Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

mortak 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že toto geniální podobenství o české národní disciplíně - převlékání kabatů a úzkostného sledování korouhviček - post-socialistická veřejnoprávní TV nechce dávat. Ten zámek totiž připomíná Československo, kde se kabáty a přesvědčení mění tak rychle jako vítr. A je jedno, zda jsou šedesátá léta či listopad 89 (učitelé nám na začátku listopadu vštěpovali socialismus a od konce listopadu nás začali učit demokracii). Je vidět, že film byl dělaný "na koleně", protože finance šly do velkolepých ideologických škvárů (ty dnes TV opakují do nekonečna), jenže to je nepodstatný detail. Je lahůdkou sledovat české herce, jak perfektně naplňují režisérův záměr - Kostka je se svou láskou k poli přesvědčivější než Crowe v Gladiátorovi (procházky zlatými lány), Menšík je přesně na hraně mezi komikou a tragikou (jak ho ta pozice socialistického baviče zničila), Effa není trapný, ale vtipný a Holub se v závěrečné scéně dotkl hvězd. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Zeman má nápady, fajn, ale ponúka nudný príbeh, ktorý sa vlečie ako sopeľ z nosa. A záver je mäkota. Najzaujímavejším článkom je Peter Kostka, ktorý sa prďácky dokáže vymaniť z črtajúcich problémov a potom sa na tom náramne rehoce. Mladá Milka Vášaryová ako šašek je tiež podarená rola. Pre mňa najslabší Zemanov kúsok. ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Vojnová satira zasadená kdesi do stredoveku s príbehom na motívy Kocúra v čižmách. Absurdnosť príbehu je niekedy až prehnaná, chvíľami to nudí. Vizuálna a triková stránka stále niečím prekvapuje, vytváranie masových scén, monumentálnych stavieb a ohromných interiérov iba pomocou ceruzky a papiera je presne to, v čom Zeman vynikol. Niektoré scény sú ako z bláznivej komédie: finta, ktorá urobí šermiara neporaziteľným, dvere do prázdna alebo servírovanie polievky. Najkrajší šašo v histórii filmu a všetkých rozprávok tak zachraňuje oráča, ktorý nie je Přemysl. –––– Padl celý pluk do posledního muže a dějiny jsou opět o něco bohatší. –––– Vojenské cvičení – naše potěšení. ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Vždyť to bylo skoro jak nějakej českej Fanfán tulipán, akorát obohaceno o vychytané výtvarné prvky. Akorát v tom ději jsem měl celkem zmatek, protože historie není moje silná stránka a nějakej Mansfeld vůbec nevím, kdo byl. Měl jsem z toho teda jenom to, že tam byl sedlák, kterej byl mezi dvěma znepřátelenejma stranama a to je tak všechno. A škoda toho useklýho konce. ()

Vavča 

všechny recenze uživatele

Mistrovská fantazie Karla Zemana s vynikajícím obsazením, povedenou vojenskou marš hudbou Jana Nováka. 30ti letá válka nikdy nevypada více vtipněji a ndseněji, zároveň, však dává připomneout krutou realitu a tragiku oné doby, kde by jste slušné charakterové vlastnosti na obou stranách barikády hledali jen velmi těžko. Přiznávám, že po našláplé první polovině tempo trochu polevuje, ale je to skvěle komediálně odlehčeno. Závěr je rozhodně působivý a ukazuje, že tvůrce nežije pouze výtvarnou stránkou filmu, ale i jeho obsahem. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Valentina Thielová (princezná Veronika) sa dostala do filmu vďaka tomu. že sa s režisérom Zemanom stretli a spoznali na bruselskej výstave Expo 58. Valentina je mu dodnes zato vďačná, lebo rolu princeznej si už potom nikdy vo svojej kariére nezahrala. (Raccoon.city)
  • V úvodní kreslené sekvenci, kde jsou představeny některé osobnosti Třicetileté války, se objevuje i císař a český král Ferdinand III., na popisku pod kresbou je však jméno jeho předchůdce a otce Ferdinanda II. (ČSFD)

Reklama

Reklama