Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Král Já I. (J. Werich) má tři dcery – Drahomíru (I. Kačírková), Zpěvanku (S. Májová), nejvíce však miluje svou nejmladší Marušku (M. Dvorská). Ta ho však raní, když mu na otázku – Jak ho má ráda – odpoví, že jako sůl. Král Marušku vyžene a zakáže v království používat sůl. Tím však způsobí mnoho trampot všem i sobě. Teprve návrat Marušky, která tu dobu prožila u hodné stařenky-kořenářky a mladého rybáře (V. Ráž), a dar stařenky – nevyčerpatelná solnička, ukončí všechna strádání a potvrdí se lidová moudrost, že sůl je nad zlato a láska je solí života. V barevné filmové pohádce opět zvítězí dobro nad zlem a moudrost nad hloupostí. (Česká televize)

(více)

Recenze (666)

igi B. 

všechny recenze uživatele

Faktem je, že odhlédneme-li ten >nutný< , naštěstí však jen lehounký dobově-ideologický nádech, je to vlastně výborná satira a milý, poctivě natočený film. Neřkuli s výborným scénářem a hereckými výkony, kterým ti dnešní upoceně se pitvořící pohádkářští pitomečci nesahají po královský kotníček... Tři a půl hvězdičky jednou jsem tuhle dal, po letech u opětovného vidění zaokrouhleno nahoru... :-) - - - P.S. Co naplat, takovou pohádku holt už dnes nikdo nenatočí, a že právě takové chybí v té současné >postkulturní< magořině jako sůl! ()

Gimli 

všechny recenze uživatele

Každé dítko ví, že sůl je nad zlato. A velmi pravděpodobně právě díky této pohádce, která je tentokrát servírovaná na werichovském talíři. Prakticky žádná postava není zlá, příběh se odehrává v milém prostředí a to vše je podepřeno brilantními nezapomenutelnými dialogy, z nichž většina je dnes již kultovní. Snad proto je Byl jednou jeden král mou nejoblíbenější pohádkou a asi i nejoblíbenějším českým filmem. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Chce se mi spát. Chce se mi spát. Chce se mi spát. Chce se mi spát. Chce se mi spát! Spát se mi chce. Co se mi chce? Spát. Spát se mi co? Chce. Komu se chce spát? Mně ne. Já neusnu a neusnu. S největší pravděpodobností nejpůvabnější adaptace klasické Soli nad zlato. Vtipné, ironické, příjemné, zábavné. A navíc s několika řádky veršů Jaroslava Seiferta. Napoprvé, opakovaně, stále. Pohádka s nezapomenutelnými dialogy, exkluzivním hereckým obsazením i nasazením. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

V případě pohádky Byl jednou jeden král nelze hovořit o filmové adaptaci, ale spíš o werichizaci klasické pohádky Boženy Němcové...která se ovšem povedla na 110 procent. A to se psal hrůzný rok 1954. Je až neuvěřitelné, že tak krásný autorský, byť ,,jen" pohádkový film, natočil Bořivoj Zeman právě v téhle mezní době (každý jiný než pohádkový film by byl nutně dobově schématický...i když něco málo jako nutná úlitba režimu prosáklo i sem - zdegenerovaná šlechta, krále přechytračí prosťačka z podhradí a on se do prosté ženštiny též zamiluje atd.). Ale ono je to vlastně zákonité, že v těch nejhorších časech sahá těžce zkoušený národ po dílech ikony národního obrození, Babička byla brilantně zfilmována za protektorátu i v čase normalizace a v 50. letech nezbylo k úlevě národu než werichizovat klasickou pohádku s lidovými motivy Sůl nad zlato. Je v tom cosi hlubokého z národní historické zkušenosti... ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Film, v němž Horníček hraje Krásného prince, nemůže jít pod pět. Jakkoli nejsem vyznavačem národního božstva Werich, oba "jeho" velkofilmy jsou jedním z mála z první poloviny 50. let, co mohu akceptovat, co mohu také vidět vícekrát. I tento film propaguje "beztřídní společnost", holduje "pracujícímu lidu" atd., dělá to však způsobem, který kombinuje vševěkou pravdu s werichovským vhledem a vtipem. No a Zeman tohle točit uměl. Navíc jedině Werichovi se Zemanem vděčíme za to, že jako vzpomínka "poválečný Vlasta Burian" nezůstává kolaborantský trapas Slepice a kostelník, nýbrž dokonalý sparingpartner Atakdále, který je pro mne jednou z nejlepších Burianových postav vůbec. Ale i samotný Werich je zde velkolepý, nemluvě o nepřekonatelné Marušce Mileny Dvorské. Klasicky jediná postava, která tu kazí dojem, totiž pan Dokonalý, který odmítá královskou korunu, ale žádá funkci porybného, žádá zvláštního výkladu: nuže v přímé návaznosti na "utonulého" krále Já Prvního (a vynořivšího se Já Posledního) jde zcela jistě o podivuhodně jasnozřivou kritiku kultu osobnosti, o dva roky dříve, než s tím na uzavřeném zasedání ÚV KSSS(b) přišel Nikita Chruščov. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (46)

  • V obci Žiteč, kde sa tiež časť filmu natáčala, spomína miestny rodák pán Janoušek, ako jeho otec s filmovým štábom úzko spolupracoval: "Otec chytal pre film volavky. Používal k tomu špeciálne železá, čo by dnes už bolo prísne zakázané. Musím priznať, že niektoré volavky cvaknutie želiez neprežili. Štáb otcovi platil za živú volavku sto korún československých, čo bolo v dobe natáčania veľa peňazí." (Raccoon.city)

Reklama

Reklama