Recenze (3)
Vertov (spolurežisérkou byla Jelizaveta Svilova) se ani v propagandistickém snímku Ukolébavka nezpronevěřil pověsti experimentátora, a to nejen v rovině střihové (film využívá převážně materiálů dobových sovětských kinokronik), ale i zvukové - hudba k filmu pracuje v kontrastu konkrétní zvuky - houslové pizzicato či klarinetové solo (ústřední melodií filmu je opravdová ukolébavka bratří Pokrassů na slova Lebeděva-Kumače doprovázející záběry na maminku uspávající dítě, kromě toho slyšíme i najazzlý big band a samozřejmě pochodové písně). Podstatou filmu je kontrast světlého života dětí v stalinistickém SSSR v protikladu k drsným válečným událostem ve Španělsku (kde děti o radostné dětství přišly). Odhlédneme-li ovšem od záběrů z masových akcí a adorace Stalina, myšlenka, aby se děti měly lépe a aby si společnost vážila matek - zůstává nadčasová a každá společnost by se jim měla pokusit ulehčit jejich starost o maličké a ne je hnát do práce pryč od nich.Ke stažení http://film.arjlover.net/info/kolybelnaja.avi.html ()
Vertovova adorace dětí a matek (v kojenecké době společně, pak zvlášť) v nenaplněném či nedotaženém projektu "ukolébavek". (Ruští otcové tehdy děti nekolébali a matkami se rozuměly pouze ty, které těžce pracují nebo svůj čas tráví smysluplně jinak). Ovšemže tato adorace musí vrcholit nejvyšší adorací. ()
Ilustrace života dětí v SSSR (na růžovo) a ke konci krátce ve zničeném Španělsku. Mnohokrát zde uvidíme Stalina. ()