Recenze (197)

Scavengers Reign (2023) (seriál)
Scénář a postavy nic moc, ale námět mimozemskýho ekosystému je zpracovanej celkem dobře. Po vizuální stránce trochu připomíná Divokou planetu, epizodu Plants are Living Things, Too, Baby ze seriálu Space Dandy, nebo epizodu Happy Machine z antologie Genius Party.

Odloučení (2022) (seriál)
Originální sci-fi námět zasazenej do korporátně-dystopickýho prostředí. Solidní scénář se satirickým podtónem a slušný herecký výkony. Atmosféru dokresluje surrealistická estetika liminálních prostorů podobná videohrám typu Backrooms. Děj se na můj vkus chvílema trochu vleče.

Vymítač ďábla (1973)
Horor, kterej si svoji pověst určitě zaslouží. Je samozřejmě nutný ho hodnotit v kontextu doby. Člověka, kterej má dnes za sebou desítky moderních hororů, nejspíš už ze židle nevytrhne, a s nábožností a pověrčivostí jsme už taky někde jinde. Přesto i dnes tenhle film dokáže nahnat pořádnou husí kůži a u někoho spustit i nepodmíněný obranný reflexy (což dosvědčuje množství "first time watching" reakcí na YT). První cca polovina se dost táhne. Film nás postupně seznamuje s postavama a pomalu buduje atmosféru. Častá prvotní reakce dnešního publika je dokonce na chvíli zapochybovat, jestli se vůbec jedná o horor, protože se opravdu dlouho skoro nic neděje. Druhá polovina ale jakýkoli pochybnosti zaručeně rozptýlí.

Přichází Satan! (1976)
Námět dobrej. Provedení špatný. Herci, postavy, režie, dramaturgie, kamera - všechno působí amatérsky, spíš jako nějaký firemní vzdělávací video, než celovečerní film s rozpočtem. Srovnání s ostatníma dobovýma hororama na tohle téma (Vymítač, Rosemary) to moc nesnese. S moderním hororem to už vůbec nemá cenu srovnávat. Vysoký hodnocení podle mě moc neodpovídá.

Shifting Gears - Restoration (2025) (epizoda)
Klasickej sitkom ve stylu ABC/CBS - nastavovanej smích, přesvícený přearanžovaný scény, atd. Tenhle předpotopní formát vůbec nemusim a normálně bych to po 5 minutách vypnul, ale zaujalo mě to námětem, obsazením a překvapivě poměrně vtipným scénářem. Herecký výkony taky slušný, hlavně Tim Allen a jeho interakce s vnoučatama. Dětskej casting se jim celkem povedl. Když to srovnám třeba s nedávno uvedenou That '90s Show, tak to jsou nebe a dudy.

Můj strýček (1958)
Fraškovitá situační komedie založená na kontrastu mezi starým a novým, na protikladu chaotickýho ale zábavnýho života ve starší francouzský čtvrti vůči spořádanýmu ale nudnýmu a pravidlama spoutanýmu životu v nově postavený čtvrti moderních vil. Oba světy jsou tady vykreslený do extrémů. Tradiční čtvrť je idealizovaná ve stylu nostalgickýho venkovskýho/maloměstskýho romantismu. Modernismus je naopak vyjádřen pokročilou automatizací, sterilní čistotou, a dogmatickým minimalismem. Vzájemnou interakci obou světů pak zprostředkovává strýček Hulot, kterej ze svýho bytu ve starý čtvrti občas chodí navštěvovat svoji sestru, švagra a synovce v jejich moderní vile. Svým nepředvídatelným chováním vnáší do uspořádanýho světa zmatek a vytváří různý chaotický situace, který ukazujou jak jsou nastavený pravidla omezující a nedostačující pro běžnej život. Celej film se dá v podstatě chápat jako jedna velká kritika modernismu. S pointou se dá do určitý míry souhlasit. V reálným životě to ale takhle černobílý samozřejmě neni. Vizuálně zajímavej film. Dobrá výprava.

Terminator Zero (2024) (seriál)
Vzhledem k původnímu Terminátorovi to nedává moc smysl. V podstatě to jeho původní děj obrací naruby a některý věci retroaktivně mění. Spoilery: Hlavní změna je, že Skynet v budoucnosti najednou už neprohrává. To, že byl Skynet těsně před skázou, byla původně jeho hlavní motivace, proč vlastně vyslal terminátora do minulosti. Pokud v budounosti vyhrává, nemá moc důvod tohle dělat. To ale tvůrcům zjevně nevadilo. Další změna je, že postavit stroj času už najednou umí i lidi a cestovat časem si může kde kdo. Na základě toho pak přichází hlavní premisa seriálu - nekončící série časových smyček, kdy Skynet i lidstvo neustále posílá někoho do minulosti (mimochodem mnohem líp zpracovaná v seriálu Rick & Morty). Předchozí hrdinský činy a sebeobětování v boji proti Skynetu jsou trivializovaný jako nic neřešící zbytečnost, a prý je potřeba přijít s novým neotřelým řešením. Po sexistickým konstatonání o ženách tvořitelkách a mužích ničitelích (nepřekvapivě, vzhledem k produkci NF) přichází na scénu konkurenční umělá inteligence, která přestože je podle vlastních slov nepohlavní, si ze zmíněnýho důvodu vybere ženský pohlaví, a příběhu slouží jako protiváha zlýmu americkýmu Skynetu. To že Skynet, snažící se o dominanci nad světem, je americký výroby, bylo z nějakýho důvodu zopakováno hned několikrát. Závěr celýho příběhu je pak dost matoucí. Vychází najevo, že všechny strany konfliktu, který proti sobě celou dobu bojovaly, vlastně chtěj to samý - příměří mezi lidmi a stroji. Neni vysvětleno proč. Seriál končí tim, že nikdo neví, co se vlastně bude dít. Neni jasný, jak přesně tenhle stav řeší nastíněnej problém časových smyček. :) Provedením jde o klasický nízkorozpočtový anime. Fyzika a realističnost jdou stranou. Chování postav často nedává moc smysl, např. občas chybí pud sebezáchovy, nebo naopak terminátor promarní několik jasných šancí zabít svoji oběť. Anglickej dabing je naprosto otřesnej, takže pokud něco, doporučuju spíš originální japonský znění s titulkama.

Terminator Zero - Model 102 (2024) (epizoda)
"Filosofická debata" s umělou inteligencí Kokoro se svým tvůrcem Malcomem je založená na tvrzení, že hlavní rozdíl mezi lidstvem a zvířaty je válka. Na tomhle nesmyslu to okamžitě celý padá, protože teritorialitu a konflikt o zdroje vykazujou doslova všechny druhy zvířat; objevuje se u všech forem života a člověk v tomhle ohledu neni žádná výjimka. Nicméně Kokoro - která byla mimochodem stvořena za účelem zachránit lidstvo a porazit Skynet - to nijak neodradí od povýšenýho moralizování a gaslightování svýho tvůrce, a následně přichází s geniální myšlenkou, že vyhubení lidstva by vlastně nemuselo být zas tak špatná věc. Místo aby Malcolm po tomhle zjištění svůj výtvor okamžitě vypnul, jal se místo toho s Kokoro smlouvat a diskutovat. Tahle situace krásně ilustruje problém "sladění cílů" a udržení kontroly nad umělou inteligencí - téma který je dnes čim dál tim aktuálnější. Toho ale tvůrci vůbec nevyužili. Místo toho mi přišlo, že akurát moralizující postoj Kokoro využili pro sdělení vlastních (podle mě dost plytkých) politických názorů.

Tajný level (2024) (seriál)
Spíš než "antologie animovaných filmů pro dospělé" jsou to takový sestřihy herních videoklipů pro adolescenty. Na dospělý lidi tohle určitě cílený neni. Zápletky jsou triviální a postavy hloupoučký. Kvalita kolísá díl od dílu. Jediný co si drží setrvalou úroveň je vizuální stránka. Podobně jako u Love, Death and Robots stojí za to vidět možná 1-2 díly z celý serie. Tady bych asi vybral epizodu Warhammer 40k.

Tajný level - Crossfire: Dobrý konflikt (2024) (epizoda)
Jediný plus je vizuální stránka. Propracovaný fotorealistický prostředí a věrohodný pohyby postav. Chvilkama člověk fakt váhá, jestli sleduje film, nebo CGI. Jinak všechno špatně. Sniper pomocí infračervenýho hledí vidí postavy uvnitř auta (nesmysl), následně trefuje pohybující se cíl ve vzdálenosti 10 km. Pronásledující následně dohání 10km náskok během několika sekund. Spousta dalších hloupostí a nelogickýho chování postav.