Zajímavosti k filmům (89)
![Titicut Follies](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/045/162045284_7932e8.jpg)
Titicut Follies (1967)
Důvodem pro obnovené promítání snímku pro veřejnost se stala žaloba příbuzných jednoho z chovanců zachycených ve filmu, která byla podána k soudu poté, co muž v roce 1987 zemřel na následky udušení jídlem (poté, co byl 2,5 měsíce v kuse připoután na lůžko pod sedativy).
![Titicut Follies](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/045/162045284_7932e8.jpg)
Titicut Follies (1967)
Před premiérou byli tvůrci žalováni lokální vládou státu New York s cílem, aby byla distribuce filmu zakázána. Hlavním argumentem obžaloby bylo to, že chovanci ústavu nejsou mentálně způsobilí, aby vyjádřili svůj souhlas s natáčením. Vrchní soud státu Massachusetts na tomto podkladě vydal nařízení zničit všechny kopie filmu. Po odvolání režiséra došlo k mimosoudní dohodě, že film smí být promítán pouze odborníkům (doktorům, právníkům, sociálním pracovníkům apod.). Šlo o první případ cenzury snímku v USA pro jiný důvod než obscénnost, nemorálnost či národní bezpečnost. Frederick Wiseman později prohlásil: „Rozhodnutí soudu představovalo větší narušení lidských práv, než byl samotný film narušením práv chovanců.“
![Bratříčku, kde jsi?](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/159/533/159533374_51e53d.jpg)
Bratříčku, kde jsi? (2000)
Název filmu je přímou aluzí ke klasice Prestona Sturgese Sullivanovy cesty (1941). Hlavní hrdina Sturgesova snímku, režisér John Sullivan, se vydává na road trip v převlečení za tuláka, aby poznal odvrácenou tvář Ameriky, protože touží natočit sociálně kritický film „Bratříčku, kde jsi?“.
![Smrtonosná past](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/000/006/6003_d3e249.jpg)
Smrtonosná past (1988)
Závěrečná scéna, kdy John (Bruce Willis) seskakuje omotaný požární hadicí ze střechy, je poctou podobné scéně na laně, kterou předvedl Harold Lloyd ve slavném snímku O patro výš (1923).
![Lištičky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/160/490/160490829_c28921.jpg)
Lištičky (1941)
Sergej Ejzenštejn prohlásil, že jen za scénu, v níž se protagonisté Leo (Dan Duryea) a Oscar (Carl Benton Reid) holí a pozorují se přitom v zrcadlech, by Wyler zasloužil filmařskou slávu do konce života.
![Orfeova pieseň](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/158/013/158013144_3336af.jpg)
Orfeova pieseň (2013) (studentský film)
Film byl inspirován dvěma komiksovými povídkami Neila Gaimana z knihy "Sandman: Báje a odlesky" ("Orfeova píseň", "Strach z pádu").
![Walk Don't Run](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/160/921/160921140_86d423.jpg)
Walk Don't Run (1966)
Snímek je posledním filmem Caryho Granta, který prohlásil, že je ve svých 61 letech příliš starý na role romantických vůdčích postav a nechce, aby ho museli fanoušci vídat ve vedlejších rolích.
![Walk Don't Run](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/160/921/160921140_86d423.jpg)
Walk Don't Run (1966)
V některých scénách si můžeme povšimnout, že si Cary Grant hvízdá písně ze svých předchozích filmů Nezapomenutelná láska (1957) a Šaráda (1963).
![Walk Don't Run](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/160/921/160921140_86d423.jpg)
Walk Don't Run (1966)
V pokoji, kam hlavní hrdinové zavítají při návštěvě rodičů své japonské známé, se v televizi objevuje film Muž z Laramie (1955).
![Absolvent](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/403/162403147_f2a0aa.jpg)
Absolvent (1967)
Po dokončení filmu Dustin Hoffman předpokládal, že se vrátí ke své divadelní kariéře. V následujících dnech navštívil pracovní úřad kvůli podpoře. Tam udělal jeho snímek fotograf časopisu Life a brzy se na jeho titulní straně objevila fotografie i s titulkem "Absolvent ve frontě na podporu".
![Absolvent](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/403/162403147_f2a0aa.jpg)
Absolvent (1967)
Po úspěšné premiéře filmu se nějakou dobu zvažovalo pokračování. Dustin Hoffman navrhoval, že by manželství Benjamina a Elaine (Katharine Ross) Braddockových nebylo šťastné a Ben by přebral svému synovi přítelkyni. Režisér Mike Nichols na to ironicky poznamenal: "Chápu. Chceš se stát paní Robinsonovou..." Z realizace sequelu nakonec sešlo.
![Absolvent](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/403/162403147_f2a0aa.jpg)
Absolvent (1967)
Závěr snímku se oproti románu Charlese Webba liší. Příchod Benjamina Braddocka (Dustin Hoffman) po skončení obřadu pochází z hlavy režiséra Mikea Nicholse. Původně se svého nápadu zalekl a k jeho realizaci jej přiměl až producent Lawrence Turman.
![Absolvent](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/403/162403147_f2a0aa.jpg)
Absolvent (1967)
Pro roli paní Robinsonové byla zvažována i Doris Day, známá z Hitchcockova filmu Muž, který věděl příliš mnoho (1956). Když si její manžel přečetl románovou předlohu, účast na filmu jí zakázal.
![Strop](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/000/507/507712_364d99.jpg)
Strop (1961) (studentský film)
Pod scénářem je podepsán Pavel Juráček. Ten však pouze přepisoval původní scénář Chytilové, aby jej školní komise na FAMU připustila k realizaci. Ve chvíli, kdy byla Juráčkova verze odsouhlasena k natáčení, se Věra Chytilová vrátila ke své verzi.
![Dead Reckoning](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/161/095/161095929_cdf58e.jpg)
Dead Reckoning (1947)
Jméno Chandlerová odkazuje k otci literární "drsné školy" Raymondu Chandlerovi, z jehož scénářů a novel vycházejí nejslavnější filmy žánru noir, jako jsou Pojistka smrti (1944), Sbohem buď, lásko má (1944) nebo například Hluboký spánek (1946).
![Napříč Paříží](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/168/832/168832591_jo8lug.jpg)
Napříč Paříží (1956)
Finální scéna, kdy se u vlaku setkává Marcel Martin (Bourvil) s Grandgilem (Jean Gabin), v původním scénáři nebyla. Jedná se o ústupek producentovi, který nechtěl ve filmu tak pesimistický konec.
![Ostře sledované vlaky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/648/162648983_73d38f.jpg)
Ostře sledované vlaky (1966)
Roli Zdeničky Menzel nabídl také Ivě Janžurové, která ale roli odmítla, protože se styděla ukázat ve filmu nahé pozadí v erotické scéně razítkování. Roli nakonec získala Jitka Zelenohorská.
![Vánoční sen](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/124/162124925_52a765.jpg)
Vánoční sen (1944)
Karel Zeman svůj první film natáčel původně s animátorkou Hermínou Týrlovou. Po požáru zlínských ateliérů, při němž veškerý natočený materiál shořel, se rozhodl vytvořit dílo znovu a na místo svého spolupracovníka přizval Bořivoje Zemana, který je zodpovědný za hrané pasáže filmu.
![Země bez chleba](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/164/039/164039378_e27f64.jpg)
Země bez chleba (1933)
I když je film spíše nezaujatým dokumentem o chudobě v provinční oblasti Španělska, režisér Buñuel ho považuje za surrealistický, protože jak tvrdí, vnímal realitu jinak, než v době, kdy ještě surrealistou nebyl.
![Země bez chleba](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/164/039/164039378_e27f64.jpg)
Země bez chleba (1933)
V roce 1937 byl film znovu uveden ve Francii doplněný o hudební podkres a hlas komentátora.