některých pasážích, ale nic přes co by se nedalo přenést. Ve výsledném hodnocení se však budu držet při zemi. To, že jsem očekával průser a teď jsem překvapen ještě není pádný důvod hodnotit tento film stejně jako filmy, které ve mne zanechaly mnohem intenzivnější zážitek. Takže lepší 3*. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Po nejakom čase som sa znova zabýval vo Wilderovom byte. Stále menej ho vnímam ako komédiu. Dá sa pri ňom viackrát zasmiať, ale cez smiech preráža trpkosť, pocit spolupatričnosti s malými a odstrkovanými a odpor k úradníckym predátorom, fungujúcim ako mlynček na nič netušiace obete. Aj po pol storočí je tento film pozerateľný bez kradmých pohľadov na hodinky. A okrem Nobody's Perfect z iného Wilderovho filmu ma zaujali aj záverečné slová v tomto: I Absolutely Adore You. - Shut Up and Deal. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Mistrovské dílo Billyho Wildera a jedna z nejúžasnějších a nejmilejších romantických komedií jakou jsem kdy viděl. Jack Lemmon a Shirley MacLaine tu předvádějí herecký galakoncert, který bohužel zůstal pouze u nominací na Oscara, ale pro mě je to nezapomenutelné. Velmi inteligentní námět převedený na precizní scénář Billyho Wilder, který se samozřejmě ujmul i režie. Dílo, které se navždy zapsalo zlatým písmem do dějin kinematografie....... ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Billy Wilder mnohými považován za jednoho z nejlepších režisérů všech dob nám ve svém nejznámějším filmu představuje plachého úředníčka, který svůj kariérní postup zařizuje tím, že pronajímá důležitým členům firmy svůj byt za účelam nekalých návštěv se svými milenkami. Filmu nemůžu upřít zajímavý nápad a skvělý výkon Jacka Lemmona, avšak celkový stereotypní a dlouhý průběh filmu mi nedovoluje dáv vyšší hodnocení než lepší průměr. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Jméno na dveřích vedle Baxterovy (Jack Lemmon) kanceláře je T.W. Plews. Tom Plews byl rekvizitář. (Kulmon)

Reklama

Reklama