Režie:
John WooKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čínský režisér John Woo (nar. 1946) se prosadil v osmdesátých letech sérií akčních filmů (Lepší zítřek, Killer, Hard-Boiled aj.), jež mu vynesly hollywoodské angažmá. Svou zálibu v pečlivě choreograficky připravené akci a ve zpomalených scénách brutálního násilí zdařile přenesl s výrazně vyššími rozpočty do západního prostředí. Ve svém třetím americkém snímku Tváří v tvář (1997) proti sobě postavil člena protiteroristické jednotky FBI Seana Archera (John Travolta) a psychopatického zločince Castora Troye (Nicolas Cage). Jejich vzájemný souboj, jenž je živený letitou nenávistí, ozvláštňuje speciální lékařský zákrok, při němž si oba protagonisté v podstatě vymění své totožnosti. Režisér se spoléhal především na vlastní vyzkoušené postupy (např. působivá akční scéna s holuby v kostele) a také na herectví obou hlavních představitelů, kteří přesvědčivě zvládají obě polohy svých rolí. Nicolas Cage tímto titulem uzavřel volnou trilogii, v níž ztělesnil neohroženého akčního hrdinu (předtím Skála a Con Air). Není bez zajímavosti, že motiv transplantace nové tváře zločinci byl využit už před lety v českém fantastickém filmu Ztracená tvář (1965), natočeném režisérem Pavlem Hoblem podle námětu Josefa Nesvadby. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (845)
„Lži, nedůvěra, poruchy komunikace...stává se z toho opravdové manželství.“ Hned zpočátku mi nadzvedla obočí dosti podivná scéna s procházející kulkou, ale na hodně dlouho to bylo vše, co mi „nevonělo“. Jediná sci-fi vložka kupodivu nevypadá nijak hloupě či směšně ani dnes, a to jde o film z roku 1997. Ale o tomhle snímek vlastně ani není. Ve středobodu všeho jsou 2 nádherné a zjevně vychutnané herecké exhibice dvojky Cage-Travolta (druhý jmenovaný byl určitě po premiéře nominovaný na Otce roku). Ve výsledku ani nedokážu říct, kdo mě po proměně bavil víc, oběma jsem to těžce „žral“, jak byly postavy krásně napsané a ztvárněné. Ale nestaví se jen na nich, protože Tváří v tvář je i poměrně dobře fungující akčňák. Mnoho scén se opravdu podařilo (potěší i detaily typu „kyselina sírová“ apod.). I s těmi méně uvěřitelnými jsem neměl větší problém (snad až na „ledovou vodu“), a to až do dementních hrátek s čluny. Pak se dostavila pachuť a já si vzpomněl, kdože to natočil MI 2. Ale tenhle film je naštěstí přece jen někde jinde a já dávám solidní 4*. ()
Od dvojice Travolta - Cage jsem nějak nečekal nic kvalitního. Překvapení se dostavilo. Originální a povedený námět ale nepůsobí příliš důvěryhodně a sám se divím, proč autoři téměř všech filmů/seriálů si nedají pozor na logické podivnosti. Například jak upravili odlišné nosy nebo úplně jiné vzdálenosti očních jamek? Vím vím, že se to nedá brát úplně vážně, ale prostě něco takového mě vždycky trochu zamrzí. No nic - jinak vskutku zábavný akčňák, od kterého jsem se nemohl odlepit. ()
Neskutečná srágora s podivnou akcí, kdy v jednu chvíli uvidíme Max Payne skákání do stran a skluzy s výstřely a na druhou stranu podivné zkratky a nedotaženost (pif pif pif a pak záběr na mrtvoly na zemi). Z čeho jsem ale málem zvracel byla kladná postava - ať už ho hrál Travolta nebo Cage (oba zahráli v poho) tak to byl ten nejnesympatičtější a nejubožejší debílek, co jsem ho kdy v americkým akčňáku viděl - velitel protiteroristické jednotky, co si neumí udělat pořádek v hlavě ani v rodině - s pedofilními sklony. Možná za to mohl novácký dabing, možná ořez - ale na víc jak 2* to nemá. ()
Druhá polovica deväťdesiatych rokov sa síce už prakticky zbavila klasických akčných hrdinov, ale zase ponúkala jeden vydarený akčný veľkofilm za druhým, na čom mal čiastočný podiel aj John Woo a Tvárou v tvár patrí medzi tie najvýraznejšie. Len tentoraz musím povedať, že zápletka výrazne prekonáva akciu. Zo všetkých amerických filmov Johna Woo má tento najlepšie fungujúce chémiu medzi kladným a záporným hrdinom, Nicolas Cage a aj John Travolta tu predstavujú jedny zo svojich najlepších úloh, pričom ten sci-fi motív s výmenou tvárí sa využil perfektne a obaja majú vďaka nemu ešte väčšiu možnosť vyniknúť. Dejovo ma Tvárou v tvár mimoriadne baví, film má aj napriek nadpriemernej dĺžke skvelé tempo, žiadnu hluchú scénu, ale vlastne ani žiadnu výraznejšiu gradáciu, film ma jednoducho rovnako baví po celý čas. Úvod skvelo predstaví postavy, celá fáza vo väzení je výborná, ako to aj väčšinou býva a následne sa mi mimoriadne páči to hranie záporáka na kladného hrdinu, ktorý si užíva, ako je obľúbený a všetko zachraňuje. Tu nemám čo vytknúť, film ma veľmi baví od prvej do poslednej minúty. A pomáhajú mu v tom aj postavy, okrem spomínaného hlavného dua ma bavili aj rodinní príslušníci a priatelia každého z nich, v tomto filme je tá chémia medzi postavami veľmi silná a motívy rodiny a priateľstva majú veľký priestor. Trochu sklamaním je ale predsa len tá akcia. Je jej tu dosť, očakávane je vynikajúco natočená, John Woo to ani inak nevie, pomerne veľkolepá, plná efektných spomaľovačiek, odohráva sa v atraktívnych lokáciách a aj celkom rozmanitá, ale väčšinou ju tvoria presne také tie akcie, ktoré ma pri Johnovi Woo nikdy moc nebavili, len také to ostreľovanie sa pár ľudí množstvom nábojov, ale s minimom obetí. Toto už pôsobí tak zbytočne preakčnelo a to až tak nemusím. Samozrejme všetka akcia si drží nadpriemernú úroveň a väčšina žánroviek sa jej ani nepriblíži, ale od Johna Woo po tejto stránke uprednostňujem úplne iné filmy a to aj v rámci americkej produkcie. Tu ma vlastne skutočne baví len útek z väzenia. Inak tu režijne očakávane nemám žiadnych výhrad, film vyzerá skvelo a funguje po všetkých stránkach. Takže po akčnej stránke je Tvárou v tvár pre mňa trochu sklamaním, ale inak je to veľmi dobrý akčný film hodný opakovaných pozretí a jedna z klasík deväťdesiatych rokov. 77% ()
Jenda Woo svoje řemeslo umí, o tom žádný polemiky, soudruzi. Výtečné choreografie obyčejných stříleček (vyvražďovačka v Buzzově domě s podkresem romantické hudby je zkrátka perverzně krásná), efektní kamera, kompozice s Jendovými milenými holuby... kdo by odolal? To se pak ztratí i pouťová zápletka, která je ale rozehraná s takřka komediální lehkostí (výtečný úchylák Travolta a jeho výchovný styl) a na druhé straně s naléhavou zoufalostí (psí oči mukla Nicholase Cage). Celé to funguje brilantně až do posledních vteřin, které však doslova rozmázne pekelný happy-end s jednou z nejhorších Wooových zpomalovaček, co jsem kdy viděl (a to jsem přežil i Živý terč, prosím!). Pokud si odmyslím závěrečnou trapnost, je Tváří tvář hodnotný člen silného akčního trojlístku druhé poloviny devadesátých, bez problémů se vyrovná Con Air, ale na druhou stranu kvalit Skály zdaleka nedosahuje. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (34)
- Jména dvou hlavních záporných postav jsou inspirovaná řeckými bájemi. Castor a Pollux jsou potomci Dia, kteří bojovali v Trojské (anglicky Troy) válce. Odtud jména Pollux Troy (Alessandro Nivola) a Castor Troy (Nicolas Cage). (duklak2)
- Studio chtělo, aby z názvu filmu Face/Off zmizelo lomítko, což John Woo údajně odmítl proto, aby si diváci nemysleli, že je film o hokeji (face off je v angličtině výraz pro vhazování puku). (-bad-mad-wolf-)
Reklama