Režie:
Billy WilderKamera:
Milton KrasnerHudba:
Alfred NewmanHrají:
Marilyn Monroe, Tom Ewell, Evelyn Keyes, Sonny Tufts, Robert Strauss, Oskar Homolka, Marguerite Chapman, Victor Moore, Donald MacBride, Carolyn Jones (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Když americké manželky opustí v létě s dětmi rozpálený Manhattan, jejich obětaví pracující manželé se věnují "kladení pastí, lovu a honu", jinak řečeno, zajišťují rodinu a "trpí" ve městě. Své utrpení a samotu si zlehčují občasným zakázaným doutníčkem, nezdravým jídlem, příležitostnou sklenkou whisky a ti nejodvážnější dokonce proměňují chtivé pohledy na ženské křivky mladých krasavic ve skutek. Také Richard Sherman je typickým manhattanským manželem, který pravidelně v červenci vyprovodí ženu Helenu a synka Rickyho na nádraží, aby si užívali venkovských radovánek. Poté se chce ve vší počestnosti soustředěně věnovat své práci v nakladatelství, protože v bytě je konečně klid, nemusí nikoho zdravit a odpovídat na stále stejné otázky. Může se věnovat například korektuře nové knihy "Člověk a podvědomí", která se sice zdá nezáživná, ale její třetí kapitola "Potlačovaná vášeň u muže středního věku, její kořeny a důsledky" je svým způsobem inspirativní. I ten nejvěrnější otec od rodiny však může podlehnout pokušení, když se o patro výš nečekaně nastěhuje blonďaté sexy stvoření, roztomile naivní a nedotčené, zato s křivkami hollywoodské hvězdy. Na scénu opět přichází Marilyn Monroe ve své nezapomenutelné roli naivní a prosté dívenky, jejíž vlající sukně nad pouličním větrákem v jedné ze slavných scén tohoto filmu probouzela fantazii mužského publika mnoha generací. Předlohou k nestárnoucí konverzační komedii Billyho Wildera se stala divadelní hra herce, scenáristy a producenta Georga Axelroda (1922-2003) s původním názvem "Sedmiroční kopřivka". Po boku M. Monroe uvidíme Toma Ewella. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (157)
Až teďka jsem pochopil, že jedna z nejznámějších scén s MM byla vytvořena jen pro plakáty - podzemka NY metra totiž zvedla Marylin šaty, ale filmový divák zase tak moc neviděl, herečka je v tu chvíli téměř v polodetailu, zatímco na známé fotce pózuje celá. Poprvé se seznamuji s Tomem Ewellem, který mi svou postavou hodně připomíná o něco starší film-noir snímky (Sunset Blvd., Maltézský sokol). Opravdu film-noir, protože i tady je hlavní hrdina, slaměný vdovec, osamělý. Vyzdvihněme také výborný dabing ČST (Postránecký, Zahajský, Medvecká, i Konvalinková, která mi ale moc neseděla, odvádějí na dnešní poměry dokonalou práci). A nenechte se mýlit, i debilní Nova si film nadabovala (Brožová), a vsadím se, že tenhle zmetek je i na bontonovských DVDčkách. ()
Doba sa za 500 rokov možno nezmenila, ale za posledných minimálne 50 dosť razantne. Susedia sa navzájom nepoznajú, nadväzovanie komunikácie a následne vzťahov je stále ťažšie a ťažšie a tak aj Slamenný vdovec pôsobí už ako značne archaická komédia a nostalgia za "starými dobrými časmi". Wilder otázku morálky ohľadom nevery nikdy príliš neriešil a bral ju ako námet pre komické a romantické situácie (Byt, Láska praje nebožtíkom) a podobne sa ani tu nezaoberá nejakou hlbokou psychológiou. Pobavia Richardove fantazijné sekvencie, niektoré hlášky a celková pohodová atmosféra, 105 minút mi ale prišlo na tak jednoduchú záležitosť s minimom deja trochu veľa. 70% ()
Herecká "monologová" excelence Toma Ewella, který si roli uvědomělého, ale kouzlem Marilyn ošáleného, manžela dává s gustem, je bezmezná. Vyváděl bych v jeho situaci přinejmenším úplně stejně. No a Marylin je opět naivní a jako vždy božská. Už asi nikdo nedokáže zahrát tyhle naivní chraktery, tak velkolepě a nezapomenutelně, jako právě MM. Aź se mi nechce věřit, že taková nebyla ve skutečnosti :) ()
Slaměný vdovec by byla asi úplně průměrná konverzační komedie nebýt jednoho aspektu - Marilyn Monroe! Dlouho jsem si myslel, že na mě blondýnky nezabírají, ale ona je tak něžně hloupoučká, tak roztomilá a k zulíbání, že náhle chápu fenomén kolem ní. Scéna s metrem je sice nesmrtelná, ale mně se ještě o kapku víc líbí scéna s klavírem. ()
Má jediná zkušenost s "božskou" MM zatím proběhla pouze s kultovní klasikou Někdo to rád horke, a protože název tohoto filmu jsem neslyšel prvně, byl jsem na něj docela zvědavý. Hm... kromě několika vychytávek na samém začátku (indiáni a přesun do současnosti filmu a potom způsob, kterým hlavní hrdina vzpomíná na aférky, kterým se mu podařilo uniknout to byla dost nuda. ()
Galerie (51)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
![Slaměný vdovec - Z filmu - Marilyn Monroe, Tom Ewell, Robert Strauss, Sonny Tufts](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/043/950/43950338_a81a99.jpg)
Reklama