Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V diagnostickém ústavu na severu Čech zabije chovanec vychovatelku. Ministr slibuje rázné řešení a pověřuje školského ombudsmana, aby celou situaci prošetřil přímo na místě. Aleš Pelán (L. Vaculík) se hned první den ve funkci ocitá v prostředí, které je mu cizí. Kde děti nevěří dospělým a dospělí dětem… (Česká televize)

Recenze (49)

mira007 odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Řemeslně, herecky i námětem by to bylo za čtyři hvězdy, ale prostě tohle  je inspirovaný případem sedmnáctiletého vraha Dominika Kalendy, který zavraždil vychovatelku a druhou přizabil v ústavu v Chrastavě a tady z něj udělali chudáčka div ne hrdinu, bojovníka proti sexuálnímu násilí.  Svět sice není černobílý a já v tom ústavu nebyl, ale moc bych nedal ruku do ohně za hovado, u kterého soudce zalitoval, že mu jako mladistvému nemohl dát víc než osm let. Taky na rozdíl od předchozího dílu autoři radši zbaběle v závěrečném dovětku neříkají nic o osudu aktérů, ale radši se sluníčkářsky zamýšlejí nad žalostným stavem ústavní péče a o tom kolik těch svěřenců je pod lékama. Co to má být? ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tento díl si vzal hodně velké sousto a k mému překvapení se s ním vyrovnal nad očekávání dobře. Nic nezastíral, na malém prostoru dokázal věrohodně obnažit hodně bolavých míst a závěrečná pointa i dialog byly přímo mistrovsky vygradované. Tak to v politice chodí. Nemůžu jinak než za plný počet – ČT překročila svůj stín. Určitá zkratkovitost je na tak stísněném časovém prostoru odpustitelná. ()

Reklama

flanker.27

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Stejný pocit jako po prvním díle, to jest smíšený. Tentokrát největší rozpor mezi potenciálem a provedením vidím v tom, že ty nejdůležitější aspekty, pokud se do scénáře dostaly, jsou spíš řečené než zobrazené, zejména v závěrečném ombudsmanově dialogu s náměstkem. Tam padlo hodně věcí, které by potřebovaly vyplynout z děje než být jen slovně "odprezentované", např. že vedle něj jsou další lidé, kterým na kvalitě jejich práce záleží (ta scéna s botami na stromě na konci na to byla trochu málo). Dál mi vadí, že seriál si někdy trochu moc ulehčuje práci. Zde například tak, že "ochránce" má prakticky ihned autoritu mezi chovanci, když na ně jednou zvýší hlas, snadno pachatele rozmluví a dostane se ke klíčové informaci, která objasní motiv a poměry na místě, či úkoluje policii. Dobře, ministerstvo za zády je silný argument, ale dovedu si velmi dobře představit podobný příběh, kde se naopak ministerský poskok bude plést zkušeným vyšetřovatelům do práce svými naivními představami zvenčí. Nebo jak je tam Vaculík zanechán bez peněz a prostředků, to byla trochu fraška, ale asi spíš další zkratka, jak hlavní postavu dostat rychle do prostředí ústavu. Nejvíc bych se ale chtěl zeptat, co se vlastně mělo v konkrétním případě stát jinak, ne jen obecný odkaz na "čekání na systémové řešení". Když ta vychovatelka na konci říká "chápete, že my se jich bojíme", já to docela chápu, ale moje "systémové řešení" by asi tvůrci seriálu neocenili... :) Mám za to, že než se někdo začne k podobným věcem vyjadřovat, měl by si to na místě vyzkoušet. Ne den, dva, ale třeba rok. Asi jsem přespříliš kritický, ale to je tím, že kde cítím potenciál, mám vyšší požadavky než jinde. Hodnotit stále nebudu, i jednotlivé díly asi oznámkuju až v souvislosti s celkem. Edit: Upřímně po přečtení dalších informací o pozadí případu mi jeho seriálové zpracování začíná připadat jako kompletní demagogie. Vypadá to, že to, co jsem mírně cítil minule, nebylo náhodné. Dost mě to vede k tomu seriál ihned hodit do odpadu, protože přesně tuhle manipulaci jsem tak trochu čekal. Ale ještě uvidím. ()

Padme_Anakin

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Druhý díl mi sedl o něco lépe a po pravdě bylo mi líto všech zúčastněných, neutěšené prostředí ústavu, poměrně dost zvláštní personál a mladincí grázlové.. Každý, kdo měl či má osobní potěšení s puberťákem, ví, o čem je řeč, v tomto případě je to zcela nepochybně o mnoho těžší.. Tvůrci se nechali inspirovat skutečnou událostí, nicméně scénář místy šustí papírem a nepovažuji za žádoucí následnou korekci příběhu.. Zatím nehodnotím, počkám si na další díly.. ()

sator 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kdyby byl Pelán charakter, po takovém podrazu za jeho zády, by musel z funkcí praštit...Neumím si představit jací lidé v takových ústavech pracují...  Případ se stal ve výchovném ústavu v Chrastavě na Liberecku v roce 1998. Ve skutečnosti se pachatel snažil zabít nejen vychovatelku, ale i její sestru. Aleš Pelán (L. Vaculík) obdrží knihu "Zápisky Malta Lauridse Brigga"  jde o výpověď mladého básník o osamělosti a existenciální úzkosti. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (8)

  • Monumentální stupňovitá pyramidální budova, která v epizodě reprezentuje sídlo děčínské policie, kam Pelán (Lukáš Vaculík) zavítá, aby vyslechl zadrženého vraha, se v tomto městě skutečně nachází. Jedná se ovšem ve skutečnosti o detašované pracoviště Dopravní fakulty a Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT. Děčínští obyvatelé objektu nelichotivě přezdívají „Kokos“ (zkratka od „Komunistický kostel“, neboť budova od svého vzniku v polovině 80. let sloužila až do Sametové revoluce jako sídlo Okresního výboru KSČ). (Rudy_742)
  • Když Pelán (Lukáš Vaculík) píše mail ministrovi, vidíme na monitoru počítače, že udělal pravopisnou chybu. Ve větě: „Věc se mi jeví výrazně komplikovaněji, než na začátku týdne,“ se nepíše čárka před „než“, neboť nejde o vedlejší větu. Kuriozní je to, že Pelánovou aprobací je právě čeština. (awful)
  • Aleš Pelán (Lukáš Vaculík) obdrží knihu „Zápisky Malta Lauridse Brigga“. Jde o výpověď mladého básníka o osamělosti a existenciální úzkosti. (sator)

Reklama

Reklama