Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

Fr 

všechny recenze uživatele

,,STALAG JE NĚMECKY VÁLEČNÝ ZAJATECKÝ TÁBOR. V NAŠEM TÁBOŘE NÁS BYLO ASI 630. VŠICHNI OD AMERICKÉHO LETECTVA …“ /// Předně podotýkám, že by se dalo diskutovat, jak moc je to válečnej film. Na druhou stranu, proč by v zajateckým táboře nemohlo bejt víc vtipně než hnusně. Takže uniformy tady jsou, i ty německý, každej pokus o útěk je spravedlivě potrestanej … a že má náckovskej dozorce furt dobrou náladu a s chlapci šprýmuje – inu, jinej kraj, jinej mrav. (Jen to neříkejte těm v Tichomoří.) Barák pro 75 chlapů a hlavní zápletkou je práskač. Taková je to dramatická veselohra s pěkným (dramatickým, vojenským…) závěrem. Soráč, čekal jsem trochu něco jinýho. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chystám se natočit reklamu na zajateckej tábor. 2.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Byl jsem mile překvapen. Od válečných filmů ohledně druhé světové války jsem už neočekával nic nového. To jsem ovšem neznal tento humoristicko-válečně-detektivní skvost. Jistě to je pro někoho urážka a odlehčení poměrů, které byly realitou v této kruté době, ale pohledem filmového diváka je to alespoň pro mě paráda. ()

Reklama

Lacike 

všechny recenze uživatele

Keby som mal tento film k niečomu prirovnať, tak mi ten mix komédie, irónie a drámy vo vojnovom prostredí najviac pripomína môj obľúbený seriál MASH. Film vďaka ktorému som objavil fenomenálneho herca Williama Holdena, ktorý perfektne vybalancoval postavu parchanta so svojimi vlastnými zásadami. K tomu mu prihráva množstvo chirurgicky presne zahraných komických postáv, ktoré nikdy neskĺznu k trápnosti. Je to podľa mňa najlepší film Billy Wildera, ktorý aj keď natočil mnoho skvelých a žánrovo čistejších filmov, tak práve tento mix žánrov mi od neho sadol najviac. Klenot, ktorý nezostarol ani o sekundu. Nemajte strach z dátumu vzniku a rozhodne si ho nenechajte ujsť. Určite nebudete ľutovať. Odporúča ho desať z desiatich väzňov z nemeckých zajateckých táborov. ;-) Edit asi po desiatom zhliadnutí. Je to presne ten typ feel good filmu, ktorý si rád púšťam opakovane a zakaždým ma neskutočne baví. Hlavne záver je úchvatný a vychutnávam si gesto každej postavy pri finálnom odhalení. Proste pecka, ktorá funguje aj ako skvelý Vianočny film. A CZ dabing si tiež zaslúži obrovskú pochvalu. ČT sa vyznamenala.10/10. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Letní filmová škola 2011 mi otevřela obzor; tentokrát tím, že pro mě objevila zázrak jménem Billy Wilder. Tento režisér, kterého v Čechách známe jen díky asi třem filmům (Někdo to rád horké, Sunset Blvd., Byt), má ve skutečnosti na kontě hned několik mistrovských děl. A Stalag 17 je jedním z nich. Opět staví na geniálním scénáři plném vtipných, dojemných i napínavých okamžiků. Jste v zajateckém táboře a zjistíte, že jeden z vašich spolubydlících je práskač. Jak se zachovat? Když ho odhalíte, bude přesunut na jiný tábor a nikomu tím nepomůžete, když ne, bude vám dál škodit. Na krku máte navíc velitele odsouzeného k smrti, kterému chcete pomoct utéct a ještě ke všemu vám nikdo ze spoluvězňů nevěří, že práskač nejste zrovna vy. Na první pohled neřešitelná situace má ve filmu dokonale vymyšlené řešení, které by mělo být v dějinách kinematografie mnohem známější, než je. Z námětu vytřískali tvůrci maximum a Stalag 17 tak pro mě představuje jeden z nejbáječnějších válečných filmů... ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Groteska popisující život amerických vojáků už dlouho držených v německém zajateckém táboře. Zpracovat takový motiv jako grotesku, která diváka dokáže i rozesmát, chce odvahu, zkušenost a sebejistotu. Tohle všechno Billy Wilder měl a dokázal ze sebe vydat maximum. S odstupem let od války, ale stále s patrnou touhou zúčtovat s nácky, mísí absurdní komedii s psychologickým dramatem i tragédií a dělá to mistrovsky. Příběh je vyprávěný s nadsázkou – i když zajatecké tábory pro Američany měly v reálu úplně jiný režim než koncentráky, přece jen by se k nim Němci nechovali až tak familiárně. Tahle hra je ale přípustná, protože psychika dlouhodobě vězněných vojáků nutně musela hledat aspoň vnitřní cesty úniku a pohlížet na celou situaci jako na grotesku je docela dobrá terapie. To ale nebrání tomu, aby se mezi scénami pojatými jako skeče neobjevovaly i takové, které zamrazí. _____ Zdánlivě neatraktivní námět o sedmdesáti mužích zavřených v jednom baráku uprostřed rozbahněného lágru se pomalu rozjíždí přes seznamování se s charaktery, aby získal náboj ve chvíli, kdy začne pátrání po udavači z jejich vlastních řad. Snímek je stále údernější a překvapivý obrat v závěru mu ještě dodá na síle. Závěrečná hláška Zvířete (skvělý Robert Strauss – toho Oscara, na kterého byl nominovaný, měl dostat) má údernost dobře vedeného pravého háku. ____ Mám pocit, jakoby každý zúčastněný bral film jako osobní záležitost, a proto odevzdal svůj nejlepší výkon. Vtipné dialogy, pohybová komika, jednoduchý a přesto působivý příběh. Hudební stránka, která si pohrává s motivem lidové písničky a dokáže ji vypointovat od majestátní podkresové hudby, přes řachandu, na kterou se tančí při oslavách Vánoc, až k závěrečnému vítěznému hvízdání. A samozřejmě, famózní William Holden v roli kšeftaře-solitéra, jehož charakter je dlouho nečitelný, a který svým záměrným odstupem a uzavřeností způsobí, že si spolu s jeho spoluvězni i diváci až teprve po závěrečných titulcích začínají uvědomovat, jaký typ chlapa to byl. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Studio Paramount požadovalo, že aby film měl komerční úspěch v Západním Německu, bylo by lepší, aby stráže byli spíše Poláci než Němci. To Wilder odmítal, protože jeho matka a nevlastní otec zahynuli v koncentračním táboře. (Kulmon)
  • Stalag je zkratka Stamm Lager. (Kulmon)

Reklama

Reklama