Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (295)
Jeden z nejlepších československých seriálů - a za to může více faktorů. Samozřejmě se projevily finance "kapitalistických" zemí, které projekt podpořily (Německo, Francie), je to znát především na skvělých kulisách a kostýmech. Dále vévodí ta nejlepší herecká smetánka, a to nejen ta česká, ale je zde hodně dobrých herců právě z Německa a Francie. Mistrnou Poláčkovu předlohu není třeba komentovat, scénář se psál sám. Ovšem jedna věc, která je zde opravdu dokonalá, je úvodní melodie skladatele Karla Svobody, to je přímo balzám pro uši, kde se mísí kejklířská divokost i nostalgický smutek, protože každé cirkusácké putování přináší nejen výhry, ale i prohry. Přináší nové lidí, ti staří však často chtíc či nechtíc cirkus opouštějí. Jediné maličké smítko na kráse je pro mě právě fakt, že každý díl se věnuje novým příběhům, novým lidem, na úkor toho, že někdy předchozí příběhy často nejsou dořešeny či nejsou využity tak, jak by si bezpochyby zasloužily. Dle mého mínění nejvyšší laťka byla nasazena již v první díle, kde cirkusu vévodil naprosto výtečný Martin Růžek se svou půvabnou manželkou Claudine Coster - ztráta těchto dvou osob ve třetím díle seriálu dle mého skromného názoru uškodila. Stejně tak rychle se vytratila i druhá generace (Havlová a Brzobohatý) a i ty následující. Ale tak to asi mělo být, prostě ukázat, že cirkusácký život plyne rychle, o to více je krásnější a smutnější. Bohužel nevyřešena zůstala i postava klauna z prvního dílu (jmenoval se tuším Hans), který zřejmě z nešťastné lásky odešel od cirkusu. Škoda, tato postava mi padla hned v úvodu do noty, a těšil jsem se na její další počínání, ovšem byl ji věnován pouhý jediný díl. Ovšem to už je pouhý můj problém. ()
Většinou se film (nebo seriál) knižní předloze těžko vyrovnává. Navíc pokud jde o dílo tak poutavé, jako je Cirkus Humberto od Eduarda Basse. Františku Filipovi se to ale skvěle povedlo - Cirkus Humberto patří k nejlepším českým (dobře československým, sice za vydatné pomoci německé kinematografie) seriálovým počinům, a těžko říct, jestli jsem kdy viděl nějaké dílko, kterého by se zúčastnila taková plejáda známých tváří. Líbilo se mi, jak skvěle se František Filip vyrovnal se stárnutím herců - přece jen, život Václava Karasa (Jaromír Hanzlíka) mapuje od dětských krůčků až ke stáří. Nelze nezmínit také výbornou hudbu Karla Svobody (Krev toulavá v podání Karla Gotta). I když jsem chvilku přemýšlel o plném hodnocení, přece jen - v druhé polovině seriálu (přesun do Prahy,varieté) mi přišly některé scény trochu odbyté... ()
Cirkus Humberto není nejlepší český seriál, ale rozhodně se mezi ně řadí. Výborná adaptace románu Eduarda Basse s vynikajícími hereckými výkony. Jeden z posledních seriálů doby totalitní ale taky jeden z posledních filmařsky poctivých seriálů, stavějících na kvalitním scénáři, výborné režii a výtečných hereckých výkonech herecké elity, která se na seriálu zůčastňuje. ()
Skvělý seriál - Režisér Filip si dokázal najít skvělé představitele všech rolí. Vůbec tu není na škodu česko-německá produkce. Karel Svoboda se svou báječnou hudbou. A v roli vypraveče, který diváka provází celým seriál báječný Radovan Lukavský. Pro mě je toto snad nejepší seriál, co se kdy v naší televizi natočil. ()
Svou výpravou takový seriál ve své době bere dech. I hudba je něco, co se neodmyslitelně vryje do srdcí všech televizních diváků různých věků. Nakonec i celé to drama kolem historie (ne)jednoho cirkusu (a komedie s tím spojená) stojí taktéž za pochvalu. Co ovšem je pro mě těžce stravitelné, je účast německých gesichtů, což je jako šleha devítiocasou kočkou umocněno dabingem české elity (např. krásný hlas Jany Preissové - to tam doprdele nemohla rovnou hrát? Vždyť je (byla) i lepší a krásnější a talentovanější, než ta německá frojlajn). Ne, tomuto flagelantství nelze holdovat a je to škoda. Mohlo to být ...dokonalé. ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Reklama