Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (234)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Svedok obžaloby stojí na štyroch pilieroch: Christie, Wilder, Laughton a Dietrich. Sú to mocné piliere a nečudo, že som pred časom nadelil tomuto filmu štyri hviezdičky. Ale kúzlo filmov, u ktorých je časť úspechu založená na prekvapujúcom konci časom vyprcháva. Naďalej obdivujem britký britský humor v podaní Charlesa Laughtona, zvyšok filmu však už napadala nuda, v prípade Tyrona Powera až trápnosť. Nepovažujem preto odňatie jednej hviezdičky za niečo, čo by mohlo uškodiť renomé môjmu obľúbenému režisérovi Billy Wilderovi. ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Já jsem si říkala, že tak přímočaré soudní drama mi na Agathu Christie zrovna nesedí, že ta zápletka nakonec určitě tak jednoduchá nebude a samozřejmě jsem se nespletla. Ale to rozhodně není jediné plus tohoto snímku, zmínit musím kromě výborně vypointovaných dialogů především všudypřítomný anglický humor, který je dokonale vyvážený tak, aby zároveň nerušil dramatickou stránku a v neposlední řadě také charaktery, kromě silné ženské osobnosti, ztvárněné Marlene Dietrich, nejvíc pobaví hlavní postava právníka Wilfrida a jeho vyhýbání se léčení a péči starostlivé ošetřovatelky. A pomyslný klobouk dolů před Billy Wilderem, film natočený roku 1957 a přesto si bez problémů dokázal udržet mou plnou pozornost po celé dvě hodiny, myslím, že by se od něj mohli mnozí současní režiséři hodně učit. ()

Reklama

PauloZ 

všechny recenze uživatele

Výborné! 57. rok byl rokem exceletních soudních dramatů, kterým mohou ty novodobé tiše závidět. Je až s překvapením, jak filutácké a chytré scénáře tehdejší doba dokázala vyprodukovat. Spolu s 12 rozhněvanými muži nejlepší soudní drama, co jsem viděl. Doba 50tých let, soudní síň, černobílý screen, skvělé herecké orgie a chytrost tyhle dva filmy spojuje, ale přesto je každý úplně jiným a zároveň bezchybným filmařským skvostem. Samotný závěr s upozorněním ohledně prozrazování děje je lahodnou tečkou. PS: Pokud žádáte jízdu podobnou 12 rozhněvaným mužům, tak neváhejte. Dostanete ji na 100%. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Tradične brilantný Billy Wilder, ktorý tu stavia predovšetkým na majstrovsky napísanom scenári a výraznej a veľmi sympatickej postavičke starnúceho advokáta sira Wilfrida, ktorý sa spolu s jeho opatrovateľkou postarali okrem pátrania po pravde aj o milý a nenútený humor. Samotný záver a rozuzlenie celej krimi pointy patrí k tým najinteligentnejším a najlepšie vymysleným čo som kedy videl - jedna veľká paráda a pre každého diváka filmová lahôdka. 85/100 ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nikdy neomdlívám, pokud nevím, kam dopadnu." Přiznávám, že jsem si po dlouhé době prožil filmový orgasmus a nemám nejmenší tušení, odkud mám začít svou chválu. Od mimořádně povedeného propojení slovních přestřelek před soudem se zamotaným odhalováním pravdy a s vyváženým dávkováním humoru? Od neskutečných hereckých výkonů Tyrone Powera v roli bystrého, leč dětinsky neposlušného advokáta, či Marlene Dietrich, která je stejně přesvědčivá ve chvílích milujících i chladně kalkulujících? Nebo bych měl začít od vymazleného závěru, u kterého může většina produkce jedenadvacátého století jen závistivě slintat? Ono je to asi jedno, takže pouze uctivě smekám klobouček. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (11)

  • V snahe utajiť pointu filmu hlas po záverečných titulkoch prosí divákov, aby záver a rozuzlenie zápletky nešírili ďalej. Dokonca sám Billy Wilder, posadnutý predstavou jej predčasného odhalenia, držal záverečné stránky scenára do poslednej chvíle natáčania. (marlon)
  • Dopisy, které byly použity jako důkaz, by ve skutečnosti neuspěly, protože každý důkaz musí být dodán před soudním líčením a musí být i doložen jeho původ či zdroj. (Listeroman)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama