Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (371)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že Byt vyluxoval Oskarové nominace. Na svůj rok působí dost pamětnicky, jak staré české filmy pro pamětníky, ale pořád má v sobě takového laskavého ducha, který nenuceně baví a hlavně nic a nikoho neuráží, jak je u dnešních komedií zvykem. Jedná se vlastně o absolutně klasické a totálně omšelé téma, ale natočené milou a zábavnou formou. Trošku v tom cítím tu prášky vyhnanou pozitivní atmosféru tehdejšího Hollywoodu, ale s laskavými rysy, které ani urazit nemůžou. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Na prime Max som si konečne odškrtol jeden z oscarovo úspešných filmov, ktorí je mimochodom i vysoko hodnotený v Top 300 csfd. I po toľkých rokoch stále pozerateľný film, napriek čiernobielej farbe, ktorá pravdepodobne mnohých odradí, čo by bola škoda. Podľa plagátu k filmu som nečakal čiernobiely film, je možné, že existuje i farebná verzia. Ja som však posledný komu by to vadilo. Veľmi príjemný film s ľahkým humorom a jemnou love story, ktorá naplno prupukne až v samom závere a to krásnou scénou - hranie kariet. Shirley Mclaine vyzerala veľmi sympaticky. Billy Wilder už x- krát dokázal, že to bol výnimočný režisér. 80%. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Kdejaký pokoj na studentských kolejích by mohl vyprávět zajímavější historky než tu o vychcánkovi, který leze šéfům do zadnice skrze zapůjčování šmajchlkabinetu na dlouhé zimní večery... Ale vážně, snad v každém druhém komentáři je zmiňována civilnost Lemmona. Což je zajímavé, mně naopak na jinak výtečném filmu vadila právě jeho naprostá necivilnost a přehrávání (zvláště pasáž s horečkou byla na pár výchovných). A ještě více to bije do očí tváří v tvář naprosto civilnímu (ehm, ehm) a okouzlujícímu výkonu Shirley MacLaine. Ona vždy tak posedává a on zmateně pobíhá kolem a mává rukama jak kdyby hrál spíše v grotesce. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Vlastně docela obyčejný příběh (o dvou zhrzených a využívaných lidech), který jako dvouhodinový film funguje obstojně hlavně díky smysluplně napsaným, srozumitelně jednajícím a příjemně zahraným (nejen) ústředním postavám a Wilderovu čistému vypravěčství. Ale prostě jsem čekal mnohem více humoru, svižnější tempo a celkově větší grády. Vlastně jsem asi chtěl vidět modernější carygrantovskou screwball komedii, což Byt v žádném případě není. Určitě má totiž blíže k jemné, pozvolna plynoucí kultivované romanci, než ke ztřeštěné grotesce. Oscara za film a režii bych ale každopádně dal raději třeba Psychu (které na nejlepší film ale ani nebylo nominováno, což považuju za skandální!)... 70 % ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Nepřikláním se k názoru, že "The Apartment" je nejlepší Wilderův film, není dokonce ani komedií v jeho stylu, opakovanou dívatelnost však rozhodně splňuje, hlavně díky roztomilé Shirley MacLaine i Jacku Lemmonovi, kteří se dokáží prohrát kartami celou scénou bez jediného hluchého místa a Budova rýma by se měla zapsat do nejlépe ztvárněných filmových chorob všech dob, tedy pokud jí Jack Lemmon netrpěl skutečně :-) ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Zkratka C. C. ve jméně C. C. Baxter (Jack Lemmon) znamená Calvin Clifford. (Kulmon)
  • Roku 1968 napsal Neil Simon podle filmu muzikál jménem „Promises, Promises“, který se hrál na Broadwayi. Své tažení začal 1. prosince 1968 a odehrálo se 1281 představení. Muzikál dal také vzniknout slavné písni „What Do You Get When You Fall in Love?“ skladatelů Burta Bacharacha a Hala Davida. (HellFire)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno