Poslední recenze (395)

Dokonalý cizinec (2024) (seriál)
Na Disclaimera jsem se rozhodl podívat kvůli mé milované Cate Blanchett a faktu, že byla nominovaná na nejlepší herečku na Glóbech, stejně jako celá minisérie a její herecký i příběhový oponent, takže proč ne. Brzy mi bylo jasné, že toto není žádná běžná minisérie, ale skutečné umělecké dílo. Komplexnost knižní předlohy jistě velmi pomohla (obecně knižně adaptované filmy podle mě mívají mnohem hlubší scénáře). Když jsem si u druhé epizody všiml, že to bylo natočeno a napsáno Cuarónem, tak už jsem tak tou kvalitou překvapen nebyl, ale s každou další epizodou mé nadšení rostlo a finále je opravdu mimořádně silné! Až jsem, bez spoilerů, závěrečné setkání dvou duší oplakal. Herectví, scénář, režie, kamera, hudba... To hlavně vyniká. *SPOILER* Miluju příběhy s nespolehlivým vypravěčem, a když se náš pohled na postavy postupně dramaticky mění (skvělý příklad je třeba jaime Lannister). A tady to byl opravdu mimořádný zvrat... Cate Blanchett opravdu role žen na pokraji psychického zhroucení/duševně nemocných, avšak velmi komplexních a silných, opravdu jde a ani Meryl Streep tuto polohu neovládá zdaleka tak dobře. Naštěstí mi přijde, že Cate už tak 15 let nestárne, tak snad se jí ještě dostane spousta takových rolí, protože bohužel víme o ageismu v Hollywoodu, hlavně u žen.

Duna: Část druhá (2024)
Zatím zpracovávám všechny vjemy. Proto prozatím mohu jen říci: mystický zážitek. Toto je kouzlo kinematografie.

Roma (2018)
Upřímně by mě zajímaly ty recenze a Oscary, kdyby to natočil nějaký neznámý režisér. Neberu názor nikomu, koho to opravdu chytlo za srdce a vidí v tom tu hloubku, která bohužel u mě nevynikla kvůli té nudné a nedějové formě, ač tam bezpochyby byla (ale to skoro v každém filmu, který vidím; výzvou je nechat ji vyplout na povrch). Nicméně jsem si jist, že hodnocení by vypadala naprosto jinak, kdybychom vyloučili ta kvanta pozérů, která líbají nohy komukoliv z režisérů jako je Cuarón, Nolan či Tarantino... Nenapadají mě více přeceňovaní režiséři. Jejich jména jsou často tím největším tahounem celého filmu, bez něhož by naprosto propadly. Tohle je film, co se hodí na nezávislé festivaly, ale že by sám o sobě dokázal zaujmout mainstreamové publikum, pokud by jim nebylo podsouváno, že toto je geniální dílo geniálního režiséra ověnčeno těmi nejprestižnějšími cenami (tj. komu se to líbí, je intelektuál se "správným" vkusem), určitě bychom tu viděli procenta daleko nižší a hodnocení v řádů desítek či stovek, rozhodně ne tisícovek. Komu se to skutečně líbilo, přeji vám to, já holt preferuji silné, strukturované příběhy ("plot"), ne nějaké rozvláčné, dlouhé, nudné záběry na ty nejobyčejnější lidské činnosti. Často bych radši zíral dovnitř pračky během praní než na tyto "festivalové" hlemýždě. Zřejmě to je něco jako když zkrátka nesnesete nějaký hudební žánr, u mě např. metal (až na výjimky). Rozhodně to však neznamená, že kvůli tomu nejste dost sofistikovaní, abyste film ocenili, což by bylo skvělé, kdyby si lidé uvědomili, a hodnotili více sami za sebe, než tak, jak si myslí, že by hodnotit měli.