Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Wilderova detektivno komedialna variacia na Renoiarove Velke iluzie, prave svojim nadhladom prekonava francuzsku inspiraciu. Wilder sa nam nesnazi prehnanym premoralizovanim predkladat utrpenie zajatcov v nemeckych taboroch, ale skor "primitivizuje" vztahy (skvele sa to prejavuje pri scene s begmintonom:)) a na absurdny zivot v tabore nahliada ako na grotesku. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Je mnoho válečných filmů, ale málo těch opravdu skvělých. Nehodlám je zde ani namátkově vyjmenovávat, takže jen shrnu obecné: skvělý válečný film pro mě musí mít něco víc, než ty průměrné. Taky je pro mě důležité, jaké propracovanosti v něm organizace Třetí říše dosáhne, čím nerozbitnější, tím lépe. Velký útěk má silný příběh, Děla z Navarone dechberoucí akci, Kam orli nelétají dokonale vymyšlený scénář a silné prostředí orlího hnízda... Stalag 17 začíná dost průměrně, a chvíli mu trvá, než o sobě přesvědčí. Jakmile se ale hláškám partičky na baráku č. 4 poprvé usmějete, garantuji vám dobrou náladu až do konce. Asi tak od půlky jsem se usmíval čím dál víc. Ačkoliv stále častěji dávám přednost absenci české podpory, tady to prostě bez českých titulků nejde, protože angličtina nedokáže vyjádřit to krásné tuzemské slovíčkaření, tu hru s jazykem, tu brilanci pojmů, které jazyk shakespearův nikdy nepozná. Protože ale Billy Wilder netočil jen tak nějakou komedii, ale komedii z válečného prostředí, ve kterém hned na začátku úřadují německé kulomety, přidal tomu skvělý "detektivní" motiv - a ten je hnacím motorem druhé poloviny a samotného závěru. Mistrná práce, sladění dialogů, vtipu, akce, dramatu i momentů k zamyšlení. Silné doporučení. ()

Reklama

TheRoller 

všechny recenze uživatele

"There are two people in this barracks who know I didn't do it. Me and the guy that did do it."Wilder, Holden, kvalitný zvyšok obsadenie a použitie voice over-u. To sú dôvody, prečo bol Sunset Blvd. taký skvelý a prečo nie je Stalag 17 o nič horší. Scenár a.k.a. typická wilderovka - napchá svoju originalitu do hocakej témy. Ešte aj názov je neuveriteľne cool, hlavne v písanej podobe (Stalag 15 nevyzerá ani zďaleka tak dobre). Pôsobivá hudba - najmä skladba mne známa zo Smrtonostnej pasci. Skladba sa mi väčšinou spojí s filmom, kde som ju počul prvýkrát, aj keď pôvodne pochádza zo staršieho filmu (Singin' In the Rain & Mechanický pomaranč). Stalag 17 však Pascu (aj keď ju mám veľmi rád) prebíja na celej čiare a vždy, keď sa na ňu budem pozerať, spomeniem si práve na Wilderovo dielo. Aj to je jedným z dôkazov, ako veľmi tento film na mňa zapôsobil. Veľké uznanie si zaslúži Robert Strauss, plným právom nominovaný na Oscara. William Holden nie je len samostatná kapitola, je samostatná časť. Nikdy sa mi nestalo, že pri pozeraní na herca presne viem, čo si myslí, presne to zodpovedá kontextu, a on pritom nepovie ani slovo. Je to tá časť talentu, ktorá sa nedá získať, naučiť, natrénovať,... Buď to vo vás je, alebo nie je. Pravdepodobne nie je, pretože Holden toho dostal za nás všetkých. Jeden z najzaslúženejších Oscarov v histórii. K filmu nie je čo dodať, snáď len, ako by povedal sám William: "Thank You." 95% ()

YURAyura 

všechny recenze uživatele

7/10 Videl jsem to bez titulku, takze mi nektere veci mozna unikly, ale podrtzeno secteno to nebyla az takova bezchybna zalezitost, jak by clovek podle hodnoceni zde mohl mit mylny dojem. Oproti Great Escape je to preci jenom slabsi odvar i kdyz charaktery jsou zajimave a humoru je tam mozna az presprilis... Film zacina tam, kde ostatni obycejne konci - utekem z nemeckeho lagru. Prestoze neni utek uspesnym, veseli a volna zabava na adresu tupych nemeckych strycu pokracuje... Holden je super, ale jinak je to banda americkych komiku s frckami serzanta. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,STALAG JE NĚMECKY VÁLEČNÝ ZAJATECKÝ TÁBOR. V NAŠEM TÁBOŘE NÁS BYLO ASI 630. VŠICHNI OD AMERICKÉHO LETECTVA …“ /// Předně podotýkám, že by se dalo diskutovat, jak moc je to válečnej film. Na druhou stranu, proč by v zajateckým táboře nemohlo bejt víc vtipně než hnusně. Takže uniformy tady jsou, i ty německý, každej pokus o útěk je spravedlivě potrestanej … a že má náckovskej dozorce furt dobrou náladu a s chlapci šprýmuje – inu, jinej kraj, jinej mrav. (Jen to neříkejte těm v Tichomoří.) Barák pro 75 chlapů a hlavní zápletkou je práskač. Taková je to dramatická veselohra s pěkným (dramatickým, vojenským…) závěrem. Soráč, čekal jsem trochu něco jinýho. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chystám se natočit reklamu na zajateckej tábor. 2.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Film se natáčel postupně, tedy jednotlivé záběry tak jak je ve filmu vidíme. Spousta herců byla překvapena rozuzlením. (Kulmon)
  • Pro film bylo důležité bahnité prostředí, a tak natáčení probíhalo především v březnu roku 1952, v období tání sněhu. (lubomir91)
  • Když William Holden obdržel Oscara za nejlepší herecký výkon, měl nejkratší děkovnou řeč v historii. Řekl pouze: "Děkuji Vám". (Kulmon)

Reklama

Reklama