Režie:
Billy WilderKamera:
Joseph LaShelleHudba:
Adolph DeutschHrají:
Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston, Jack Kruschen, David Lewis, Hope Holiday, Joan Shawlee, Naomi Stevens, Johnny Seven, Joyce Jameson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (371)
Keby ste náhodou nevedeli pochopiť, čo je na filme také výnimočné, že dostáva toľko pozitívnych hodnotení, ja vám to poviem. A nemusím ani dlho rozmýšľať. Je to film, ktorý ma dokázal upokojiť po prehre našich hokejistov vo štvrťfinále MS. A to už je samo o sebe čo povedať. Postavy sú milé, príbeh náramne príjemný a dej nie je divákovi v žiadnom smere nanucovaný. Jednoducho pohoda s neho priam sála. Preto nečakajte však výbuchy smiechu, ale pozitívny humor a žiadne umelé výlevy plaču. 100%. ()
"U Budyho se nikdy nezavírá." Že by opravdu ne ? Moc milá romantická komedie s moc milým Jackem Lemmonem a moc milou Shirley MacLayneovou. Osobně považuji za velké plus, že to nebyla až tak sladká romantika, ale i trochu toho smutku při pohledu do dvou osamělých dušiček Budyho a slečny Kubelíkové. Všechno bylo velmi vkusně vyvážené, jen ta délka mohla být klidně o něco kratší. Celkově jsem s nimi ale strávila velmi příjemné nedělní odpoledne. 80% ()
Mistrovské dílo Billyho Wildera a jedna z nejúžasnějších a nejmilejších romantických komedií jakou jsem kdy viděl. Jack Lemmon a Shirley MacLaine tu předvádějí herecký galakoncert, který bohužel zůstal pouze u nominací na Oscara, ale pro mě je to nezapomenutelné. Velmi inteligentní námět převedený na precizní scénář Billyho Wilder, který se samozřejmě ujmul i režie. Dílo, které se navždy zapsalo zlatým písmem do dějin kinematografie....... ()
Zábavný, ale zároveň trochu nostalgický film, který toho má hodně co nabídnout i mnoho let po svém vzniku. Všechno tady funguje takřka dokonale, atmosféra je perfektní, scénář je chytrý, netuctový, inteligentně vtipný a zároveň nenásilně dojemný, dialogy jsou vybroušené a herecké výkony (v čele s roztomilým Lemmonem) bezchybné. Tohle je zkrátka můj šálek kávy, která časem rozhodně nezatuchne. ()
možno sa rúham a možno som mimo, ale tento film (ktorý nie je ani romantický, ani komédia a útrpne ukazuje veľmi zvláštnu pracovnú americkú "morálku", rôzne genderové, rasové a spoločenské stereotypy, no nie v kritickom svetle, ale podáva ich automaticky ako dobový fakt) buď za tých vyše 50 rokov tak príšerne zostarol, až totálne vyšiel z kurzu, alebo to v prvom rade nie je vôbec dobrý film; sledovať poľutovaniahodne otravného a neurotického nuďasa baxtera a pologramotnú psychicky značne narušenú kubelick bolo miestami naozaj na nevydržanie; ()
Galerie (95)
Zajímavosti (35)
- Přestože Billy Wilder režíroval Marylin Monroe ve filmech Slaměný vdovec a Někdo to rád horké, dál ji obsazovat nechtěl. Štvaly ho její hvězdné manýry. Proto na oplátku zařadil do tohoto filmu postavu, která se Monroe náramně podobala. (Kulmon)
- První film, který získal Oscara a výslovně odkazuje na jiné vítěze – Grand Hotel a Ztracený víkend. (Kulmon)
- Shirley MacLaine (Fran Kubelik) natočila své slavné cameo v Dannyho jedenáctce (1960) během přestávky natáčení tohoto filmu. (Kulmon)
Reklama