Režie:
John WooKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čínský režisér John Woo (nar. 1946) se prosadil v osmdesátých letech sérií akčních filmů (Lepší zítřek, Killer, Hard-Boiled aj.), jež mu vynesly hollywoodské angažmá. Svou zálibu v pečlivě choreograficky připravené akci a ve zpomalených scénách brutálního násilí zdařile přenesl s výrazně vyššími rozpočty do západního prostředí. Ve svém třetím americkém snímku Tváří v tvář (1997) proti sobě postavil člena protiteroristické jednotky FBI Seana Archera (John Travolta) a psychopatického zločince Castora Troye (Nicolas Cage). Jejich vzájemný souboj, jenž je živený letitou nenávistí, ozvláštňuje speciální lékařský zákrok, při němž si oba protagonisté v podstatě vymění své totožnosti. Režisér se spoléhal především na vlastní vyzkoušené postupy (např. působivá akční scéna s holuby v kostele) a také na herectví obou hlavních představitelů, kteří přesvědčivě zvládají obě polohy svých rolí. Nicolas Cage tímto titulem uzavřel volnou trilogii, v níž ztělesnil neohroženého akčního hrdinu (předtím Skála a Con Air). Není bez zajímavosti, že motiv transplantace nové tváře zločinci byl využit už před lety v českém fantastickém filmu Ztracená tvář (1965), natočeném režisérem Pavlem Hoblem podle námětu Josefa Nesvadby. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (845)
80% - Krásně udělaný akční film, kde nehraje prim jen zběsilé pobíhání a vymlacování se navzájem, ale i zajímavá zápletka a velmi přesvědčivé herecké výkony. Moje výtka směřuje paradoxně právě k akčním sekvencím. Jakkoliv byly stylové, často mi přišly velmi naivní (myslím například způsob, jakým se nechávali ti či oni lehce odrovnávat) a to mi trochu kazilo celkový dojem. Kdyby se jednalo jen o bezduchou střílečku, neřeknu na to ani slovo, ale vzhledem k širokému spektru, které tenhle film obsáhl, mi to vadilo... ()
Druhá polovica deväťdesiatych rokov sa síce už prakticky zbavila klasických akčných hrdinov, ale zase ponúkala jeden vydarený akčný veľkofilm za druhým, na čom mal čiastočný podiel aj John Woo a Tvárou v tvár patrí medzi tie najvýraznejšie. Len tentoraz musím povedať, že zápletka výrazne prekonáva akciu. Zo všetkých amerických filmov Johna Woo má tento najlepšie fungujúce chémiu medzi kladným a záporným hrdinom, Nicolas Cage a aj John Travolta tu predstavujú jedny zo svojich najlepších úloh, pričom ten sci-fi motív s výmenou tvárí sa využil perfektne a obaja majú vďaka nemu ešte väčšiu možnosť vyniknúť. Dejovo ma Tvárou v tvár mimoriadne baví, film má aj napriek nadpriemernej dĺžke skvelé tempo, žiadnu hluchú scénu, ale vlastne ani žiadnu výraznejšiu gradáciu, film ma jednoducho rovnako baví po celý čas. Úvod skvelo predstaví postavy, celá fáza vo väzení je výborná, ako to aj väčšinou býva a následne sa mi mimoriadne páči to hranie záporáka na kladného hrdinu, ktorý si užíva, ako je obľúbený a všetko zachraňuje. Tu nemám čo vytknúť, film ma veľmi baví od prvej do poslednej minúty. A pomáhajú mu v tom aj postavy, okrem spomínaného hlavného dua ma bavili aj rodinní príslušníci a priatelia každého z nich, v tomto filme je tá chémia medzi postavami veľmi silná a motívy rodiny a priateľstva majú veľký priestor. Trochu sklamaním je ale predsa len tá akcia. Je jej tu dosť, očakávane je vynikajúco natočená, John Woo to ani inak nevie, pomerne veľkolepá, plná efektných spomaľovačiek, odohráva sa v atraktívnych lokáciách a aj celkom rozmanitá, ale väčšinou ju tvoria presne také tie akcie, ktoré ma pri Johnovi Woo nikdy moc nebavili, len také to ostreľovanie sa pár ľudí množstvom nábojov, ale s minimom obetí. Toto už pôsobí tak zbytočne preakčnelo a to až tak nemusím. Samozrejme všetka akcia si drží nadpriemernú úroveň a väčšina žánroviek sa jej ani nepriblíži, ale od Johna Woo po tejto stránke uprednostňujem úplne iné filmy a to aj v rámci americkej produkcie. Tu ma vlastne skutočne baví len útek z väzenia. Inak tu režijne očakávane nemám žiadnych výhrad, film vyzerá skvelo a funguje po všetkých stránkach. Takže po akčnej stránke je Tvárou v tvár pre mňa trochu sklamaním, ale inak je to veľmi dobrý akčný film hodný opakovaných pozretí a jedna z klasík deväťdesiatych rokov. 77% ()
Svým rozhodnutím slevit nkaonec z původních pěti hvězdiček na čtyři v žádném případě nechci zpochybnit kvality tohoto výborného filmu. Face/off disponuje zajímavým, žel silně nadsazeným námětem, ten je naštěstí dále bezchybně rozveden a děj skřípe jen zřídka (a to hlavně proto, že v hlavě stále hučí pochybnosti o reálnosti výměny tváří - kdyby hrdinům vyměnili rovnou mozek, šlo by to překousnout mnohem snadněji). Drobný skřípot je ovšem malá daň za prožitek, jehož hloubka je u akčňáku až nevídaná. Hned tak se taky nevidí skvělá akce hong-kongského ražení (divoké přestřelky se spoustou jisker a zpomalovaček), která se dost liší od běžného amerického pojetí a koneckonců bijáky jako Matrix na hong-kongských akčňácích troufale parazitují. Face/off patří jednoznačně k nejlepším hollywoodským akčňákům, byť bych jedním dechem dodal, že třeba taková Skála mi přinesla zážitek ještě o něco intenzivnější. ()
Neskutečná srágora s podivnou akcí, kdy v jednu chvíli uvidíme Max Payne skákání do stran a skluzy s výstřely a na druhou stranu podivné zkratky a nedotaženost (pif pif pif a pak záběr na mrtvoly na zemi). Z čeho jsem ale málem zvracel byla kladná postava - ať už ho hrál Travolta nebo Cage (oba zahráli v poho) tak to byl ten nejnesympatičtější a nejubožejší debílek, co jsem ho kdy v americkým akčňáku viděl - velitel protiteroristické jednotky, co si neumí udělat pořádek v hlavě ani v rodině - s pedofilními sklony. Možná za to mohl novácký dabing, možná ořez - ale na víc jak 2* to nemá. ()
║Rozpočet $80miliónov║Tržby USA $112,276,146║Tržby Celosvetovo $245,676,146║ v tejto prestrelenej akcii sa nikdy nenájdem, škoda, John Woo je u mňa ako na hojdačke niečo mi sadne(Krvavé pobrežie, Živý terč, Hard Boiled, Killer) a niečo zas nie(Výplata, M:I:II) /55%/ ()
Galerie (49)
Zajímavosti (34)
- Scéna s plastickou chirurgií Dr. Malcolma Walshe (Colm Feore) se natáčela v Henman House, 33583 Mulholland Hwy v Malibu. Scéna s lodí v závěru filmu pak byla natočena v San Diegu. (Dragoni)
- Když ze začátku filmu pronásleduje policie letadlo s Castorem (Nicolas Cage) na palubě, Castor zastřelí pilota a pomocí kniplu navede letadlo do kolize s hangárem. Jenže knipl ovládá klapky na křídlech, které se používají k manévrování ve vzduchu a na zemi by jimi měnit směr nešlo. Od toho jsou vertikální směrovky na ocase, ovládané pedály. (Thommy91)
Reklama