Recenze (476)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (2013)
Dobré to bylo, na televizní film. Sice se v tom ještě odráží zastaralé paradigma Palackého a dalších obrozenců o rozdílnosti živlu germánského a slovanského, které naznačuje na základě jazykové spřízněnosti naši kulturní blízkost se (zaostalým) Východem - byla to ale právě tato doba, kdy jsme se naštěstí nakonec přimknuli k Západu.

Než ďábel zjistí, že seš mrtvej (2007)
Výborně natočená a chytře dějově poskládaná případová studie toho, že když dostanete špatný nápad a posere se to, tak se to sere až do úplného konce. Brrr, opravdu velmi tísnivé. Pět hvězd dávám výjimečně a jen filmům, které rozhodně doporučuji a které jsem schopen vidět opakovaně (což ale asi tentokrát nebude ten případ).

Žvahlav (1977)
To byl tedy úlet. Kterak chudák Dennis Bednář úplně ke všemu náhodou přišel. Zajímavá gilliamovská estetika, ale jinak celkem slabé. Absurdit plno, ale humoru pomálu. Neobstojí to ani jako komedie, ani jako dobrodružný příběh, vypadá to spíše jako Gilliamovo cvičení na budoucí autorské filmy.

Zborov (1938)
Opravdový velkofilm, který je však natolik prodchnut všeslovanstvím a vírou ve velkého ruského bratra, až je z toho člověku špatně. Nu, naštěstí historie opakovaně ukazuje, že nikdo nedokáže zklamat naděje panslovanů a národoveckých vlastenců tolik jako Rusko. Jak pravil K. H. Borovský: Rus rád všechno ruské označuje za slovanské, aby pak všechno slovanské mohl označit za ruské.

Zabiják proti své vůli (2019)
Debilní film s debilní videoherní estetikou, který vymyslel dvanáctiletý puberťák pro své vrstevníky. Má to dobré řemeslné zpracování (kamera, střih i hudba), ale to nic nemění na tom, že je to prostě celé úplně debilní.

Self Reliance (2023)
Zajímavý námět a asi tak do poloviny i zpracování, pak se z děje vytratí jedna z hlavních postav a ta druhá se stejně jako zbytek příběhu nezáživně a nicneříkajícně propotácí zbylou stopáží. Promarněný potenciál.

Rychlá rota (2022)
Strašná nuda, strašně a bizarně nepovedené propojení animovaného a reálného světa (ve srovnání třeba s mnohem starším Králíkem Rogersem). Spousta drobných vtípků to nezachrání. Zbytečný film.

Každý den odvahu (1964)
Přehlídka nesympatických postav, která snad měla vypovídající hodnotu ve své době, ale dnes je dobrá leda jen jako dokument doby.

Cool Girl! (2023)
Je to samozřejmě naprosto očekávatelná sračka, ale stejně jako si občas přečtu bulvár, abych měl náhled mimo svou sociální bublinu, tak jsem zhlédl i tohle. Na odpad to úplně není, jakýsi náznak příběhu, morálního ponaučení a hodnoty přátelství tam je, ale je to opravdu lemplovsky natočené a odehrané. Fascinující je ten štětkovský look všech hlavních představitelek - současným vzorem "krásy" jsou evidentně pornoherečky. Tolik zmršených obličejů pohromadě jsem ještě neviděl. Rodiče, držte své děti od sociálních sítí dál, ať nedopadnou takhle.

Barbar (2022)
V závěru se to zvrtne v klasickou hororovou blbost, zbytečně zkratkovitou, která výborně rozehraný námět nevytěží zcela. Ale ty první dvě třetiny jsou pecka. Nejprve úvod, kdy čekáte zlo od nečekaného spolubydlícího, pak náhlé přepnutí do jiné dějové linie... První dvě třetiny velmi originální a napínavé, poslední třetina nudné klišé.