Recenze (137)

Akta X - Úplně všechno (2000) (epizoda)
Překvapuje mě tak nízké hodnocení. Pro mě osobně je tohle naopak jedna z nejlepších epizod celého seriálu. Je pravda, že neobsahuje žádnou paranormální tématiku, ale já ji skutečně nepotřebuji v každé epizodě. Tahle epizoda je natočena nesmírně citlivě a vyvolává ve mně přesně ten dojem, který Gillian zřejmě zamýšlela. Navíc jsem si díky této epizodě a jejímu krásnému hudebnímu podkresu zamiloval Mobyho.

Vina - Daniel (2025) (epizoda)
Tak tohle je výrazně horší, než jsem čekal. Hodnocení „odpad“ jsem tady za těch několik let dal dohromady asi jenom 10x, vždy jsem se snažil dát aspoň jednu hvězdičku za snahu, ale tady to prostě nejde. Tohle je špatný vtip. Pokud jste neviděli originální, mimochodem naprosto úžasnou, britskou verzi, tak se na tenhle slovenský odpad vykašlete a jděte si zkouknout originál. Věřím, že originál zhlédnete během jednoho dne na jeden zátah a na tuto slovenskou verzi se budete koukat pouze, když budete mít masochistické choutky. Hlavní problém vidím už ve výběru hlavních představitelů. Tomáš Maštalír i Gabriela Marcinková jsou na Slovensku i v ČR velmi oblíbení a řekl bych, že jsou to i velmi dobří herci. Ale v tomto konkrétním případě se mi jeví jako do svých rolí absolutně se nehodící. Maštalíra ještě zvládám zkousnout, ale Marcinková tam vypadá až komicky. Nevěřím jí ani její herecký výkon, a to obzvlášť v emocionálně vypjatých scénách. Například ve scéně, kde bylo nalezeno chlapcovo tělo, na můj vkus totálně přehrávala. Já bych potřeboval cítit ten strach, tu bezmoc, ale v tomto případě jsem nic takového necítil. Možná tomu ještě hodně přidává ta slovenština, ty vysoké tóny. Takže místo toho, abych cítil strach a bezmoc, se mi chtělo smát. S hereckým výkonem Olivia Colman se tohle prostě nedá srovnat. Herecký výkon jsem nežral ani Nele Pociskové v roli matky zavražděného chlapce. Opět stejná scéna, nález těla – působila to na mě strašně přeafektovaně a vůbec to nepůsobilo věrohodně. Pokud je to adaptace, pokud je to téměř slovo od slova stejné jako originál, tak bych ocenil, kdyby i herecké výkony byly minimálně na takové úrovni jako v originálu. Další problém mám s hudbou, která se mnou vůbec nic neudělala. Vnímal jsem ji, ale na můj vkus byla taková nudná, prostě tam byla a nic víc. Necítil jsem, že by tvořila nějakou atmosféru. Oproti britskému soundtracku, který se později stal legendárním, to je fakt bída. Celkově je tato adaptace opravdu velmi slabý odvar geniální originální verze. Broadchurch má vše, co má mít – výborné herecké obsazení, David Tennant i držitelka Oscara Olivia Colman se do svých rolí dokonale hodili, od počátku to mělo výbornou atmosféru podkreslenou nádhernou ambientní hudbou Ólafura Arnaldse, dechberoucí lokace (Jurské pobřeží, útesy v Dorsetu; to holt na Slovensku nemají, ale aspoň tam mají řeku, vlastně i tak to točili v Rakousku). Je vidět, že Broadchurch točil profesionální tým lidí, kteří jsou ve svých oborech oceňovaní a těší se velké oblibě. Oproti tomu Slováci si jako režiséra projektu vybrali Braňa Holička. Ano, čtete dobře, takovýto projekt byl svěřen člověku, který v Česku režíruje Ordinaci. Adaptační scénař vytvořil Peter Nagy, který na Slovensku stojí za Pánem profesorem. Hudba byla svěřena téměř nezkušeným skladatelům, kteří stojí za hudbou k seriálům jako Kuchyňa nebo Milenky. A do hereckých rolí byli obsazeni Maštalír (mám ho sice rád, ale je ho poslední dobou všude plno, skoro to vypadá, že na Slovensku jiný dobrý herec kolem 50 není), Marcinkovou (která je také super herečka, ale tady to úplně neklape) a Pociskovou, pro kterou je vrcholem kariéry seriál Nemocnica. A podle toho to holt vypadá. Chápu, že Slováci točí adaptace takřka neznámých děl (Klamstvo, Zrada), ale tady se sekli. Prostě vůbec nechápu proč. Proč přetáčejí megaúspěšný seriál, který se drží na předních příčkách nejlepších britských seriálů a který získal 3 BAFTY, včetně nejlepšího seriálu, nejlepší herečky (Colman) a nejlepšího vedlejšího herce (Bradley) a další 4 nominace na BAFTY? Prostě PROČ?

Mementomori (2018)
Memento mori je takový fajn snímek, který si určitě zasloužil nominaci do Cannes. Zprvu se to zdálo jako nějaká další varianta na motivy filmové série Saw, nicméně po pár okamžicích bylo jasné, že zde se jedná o něco jiného. Film celou dobu nenudil, a ačkoliv se takřka celou dobu odehrával v jediné místnosti, neobsahoval žádná nudná místa ani vatu. Líbilo se mi, že obsahoval velké množství zvratů, a co je dobře, tak zvratů nepředvídatelných. Některé scény byly bohužel poněkud nesmyslné, až absurdní. Scéna, kdy učitel ležel natažený pro klíč a asi o tři centimetry na něj nemohl dosáhnout, ačkoliv si stačilo sundat brýle a přitáhnout si ho, byla vrcholem absurdnosti. Pokud by ubylo takových scén, jednalo by se jednoznačně o pětihvězdičkový film.

Zákon a pořádek: Útvar pro zvláštní oběti - First Light (2025) (epizoda)
Tento díl je evidentně inspirovaný případem Gisèle Pelicot, a už jen proto si myslím, že by bylo fajn tento případ uchopit trošku více komplexněji. Takto to bylo hodně uspěchané, což kazilo zážitek z tohoto dílu. 40 minut je na takovou monstrózní kauzu prostě málo, zasloužilo by si to dvě části a jít trošku víc do hloubky. Navíc postava Carisiho na mě v tomto díle působila jako rušivý element a měl jsem chuť pasáže s ním přetáčet. Tentokrát hodně slabé čtyři hvězdičky.

Zákon a pořádek: Útvar pro zvláštní oběti - Cornered (2024) (epizoda)
Nemám moc rád, když v seriálu hraje jeden herec více jiných rolí. Tady jsme mohli znovu po 15 letech vidět Silase Weir Mitchella. Každopádně Silas zahrál úchyla jako vždy skvěle. Ačkoliv sexuální motiv hrál v tomto půlfinále naprosto minoritní roli, jedná se zatím o vrchol 26. série. Těším se na druhou polovinu série zase v lednu.

Zákon a pořádek: Útvar pro zvláštní oběti - Rorschach (2024) (epizoda)
SPOILER: Ačkoliv pachatel byl naprosto jasný, tak se jedná o výborný díl s velmi intenzívní atmosférou, která krásně gradovala. Mariska je i po 25 letech ohromující.

Mozaika (2024) (seriál)
Mozaika je rozhodně tím nejlepším ze současné české televizní tvorby. Seriál se tedy trošku pomaleji rozjíždí a možná má trošku víc dílů, než by bylo nutné, ale i tak se jedná opravdu o nadprůměr. Mozaika je hezky realistická a plyne stejně jako opravdový život, není tam nic tlačeno na sílu a nepůsobí to nepřirozeně. Prostě to je takové příjemné pohlazení po duši. Samozřejmě kromě toho velkého zvratu v poslední čtvrtině seriálu, který mě emocionálně naprosto zdrtil, a to tak že mi až tekly slzy (což se mi u žádného jiného českého seriálu asi nikdy nestalo). V podstatě všechny příběhové linie mi přirostly k srdci. Moc mě nebrala jenom linie Marek Adamczyk – Kristýna Ryška. Velkým plusem je samozřejmě úžasné herecké obsazení. Kromě Taťjany Medvecké, Karla Heřmánka a Marthy Issové, mě zaujali také David Máj a Zuzana Mauréry, jejíž postava mě asi nejvíce hřála u srdce. Na taneční kreace Sabiny Remundové nikdy nezapomenu.

Zrádci (2024) (pořad)
MOŽNÉ SPOILERY - Po prvním díle jsem průběžně hodnotil pěti hvězdičkami a kvalita pořád postupně rostla a rostla. Pokud bych mohl po závěrečném díle udělit šestou hvězdičku, udělil bych ji. Vypadá to, že Češi zvládli zakoupit práva od originální holandské verze. Stejně tak je vidět, že do Zrádců proudily peníze, a že se úplně nešetřilo, což je dobře. Neopakují se nám zde tak katastrofy jako česká verze Survivoru podle turecké licence. Co se týče castingu, v Česku konečně pochopili, že chceme vidět normální lidi, které potkáváme běžně v životě. Máme zde sice spoustu známých osobností (Luděk, Tuňák, Daniel, Andrea, Petr, Míša, Obinn, Qaša, Lucas, Marie, Johny), ale moje neznalost mi zaručila pocit, že známí jsou zde pouze 4 lidé. Kromě toho se mi moc líbí věkový průměr 39 let, což je taky super. Já nepotřebuji koukat pořád jenom na samé mladé krásné namakané lidi, takže casting je zvládnutý na jedničku. Nejvíce mě samozřejmě zaujala Nicole, jejíž hra byla geniální. Moderátor Vojta Kotek mě potěšil. Chvíli mi trvalo si na něj zvyknout, ale po zhlédnutí všech epizod mohu říct, že byl výborný, dost možná nejlepší ze všech verzí. Co se týče misí, tak i s těmi jsem spokojený. Nakonec jich bylo mnoho velmi originálních. Česká verze je opravdu fenomenální a rozhodně nejlepší.

Monstrum - Příběh Jeffreyho Dahmera (2022) (série)
Představitel Jeffreyho Dahmera Evan Peters byl jako vždy výborný a ve své roli zcela přesvědčivý. Ze zbytku hereckého obsazení na mě velký dojem udělali Richard Jenkins a Niecy Nash. Moc se mi líbilo vypodobnění 70., 80. i 90. let. Velkou radost mi udělala i hudba mého oblíbeného spojení Nicka Cavea a Warrena Ellise. Na seriálu mi mírně vadilo, že vše nebylo tak, jak to bylo ve skutečnosti, ačkoliv se někdy jednalo jen o detaily. Co mi už ale vadilo víc, bylo, že seriál byl na můj vkus delší, než musel být. Dle mého názoru by seriálu stačilo 6 až 8 dílů. Některé zápletky a pasáže byly v seriálu úplně zbytečné a při sledování posledních dvou dílů jsem se spíše nudil. Obzvlášť postava Glendy, která mě v seriálu zaujala nejvíc, ačkoliv její postava byla napůl fiktivní, mě už v posledních dvou dílech téměř až iritovala. A zcela nejvíce mi vadila absence explicitního zobrazení násilí. Ne proto, že bych byl nějaký úchyl, ale proto, že seriál dle mého názoru Jeffreyho Dahmera glamorizoval. A to se pak nemůžeme divit, že, obzvlášť u diváků, kteří se s tímto případem dosud nesetkali, se tito diváci do Jeffreyho Dahmera zamilovávají a Jeffrey je jejich idolem. To jsme samozřejmě mohli vidět i přímo v seriálu, ale po vypuštění tohoto seriálu do světa, se ta vlna zase zvedla. Stejně jako tomu bylo před lety s posledním snímkem o Tedu Bundym. Tím, že ta brutalita Dahmerových činů není vidět a schovává se za kamerou, to, hlavně pro nové diváky, může vypadat tak, že Jeffrey zase až nic tak strašného neudělal. Prostě jenom někoho zabil. Myslím, že true crime žánr by měl násilí zobrazovat explicitně, aby si i diváci, pro které je vražda v současnosti běžná věc, protože jsou vraždy všude kolem nás, aby si uvědomili, jaká zvěrstva Ti vrazi opravdu dělají, a aby si uvědomili, jak vražda vypadá opravdu. Kdyby v tomto seriálu bylo násilí zobrazováno explicitně, tak jako tomu bylo například v true crime snímku Angst, bylo by to za mě na pět hvězd. Takhle jenom silné čtyři hvězdičky.

Zákon a pořádek: Útvar pro zvláštní oběti - Ballerina (2009) (epizoda)
Balerína je výborný díl, kterému trošku ubírá nudnější začátek, ale nakonec se to rozjede v celkem zajímavý díl. Závěr byl docela překvapivý a celý díl mě bavil. Carol Burnett byla úžasná.