Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

Narciska 

všechny recenze uživatele

Český Fan fán tulipán. Věřím, že mě k přirovnání přivedl víc než hlas, který P. Kostka propůjčil G. Phillipovi. Podobnost je i v lásce, kdy se hodné vesnické děvče ocitá rázem na okraji zájmu, když se nám hrdina vzhlédne ve vznešené kráse šlechtičny. Narozdíl od Fan fána je prozření hrdiny tohoto pozdní středověk a vojnu parodujícího díla o dost rychlejší a to mu jde ke cti. Peripetie jejich útěku jsou obdobné, romantické peripetie vynahrazuje výtvarná složka díla, jak taky jinak u pana Zemana. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Klasický Karel Zeman s kombinací kresleného, hraného a trikového filmu, tady ale především vypovídající v humorné nadsázce o nesmyslnosti válečného běsnění, zde na příkladu Třicetileté války. Mladí muži jsou verbováni do války, která je vůbec nezajímá a dělají vše pro to, aby se vrátili živí a zdraví domů. Mladý Petr (Kostka) potkává v armádě bývalého verbíře Matěje, který bere věc z té optimističtější, u něho materiální stránky věci, ale od začátku do konce pomáhá Petrovi i jeho šaškovi - mladé dívce Lence, aby se jim splnilo jejich přání. Jak chlapec jsem vnímal Bláznovu kroniku ještě mnohem víc, dnes mám pocit, že Zeman natočil i filmy obsažnější, např. Barona Prášila. Tady to je po čase a při opakovaném sledování trošku nuda. Ale na druhou stranu - kdo by neodolal pohledu na překrásnou Milku Vašáryovou, že... ()

Reklama

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Zdálky najednou zafoukne ďas války. A zdi se boří, města hoří. K náramné radosti všech reků, které historii tvoří…." Trošku jiný Karel Zeman, jednak námětem (místo vědecko-fantastického žánru reálie třicetileté války) a jednak i stylem animací, v nichž co naplat není tolik prostoru pro hravou imaginaci a grotesknost. I scénář jako by zejména v druhé polovině filmu pokulhával. Přesto musím říct, že se mi vcelku líbil ten nápad s hrdinou coby obyčejným sedlákem, který je jakousi nevyzpytatelnou rukou osudu vhozen do proudu „velké historie“ a je jím smýkán nahoru a dolů (od paláců k žalářům a zpět). Stačí přitom, aby "ďas války" zafoukal tu zprava, tu zleva a korouhev štěstěny se točí ze strany na stranu. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Malost člověka, převlékání kabátů (i doslovné), těžký úděl "obyčejných" lidí, kteří vždycky odskáčou to, co natropí ti nad nimi. To je jen několik témat Bláznovy kroniky, filmu, v němž Karel Zeman sice nijak zvlášť nepopustil uzdu svojí pověstné fantazii (ne, ve Třicetileté válce vážně nebyli dinosauři ani ponorky), ale o to víc se soustředil na všechno ostatní. Triky tu jsou a nad jejich 45let starou nápaditostí nezbývá než žasnout. Animace se střídá s kulisami, miniaturami a vším, co od Zemana známe a za co ho máme rádi. Povedená je i hudba a herci jsou skvělí. Petr Kostka vážně připomíná Philipova Fanfána Tulipána, Karel Effa si svého záporáka taky pěkně vystřihnul. K tomu všemu krásné ženské, František Smolík coby vypravěč a Vladimír Menšík v menší, ale bez nadsázky pamětihodné roličce dvorního malíře... Pátou hvězdu nedávám jen kvůli trochu pomalejšímu tempu, do něhož Kronika spadne ve třetí čtvrtině.__ P.S. Společnost Filmexport se s vydáním tohoto snímku na 2DVD pochlapila. Povedlo se a doufám, že další Zemanovky budou následovat. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

KRONIKA zapadá do Zemanovy kombinované řady filmů s animovanými a hranými prvky jako jeden z nosných prvků tohoto pojetí autorovy tvorby. Kvalitní herecké obsazení, nápadité animace a vůbec prostupování "něčeho-cosi", co lze označit jako obdobu latinskoamerického magického realismu, činí toto dílo ojedinělým nejen v Zemanově filmografii, ale v české kinematografii vůbec. Příběh prostých lidí na pozadí válečné zkázy, kterou jsou nejen smýkáni, ale do níž čas od času osudově vstupují jako nepotlačitelná mírotvorná dějinná síla, byl v našem hraném filmu zpracován v různých variantách vícekrát (DVA NA KONI, JEDEN NA OSLU) a patří k nejsilnějším tématům éry našeho znárodněného filmu. Zdá-li se někomu spád díla jako neúnosně úmorný, lze to v době akčních filmů pochopit. Starobylá rytina a novodobá akční fotografie dnes totiž také představují dva poměrně vzdálené břehy, byť i odlišného žánru. Ale na původnosti a neopakovatelnosti jedinečného třpytu tohoto kinematografického démantu to nemění vůbec nic. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Emília Vášáryová (Lenka) a Petr Kostka (Petr) vo filme jazdili na koňoch, preto museli pred filmom podstúpiť jazdecké kurzy. Emília Vášáryová na toto nemá dobré spomienky, lebo viackrát bolestivo spadla a, ako sama priznala, na koni až do dnes potom sedela už iba raz. (Raccoon.city)
  • V závere filmu Petr Kostka (Petr) a Emília Vášáryová (Lenka) prechádzajú cez veľkú priepasť na druhú stranu po kmeni stromu. Záber sa natáčal tak, že bola urobená fotografia dvoch strmých skál a vystrihnuté prázdno. Táto fotografia bola postavená pred kameru. Kmeň stromu predstavovala iba malá vetvička stromu, ktorá bola vlepená do fotografie medzi skaly. Herci sa následne museli pohybovať 150 metrov od kamery po na zemi položenom špagáte, aby vedeli, kadiaľ majú ísť, aby záber vyzeral reálne. (Raccoon.city)
  • Film bol natoľko na svoju dobu experimentálny, že Emília Vášáryová (Lenka), keď prišla do filmového štúdia vo vtedajších Gottwaldovských ateliéroch na tkz. Kudlově, mala pocit, že prišla do nejakého západného štúdia. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama